Ваня Григорова алармира: “Сглобката” се готви да даде пътническите превози на БДЖ на частни фирми
Както и друг път се е случвало – печелившите линии ще са за частника, а губещите за държавата, напомни общинската съветничка
Общинската съветничка от БСП в СОС и дългогодишен синдикалист Ваня Григорова коментира във Фейсбук хвалбите на ПП за вдигнатите заплати в БДЖ: “Депутат от “Продължаваме промяната” пропусна да спомене, че това се случи след искания на синдикатите и проведени преговори за сключване на колективен трудов договор в предприятията. Тук впрочем не се включва “БДЖ – Товарни превози”.
Редом с исканията за увеличение на заплатите обаче, имаше и искане за увеличаване на субсидията, за да се осигури устойчивото развитие на “БДЖ – Пътнически превози”, която е почти замразена въпреки невижданата инфлационна буря, през която преминахме.
– от 2017 г. субсидията е 185 млн. лв.
– през 2022 г. с допълнителен трансфер бяха осигурени общо 196 млн. лв., плюс 16 млн. от спестени инфраструктурни такси
– 2023 г. субсидията отново е 196 млн. лв.
– в крайна сметка, макар в началото да беше заложено замразяване, за 2024 г. субсидията ще бъде в размер на близо 210 млн. лв. – “БДЖ – Пътнически превози” ще разполага с по-малко средства, отколкото през 2022 г.
Мизерното увеличение на субсидията не покрива средствата, необходими за увеличение на възнагражденията! Камо ли да осигури оздравяването на дружеството, ремонт на материалната база, на помещенията за преспиване на персонала, които в голямата си част приличат на коптори.
Същият подход беше предприет от ПП по отношение на пенсионната система. Вдигнаха минималната пенсия в предходния си мандат, както и част от другите пенсии, но не осигуриха средства за това.
Когато отключваш разходите, без да ги гарантираш с приходи, ти водиш системата към фалит. В допълнение това правителство даде лиценз на частна фирма да осъществява пътнически превози. Тя ще вземе печелившите линии и ще остави губещите на държавното предприятие. Същото беше направено преди много години с “Български пощи”.
С увеличението на заплатите могат да се похвалят синдикатите. За да се хвалят управляващите, те трябва да увеличат субсидията на 250 млн. лв., да оздравят предприятието, ДА НЕ ОТДАВАТ ЖЕЛЕЗОПЪТНИТЕ ПЪТНИЧЕСКИ ПРЕВОЗИ НА ЧАСТНИ ФИРМИ.