• Новини
    • България
    • Социална политика
    • Закон и Ред
    • Скандално
    • Култура
    • Спорт
  • Общество
    • Позиция
    • Интервю
    • Мнение
    • Патриот
    • Историята е една
    • #БУЗЛУДЖА
  • ЦКС
    • НОВИНИ
    • Е-БЮЛЕТИН
    • СЪБИТИЯ
  • Икономика
    • БИЗНЕС
    • Земеделие
    • Екология
  • Свят
  • Русия
    • Политика
    • Икономика
    • Общество
  • Китай
    • Политика
    • Икономика
    • Общество
  • ОБЯВИ
  • #БСП – ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦА
  • #ДПС-Общност и Заедност
Вестник ЗЕМЯ
Вестник ЗЕМЯ
  • Новини
    • България
    • Социална политика
    • Закон и Ред
    • Скандално
    • Култура
    • Спорт
  • Общество
    • Позиция
    • Интервю
    • Мнение
    • Патриот
    • Историята е една
    • #БУЗЛУДЖА
  • ЦКС
    • НОВИНИ
    • Е-БЮЛЕТИН
    • СЪБИТИЯ
  • Икономика
    • БИЗНЕС
    • Земеделие
    • Екология
  • Свят
  • Русия
    • Политика
    • Икономика
    • Общество
  • Китай
    • Политика
    • Икономика
    • Общество
  • ОБЯВИ
  • #БСП – ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦА
  • #ДПС-Общност и Заедност
Вестник ЗЕМЯ
НОВИНИ ОБЩЕСТВО РУСИЯ

В Руския Север развиват бизнес със старинни лодки

От в. "Русия днес - Россия сегодня" 2 август 2024
 В Руския Север развиват бизнес със старинни лодки
Къде може човек да мине по водата с традиционна лодка, ако не в Руския Север…

Гостите са доволни, местните майстори и жители – също.

През последните седем години в Архангелска област са открити няколко центъра за традиционно производство на дървени плавателни съдове. Началото е положено с проекта на архангелски ентусиасти през 2017 г. с подкрепата на „Российская газета“ и сп. „Родина“ – в Архангелска област е построен първият поморски карбас (стабилна лодка среден размер с платна и весла, традиционна за поморите и други жители на Руския Север) и се отправят с него по Бяло море. Инициативата въодушевила земляците им – през 2018 г. започва строителството на две корабостроителници за дървени плавателни съдове в Архангелск, както и в Кенозьорския национален парк, в Карпол и в Котласки район (Карелия). Само за седем години в Поморието се оформят няколко локални центъра за изработка на дървени плавателни съдове, където народните майстори и ентусиасти, подхванали старинния занаят, всяка година правят десетки най-различни дървени лодки – карбаси, долбленки (от издълбано цяло дърво), лодките с гребла лекшмозьорки (названието им идва от Лекшмозьор – така се нарича системата от пет езера) и берестянки (от брезова кора). А в най-големите корабостроителници за дървени плавателни съдове в Архангелск сега правят поморски шхуни и коч (тип ладия от XVI-XVII век в Русия, старинен морски дървен плавателен съд с една палуба и една мачта, с дължина около 20 м.).

Не само емоцията и желанието на местните жители е в основата на възраждането на забравения северен занаят, но и стремежът им да създадат собствен бизнес. „Днес без икономически акцент няма развитие. Всяка стопанска дейност и народно творчество са свързани с конюнктурата на пазара. Поскъпва металът – поскъпват и моторните лодки. Човек естествено се обръща към по-достъпния и по-прост транспорт. Затова и вниманието към традиционните лодки е оправдано“, споделя за „Российская газета“ директорът на Северния морски музей в Архангелск Евгений Тенетов. 

Днес търсенето на традиционни плавателни съдове в Архангелска област нараства, а една от причините е ръстът на туристите, които мечтаят да се повозят на лодчица по Бяло море и по многобройните езера и реки.

„Лодките са много търсени за развитие на водния туризъм. Майсторът прави лодка, печели и има икономически стимул да се развива. В Кенозьорския национален парк например днес има около 30-40 села, които са обхванати от това движение“, казва изследователят на традиционното лодкостроене, представител на Научноизследователския институт за културно и природно наследство „Лихачов“ Юрий Наумов.

Според него не само туристите днес предпочитат традиционните плавателни съдове, но и рибарите, защото лодките са леки и безшумни.

В селата по бреговете на Лекшмозьор работилниците за лодки са разположени в дворовете на къщите или в плевни. Вече има династии, които се увличат от този занаят. Цената на лодките, произведени в Карелия и в Архангелска област е от 50 до 100 хиляди рубли. Големите и тежки карбаси струват няколко стотин рубли.

„Имаме екологична пътека в системата от петте езера – Лекшмозьор, която води да възстановената вятърна мелница. До там туристите отиват с дървените лодки, така както това е било преди векове – разказва представителят на Кинозьорския национален парк Евгений Мазилов. – Ние купуваме лодките от местните майстори. Така популяризираме дървените лодки и помагаме на майсторите хем да запазват историята, хем да печелят добре“.

През последните пет години Поморието обединява опита на народните майстори лодкари от различни кътчета на Русия – всяка година те пристигат на единствения в страната форум за дървено корабостроене „Матица“, подкрепян от държавата. Тази година той бе организиран от Северния морски музей, Каргоплския музей и Кинозьорския национален парк.

Един от майсторите споделя, че не само жители на Карелия търсят неговите лодки, но и на Москва и Московска област. В Архангелска област се организират туристически маршрути с лодки, майсторски класове по изработка на лодки, образователни проекти за младежите.

„Икономическият ефект от традиционния народен занаят е очевиден – смята Юрий Наумов.- Първо това е работа за самите занаятчии. Още повече, че лодката трябва да се подновява през няколко години. Освен това се създават работни места и за останалите местни жители – те са гребци, гидове, ресторантьори. Като цяло подобни проекти днес са на върха на туристическия интерес. А къде може човек да мине по водата с традиционна лодка, ако не в Руския Север?“

Етикети:лодка Русия Север руски Север
Предишна новина
Следваща новина

Последни публикации

  • Previous
  • Next
СКАНДАЛНОСВЯТ

Израел стреля по дипломати! За разлика от нашето Външно – Германия, Франция и Ирландия искат извинения и обяснения!

21 май 2025 18:49
СКАНДАЛНОНОВИНИ

БГ-реалност! Баща наркоман и рецидивист подтиквал сина си да пребие съученик в час

21 май 2025 18:01
ЗЕМЕДЕЛИЕИКОНОМИКА

МЗХ предлага удължаване на срока за изпълнение на проектите по две процедури от компонент „Устойчиво селско стопанство“ на НПВУ

21 май 2025 18:01
СКАНДАЛНОНОВИНИ

Бащата на Сияна: Убиецът на детето ми ще получи 5 до 12 години, това е цинично!

21 май 2025 17:47
Закон и РедНОВИНИ

Сезираха главния прокурор за отказа на Киселова да бъде гледано в НС искането за референдум

21 май 2025 17:33
ОБЩЕСТВОИНТЕРВЮ

Проф. Ваня Добрева пред „Труд news”: Парламентът нарушава автономията на висшите училища

21 май 2025 17:07
Image Not Found

Категории
  • НОВИНИ 12670
  • ОБЩЕСТВО 2580
  • ЦКС 190
  • ИКОНОМИКА 1270
  • СВЯТ 4802
  • РУСИЯ 2219
  • КИТАЙ 1088
още НА ФОКУС
НОВИНИ ОБЩЕСТВО РУСИЯ

Санитарната авиация на „Ростех“ се попълни с девет

21 май 2025

Холдингът „Руски вертолети“ предаде девет хеликоптера Ми-8МТВ-1 на Националната служба за санитарна авиация (НССА), съобщи rostec.ru. Партидата от нови машини

ПОЛИТИКА НОВИНИ СВЯТ РУСИЯ

Лавров: Русия е заинтересована от активното участие на

21 май 2025

Руската страна е заинтересована от активното участие на Армения в работата на Организацията на договора за колективна сигурност (ОДКС). Това

ПОЛИТИКА НОВИНИ ИКОНОМИКА СВЯТ РУСИЯ

Лихачов: Финландия да компенсира загубите от спирането на

21 май 2025

Загубите от спирането на строителството на АЕЦ „Хинхикиви-1“ трябва да бъдат компенсирани на „Росатом“ от страна на Финландия. Това заяви

  • Архив
  • За нас
  • Автори
  • Реклама
  • Условия за ползване
  • Контакти
  • Договори за Парламентарни избори
    – 27 октомври 2024 г.
  • Архив
  • За нас
  • Автори
  • Реклама
  • Условия за ползване
  • Контакти
  • Договори за Парламентарни избори
    – 27 октомври 2024 г.
© Вестник Земя 2025. Всички права запазени.