• Новини
    • България
    • Социална политика
    • Закон и Ред
    • Скандално
    • Култура
    • Спорт
  • Общество
    • Позиция
    • Интервю
    • Мнение
    • Патриот
    • Историята е една
    • #БУЗЛУДЖА
  • ЦКС
    • НОВИНИ
    • Е-БЮЛЕТИН
    • СЪБИТИЯ
  • Икономика
    • БИЗНЕС
    • Земеделие
    • Екология
  • Свят
  • Русия
    • Политика
    • Икономика
    • Общество
  • Китай
    • Политика
    • Икономика
    • Общество
  • ОБЯВИ
  • #БСП – ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦА
  • #ДПС-Общност и Заедност
Вестник ЗЕМЯ
Вестник ЗЕМЯ
  • Новини
    • България
    • Социална политика
    • Закон и Ред
    • Скандално
    • Култура
    • Спорт
  • Общество
    • Позиция
    • Интервю
    • Мнение
    • Патриот
    • Историята е една
    • #БУЗЛУДЖА
  • ЦКС
    • НОВИНИ
    • Е-БЮЛЕТИН
    • СЪБИТИЯ
  • Икономика
    • БИЗНЕС
    • Земеделие
    • Екология
  • Свят
  • Русия
    • Политика
    • Икономика
    • Общество
  • Китай
    • Политика
    • Икономика
    • Общество
  • ОБЯВИ
  • #БСП – ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦА
  • #ДПС-Общност и Заедност
Вестник ЗЕМЯ
ПОЗИЦИЯ СКАНДАЛНО ОБЩЕСТВО

ПП – ДБ – корупция и лобизъм в полза на едрия бизнес

От ЗЕМЯ 31 август 2023
 ПП – ДБ – корупция и лобизъм в полза на едрия бизнес

Предложението за намаляването на тол таксите ще доведе до по-лоши пътища и глоби от ЕК, заяви бившият регионален министър Гроздан Караджов

Коментар на Гроздан Караджов, вицепремиер и министър на регионалното развитие и благоустройството в кабинета “Петков”:

“Гледам и не вярвам на ушите си! Както казваше един популярен водещ.

Но изобщо не е смешно – предложението на Регионалното министерство за намаляване на тол таксите за тежкотоварни камиони от 1 юли 2023 г., което е пуснато за обществено обсъждане, е толкова скандално, че ще доведе не само до по-лоши пътища и по-малко пари в бюджета, но и до санкции от ЕК.

Какво предвижда то?

Товарните автомобили и автобуси, които изминават между 4000 км и 5999 км по платените пътища в страната, ще плащат 30% по-ниска тол такса.

Камиони с тегло над 3,5 тона ще плащат с 50% по-ниска тол такса, ако са изминали минимум 6000 км по платените пътища в страната за месец.

Т. е. колкото повече ползваш пътищата, колкото повече ги рушиш, толкова по-малко ще плащаш?!? В това няма никаква логика, камо ли справедливост. Всъщност логика има – рушветът винаги ще излезе на фирмите по-евтино от това да си платят дължимите такси.

Тук възниква още един логичен въпрос – колко са фирмите, които навъртат толкова много километри на месец? Според самото Регионално министерство това са 1.48% от фирмите. Т. е. това са най-мощните компании в бранша? Защо точно тях трябва да облекчаваме?

Нещо повече – промените ще влязат в сила със задна дата – от 1 юли, и съответно държавата ще връща на превозвачите пари. Според изчисленията на МРРБ – около 4.6 млн. лв. До края на годината в хазната заради отстъпките няма да влязат 43 млн. лв.!

Но нахалството не свършва дотук – тези пари щели да бъдат компенсирани от други такси – примерно от рекламни съоръжения или от търговски обекти по пътя… Отново друг ще плаща сметката за това, че някой руши пътищата!

Логично възниква въпросът – защо управляващите са толкова щедри към един бранш за сметка на други бизнеси и всички граждани?

Непредубеденият читател би си помислил, че става дума за недоразумение или за чиста некадърност. По-лошо е – става дума за откровен лобизъм и корупция. Защото има съвсем ясни европейски регламенти по въпроса. И до ЕК вече е отправено запитване, и то от това правителство, дали подобни повишения противоречат на европейското законодателство.

Отговорът на Брюксел е категоричен – да!

В писмото от ЕК от 18.07.2023 г. по този повод изрично пише, че намалението на таксата за инфраструктура не трябва да надвишава 13% от инфраструктурната такса, плащана от еквивалентни превозни средства, които не отговарят на условията за това. Следователно намаление от 30%, още повече 50%, е в категорично нарушение на директивата.

ЕК обяснява, че причината за определяне на долна граница на отстъпките и намаленията е да се защити принципът „потребителят плаща“, който предвижда плащането на пътната инфраструктура да отразява пряко нейното действително използване.

Във всички европейски системи е прието около 70% от таксите да се събират от камиони над 3,5 т, а от винетки – около 30%. В България е почти обратното.
Тежкотоварният трафик разруши всички пътища в България, а основните средства за възстановяването им се събират от таксите на леките автомобили. Причината за тези резултати е взетото преди години решение за намаляване на тарифните ставки за тол таксуването и въвеждане на нулева ставка за пътищата втори клас.

Точно в приложение на тази директива, докато бях регионален министър, успяхме да наложим промяна в принципа на плащане за ползването на пътища. Започнахме да намаляваме цената на винетките за граждани и да увеличаваме тол таксите за тежкотоварни автомобили, като включихме и второкласната пътна мрежа в тол таксуването.

Едното увеличение влезе незабавно в сила – от 1 юли 2022г., а второто се очакваше да действа от 1 януари 2023 г. С така заложените мерки бе изчислено, че ще се постигне баланс – замърсителят и реалният разрушител на пътищата да заплаща за тяхното поддържане.

Спомняте си какви протести и скандали бяха. Но удържахме. Никой не фалира, нито пък цените се увеличиха кой знае колко, въпреки апокалиптичните прогнози.

Засегнатите фирми обаче не се отказват. При следващите управляващи те първо успяха да си издействат отлагане на планираното за 1 януари 2023 г. увеличение на тол таксите за 1 юли. А сега – и да ги намалят до безобразие.

Още една европейска директива е нарушена – за недискриминиране между местния и международния трафик. Тя забранява пряка или непряка дискриминация въз основа на начална и крайна точка на пътуване и националност на пътното превозно средство.
Предложението на МРРБ обаче облагодетелства местните превозвачи за сметка на чуждестранните, на транзитния трафик, тъй като е изначално ясно, че местните превозвачи ще достигнат заложените изминати километри, за да получат отстъпката. Т. е. и тук можем да очакваме санкция.

Както се казва, на печелившите – честито! Сред тях определено не са гражданите, които ще продължат да плащат скъпо за разрушените пътища – със здравето и живота си. Заради корупцията на “Продължаваме промяната”.

Етикети:Актуално ПП-ДБ Корупция Лобизъм
Предишна новина
Следваща новина

Последни публикации

  • Previous
  • Next
ПОЗИЦИЯОБЩЕСТВО

Гради се история!

9 май 2025 19:30
#ДПС-Общност и ЗаедностНОВИНИ

Хасан Адемов: Кметове преминават от ДПС към Ново начало заради безпрецедентен натиск (Видео)

9 май 2025 19:15
Закон и РедПОЗИЦИЯ

Президентът Радев: Внасям Референдум за еврото!

9 май 2025 19:09
НОВИНИКУЛТУРА

Проф. Семов: Необходимо за нацията е още сега да има предмет „Добродетели и религии“

9 май 2025 19:06
СВЯТ

Рюте: Членство на Украйна в НАТО не е гарантирано

9 май 2025 18:32
ПОЛИТИКАСВЯТ

На 9 май Тръмп и Путин си размениха поздравления чрез съветници, нарекоха Победата “общ празник”

9 май 2025 18:26
Image Not Found

Категории
  • НОВИНИ 12470
  • ОБЩЕСТВО 2523
  • ЦКС 190
  • ИКОНОМИКА 1252
  • СВЯТ 4734
  • РУСИЯ 2177
  • КИТАЙ 1062
още НА ФОКУС
ПОЗИЦИЯ ОБЩЕСТВО

Гради се история!

9 май 2025

Определението „исторически“ трябва да се използва внимателно, за да не бъде изтъркано от употреба, а с него да бъдат оценявани

#ДПС-Общност и Заедност НОВИНИ БЪЛГАРИЯ

Хасан Адемов: Кметове преминават от ДПС към Ново

9 май 2025

Депутатът от ПГ на ДПС-ДПС д-р Хасан Адемов заяви в “Още от деня”, че колегите му нямат притеснение да дадат

Закон и Ред ПОЗИЦИЯ НОВИНИ ОБЩЕСТВО БЪЛГАРИЯ ПАТРИОТ

Президентът Радев: Внасям Референдум за еврото!

9 май 2025

Българският народ няма консенсус за това. Институции с критично ниско доверие вземат стратегическо решение за бъдещето на гражданите. Всеки български

  • Архив
  • За нас
  • Автори
  • Реклама
  • Условия за ползване
  • Контакти
  • Договори за Парламентарни избори
    – 27 октомври 2024 г.
  • Архив
  • За нас
  • Автори
  • Реклама
  • Условия за ползване
  • Контакти
  • Договори за Парламентарни избори
    – 27 октомври 2024 г.
© Вестник Земя 2025. Всички права запазени.