• Новини
    • България
    • Социална политика
      • Децата на България
    • Закон и Ред
    • Скандално
    • Култура
    • Спорт
  • Общество
    • Позиция
    • Интервю
    • Мнение
    • Патриот
    • Историята е една
    • #БУЗЛУДЖА
  • ЦКС
    • НОВИНИ
    • Е-БЮЛЕТИН
    • СЪБИТИЯ
  • Икономика
    • БИЗНЕС
    • Земеделие
    • Екология
  • Свят
  • Русия
    • Политика
    • Икономика
    • Общество
  • Китай
    • Политика
    • Икономика
    • Общество
  • ОБЯВИ
  • #БСП – ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦА
  • #ДПС-Общност и Заедност
Вестник ЗЕМЯ
Вестник ЗЕМЯ
  • Новини
    • България
    • Социална политика
      • Децата на България
    • Закон и Ред
    • Скандално
    • Култура
    • Спорт
  • Общество
    • Позиция
    • Интервю
    • Мнение
    • Патриот
    • Историята е една
    • #БУЗЛУДЖА
  • ЦКС
    • НОВИНИ
    • Е-БЮЛЕТИН
    • СЪБИТИЯ
  • Икономика
    • БИЗНЕС
    • Земеделие
    • Екология
  • Свят
  • Русия
    • Политика
    • Икономика
    • Общество
  • Китай
    • Политика
    • Икономика
    • Общество
  • ОБЯВИ
  • #БСП – ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦА
  • #ДПС-Общност и Заедност
Вестник ЗЕМЯ
НОВИНИ БЪЛГАРИЯ СОЦИАЛНА ПОЛИТИКА

Срив! PISA: Българските ученици са на последно място по математика в ЕС, а по четене – на предпоследно

От Епицентър. бг 5 декември 2023
 Срив! PISA: Българските ученици са на последно място по математика в ЕС, а по четене – на предпоследно

Драстичен спад на уменията на учениците е регистриран не само у нас, но и по света като цяло

България е на последно място в ЕС по математика, а по четене – на предпоследно. Това сочат новите резултати от международния тест PISA, който проверява умения на 15-годишните ученици да прилагат усвоените знания на практика. Най-добри в света по математика и четене отново са учениците от Сингапур, но пандемията сваля нивото на образованието навсякъде по света, сочат резултатите на PISA.

Българските ученици имат драстично по-ниски резултати по математика и четене в сравнение с последните години. През 2022 година те се връщат до най-слабото си представяне от 2006 година. Това показва, че нивото на българското образование е същото като отпреди 16 години.

България обаче следва световните тенденции, където нивото на образованост като цяло спада.

По математика България има 417 точки, което е с 19 точки по-малко от 2018 г. По четене точките са 404, със спад от 16 точки. По природни науки нивото на учениците е стабилно, с три точки по-малко от 2018 г.

В глобален план влошаването на резултатите е също толкова значимо като това в България.

„Стръмният спад в постиженията, който се наблюдава между 2018 и 2022, е безпрецедентен. В сравнение с 2018 г. точките са паднали средно с 15 по математика и 10 по четене за държавите членки на ОИСР“, съобщава международната организация в доклада си.

Това се случва за първи път в историята на PISA – обикновено разликата между годините е около четири точки по математика и пет по четене.

Отличници по математика, както през изминалите години и този път са Сингапур, Китай, Япония, Корея, Естония. При четенето – първенец отново е Сингапур, следван от Ирландия и Япония.

България остава под средното ниво на държавите – членки на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие. Това ни нарежда на последно място в Европейския Съюз по математика и на предпоследно по четене и природни науки (преди Кипър).

На Балканите Косово, Албания и Северна Македония са с по-ниски резултати от нас. Интересно е, че Перу, Колумбия и Катар показват напредък в образованието.

Като основна причина за общите резултати се посочва пандемията от Covid-19. Според доклада на PISA обаче затварянето на училища и преминаването към онлайн образование е само един от факторите за ниските резултати. Както ясно се вижда на графиката, спадът в България е още от 2015 г. насам.

В световен мащаб се наблюдава подобна тенденция още от 2012 г., което предполага, че има други структурни причини за влошаването, допълват от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие.

Липсата на дисциплина и внимание става все по-голям проблем.

Деветокласниците в България споделят, че им е трудно да учат и внимават в час по математика. 48% от запитаните не слушат какво казва учителят (за ОИСР този дял е 30% средно). Близо всеки втори ученик в България се разсейва от дигиталното си устройство.

„Смятам, че твърде много млади хора в България са станали почти зависими от телефоните си и се чувстват неспокойни, ако телефоните им не са близо до тях. Това влошава резултатите им на теста PISA, но и можем да видим как това е свързано и с по-малко удовлетворение от живота, от социалните им контакти и повече безпокойство“, каза специално за БНТ Андреас Шлайхер, директор на дирекция „Образование и умения“ в ОИСР.

Според него, училищата у нас трябва да приветстват технологиите в класните стаи за работа и следене на прогреса на всеки ученик, но и да лимитират употребата на телефони за забавление от учениците.

Като позитиви Шлайхер откроява интереса и грижата на българските учители към учениците и активното участие на родителите в учебния процес. За разлика от другите държави, родителите в България са останали заинтересовани от образованието на децата си включително по време на пандемията.

„Учителите биха могли да подобрят педагогическите си умения, инструкциите и дисциплината“, добавя Шлайхер. Изследването PISA на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) оценява уменията на 15-годишните ученици да осмислят и прилагат наученото по математика, четене и природни науки в ежедневието.

През 2022 проучването е проведено сред 690 хиляди ученици от 81 държави.

В България са участвали 6107 деца от 202 училища. Тестът през 2022 е с основен фокус върху математиката. Задачите включват реални ситуации като пресмятане на валути, избиране на слушалки спрямо отзиви в интернет, движение в града, спестяване на пари.

Етикети:Актуално
Предишна новина
Следваща новина

Последни публикации

  • Previous
  • Next
БЪЛГАРИЯ

Ваня Григорова: София определено може да прилага опита на Бургас в различни сфери. И да расте, вместо да буксува

30 юни 2025 16:58
РУСИЯ

Песков: Приемането на “Закона Греъм” ще се отрази на мирните усилия в Украйна

30 юни 2025 16:36
СКАНДАЛНО

Кметът на “Люлин” за натиска от ПП: Лена да не мълчи! За всичко имам доказателства!

30 юни 2025 16:05
НОВИНИБЪЛГАРИЯ

Стартира конкурсът за отличията в президентската инициатива Награда „Джон Атанасов“ – 2025 г.

30 юни 2025 16:00
СВЯТ

Иран иска САЩ да изключат всякакви удари, за да преговаря

30 юни 2025 15:01
ФИНАНСИ

Външният дълг на България нарасна с 3,9 млрд. евро за година до 47,6 млрд. евро

30 юни 2025 14:31
Image Not Found

Категории
  • НОВИНИ 13252
  • ОБЩЕСТВО 2684
  • ЦКС 194
  • ИКОНОМИКА 1338
  • СВЯТ 5082
  • РУСИЯ 2390
  • КИТАЙ 1167
още НА ФОКУС
БЪЛГАРИЯ

Ваня Григорова: София определено може да прилага опита

30 юни 2025

От около 6 години община Бургас прилага програма за привличане на студенти от специалност медицина и педагогика в детските градини

РУСИЯ

Песков: Приемането на “Закона Греъм” ще се отрази

30 юни 2025

Говорителят на Кремъл Дмитрий Песков заяви днес, че онези, които са подкрепили проектозакона на американския сенатор Линдзи Греъм, предвиждащ нови

СКАНДАЛНО

Кметът на “Люлин” за натиска от ПП: Лена

30 юни 2025

Георги Тодоров, кмет на “Люлин”, Фейсбук“Напоследък се коментира много кой на кого бил уреждал постове, кой какви назначения предлагал и

  • Архив
  • За нас
  • Автори
  • Реклама
  • Условия за ползване
  • Контакти
  • Договори за Парламентарни избори
    – 27 октомври 2024 г.
  • Архив
  • За нас
  • Автори
  • Реклама
  • Условия за ползване
  • Контакти
  • Договори за Парламентарни избори
    – 27 октомври 2024 г.
© Вестник Земя 2025. Всички права запазени.