Ваня Григорова: В “Метрополитен” ЕАД назрява социален конфликт заради неравенствата
В общинското транспортно дружество “Метрополитен” ЕАД назрява социален конфликт. За това предупреди Ваня Григорова, общински съветник от Местна коалиция “БСП за България”.
Тя добави, че в това предприятие съществуват драстични разминавания в заплащането за една и съща длъжност, като голяма част от работещите са ощетени.
“Ние, от Местна коалиция “БСП за България” подкрепяхме и продължаваме да подкрепяме исканията на работещите в градския транспорт за увеличение на средствата за техните трудови възнаграждения с 30%. След проведени поредица срещи, преди 2 седмици беше подписано споразумение за 15% ръст на фонд “Работна заплата” в дружествата, припомни Ваня Григорова. – Но изрично, по настояване на синдикалните организации, беше записано, че разпределението на средствата ще бъде направено така, че да спомогне за намаляване на дефицита на кадри в обществения транспорт на столицата”.
Тя добави, че докато в “Столичен автотранспорт” ЕАД и “Столичен електротранспорт” ЕАД вече има постигнат консенсус за справедливо разпределение на средствата, то в “Метрополитен” ЕАД назрява социален конфликт.
“В предприятието има драстични разминавания в заплащането за една и съща длъжност, като голяма част от работещите са ощетени. Почти половината от машинистите например са със заплати до 2000 лв., като немалка част от тях получават около 1600 лв., докато най-високите възнаграждения стигат до 2600 лв., заяви тя. – Инженер механиците с под 1700 лв. основно възнаграждение са 54% от всички, във високата скала са специалисти със заплати 2100-2300 лв. Подобни разлики се наблюдават при почти всички длъжности.
Дебело подчертаваме, че става дума за основните възнаграждения на транспортните работници, които полагат еднакъв труд, при един и същи условия и една и съща продължителност на трудовия стаж. В случай, че работниците на една и съща длъжност имат различен професионален опит и трудов стаж, това се отразява през допълнителни трудови възнаграждения. Основното обаче трябва да бъде еднакво. То е база за надграждане”.
Ваня Григорова беше категорична, че средствата, които ще бъдат осигурени и то не за сметка на допълнително задлъжняване на общинските дружества, следва да гарантират намаление на тежките диспропорции в основните заплати на заетите.
“Равно заплащане за равен труд е основен принцип, чиято философия следва както Международната организация на труда, така и Европейският съюз. Този принцип трябва да бъде спазван най-строго в общинските и държавните предприятия, които следва да бъдат пример за останалите работодатели, заяви тя. – Различно основно възнаграждение за един и същ труд в рамките на едно предприятие е дискриминация спрямо работника с по-ниската заплата. Знаем за дела, заведени в Комисията за защита от дискриминация, в които са осъдени точно такива практики. Няма да позволим с публичен ресурс да се усилват още повече диспропорциите в общинските предприятия и това да доведе до съдебни искове. В случай, че увеличението на заплатите в общинските транспортни дружества бъде направено с еднакъв процент за всички работещи, това ще увеличи, няма да намали неравенствата”.
По-рано БТА припомни, че Федерацията на транспортните работници (ФТР) към Конфедерацията на труда (КТ)„Подкрепа“ настоява да се положат усилия за намаляване на различията в основните заплати в „Метрополитен“ със средствата, определени за увеличение на възнагражденията на работещите в транспорта в София. Това се посочва в позиция на федерацията, разпространена от пресцентъра на КТ „Подкрепа“.
Увеличение на възнагражденията за всички с 15% ще задълбочи разликите в заплащането в рамките на една и съща професия, те ще нараснат допълнително и за някои ще се стигне до разлики от над 1100 лв., посочват от ФТР.
От Федерацията на транспортните синдикати към КНСБ информираха вчера, че на 15 март работниците и служителите в „Метрополитен“ организират протестен митинг за достойно разпределение на средствата за увеличение на работните заплати в дружеството. Увеличение на заплатите на служителите в метрото ще има, каза за БТА Стоян Братоев, директор на “Метрополитен” ЕАД.
На 26 февруари т.г. след настояване от страна на синдикатите беше подписано споразумение с кмета на Столичната община Васил Терзиев за 15% увеличение на фонд „Работна заплата“ от 1 март на общинските дружества от градския транспорт, като ФТР „Подкрепа“ настоява и за второ увеличение в рамките на настоящата година с още 15%, за да се преодолее тежкият недостиг на водачи и сервизни работници, отбелязват от федерацията.
Те смятат, че тези средства следва да се разпределят „след договорености между синдикалните ръководства и изпълнителните директори на дружествата в съответствие със специфичните нужди и дефицит на кадри“.
Вече две седмици водим преговори с колегите от ФТС–КНСБ по предприятия, като в „Столичен автотранспорт“ ЕАД и „Столичен електротранспорт“ ЕАД вече бяха подписани споразумения. За съжаление, в „Метрополитен“ ЕАД постигането на консенсус се оказа трудна задача, отбелязват от ФТР към КТ „Подкрепа“.
Те дават и няколко примера защо равно процентно увеличение е неприемливо. Разликата в основните трудови възнаграждения при машинистите е 989 лв. – най-ниската заплата е 1647 лв., а най-високата 2636 лева. При депомайсторите разликата стига до 996 лв. – най-ниска заплата 1466 лв., най-висока – 2462 лева. Разликата при длъжност “ръководител движение” е 585 лв. – най-ниска 1300 лв., най-висока 1885 лв. – диспропорцията при инженер механик е 853 лева. Разликата при електромонтьор тягов и подвижен състав е 649 лв. – най-ниското възнаграждение е 1250 лв., най-високото 1899 лева.
Това, според ФТР, са основни заплати и разликите не са вследствие от по-висок стаж, преминати километри пробег или различни условия на труд. Това са колеги, които извършват една и съща дейност и следва да получават еднакви основни възнаграждения, смятат от федерацията.
ФТР „Подкрепа“ обръща внимание, че подобно диференциране на основните възнаграждения няма в другите общински дружества от градския транспорт. Те отбелязват, че увеличение на възнагражденията за всички с 15% ще задълбочи разликите в заплащането в рамките на една и съща професия, те ще нараснат допълнително и за някои ще се стигне до разлики от над 1100 лева.