Европейският и китайският бизнес никога не са били по-близо, въпреки геополитиката
Тази година, както е известно, се навършват 10 години от началото на най-големия геоикономически проект в човешката история – обявеният от Си Дзинпин “Един пояс, Един път”. По този повод добър индикатор за връзките на Китай със света, особено на фона на спекулациите и необоснованите твърдения, че китайската икономика има сериозни проблеми и Западът трябва да “намали риска”, отделяйки се от КНР, може да стане Международното изложение за внос, което в момента се провежда в източноазиатската страна.
Шестото Международно изложение за внос се превърна в голяма платформа за отварянето на Китай, своеобразен прозорец на страната към света и на останалата част от човечеството към КНР. Според китайското Министерство на външните работи, изложението ще засили партньорството с други страни и ще доведе до положителни и печеливши резултати за всички (тук е редно да добавим за пореден път, че китайската философия за взаимната изгода е диаметрално противоположна с проповядваната от някои ястреби в САЩ идея за “игра с нулева сума”).
Вече има и съвсем конкретни резултати от Шестото Международно изложение за внос. Според експерти, то помага на държавните компании да си сътрудничат по-добре с чуждестранните фирми в ключови сфери като технологията, развитието на глобалната логистична верига, насърчаването на виталност в икономическия растеж на нацията и други стратегически области. Гоу Пин, заместник-председател на Комисията за наблюдение и администриране на държавните активи заяви, че Китай създава по-благоприятни условия за насърчаване на висококачественото отваряне.
Според него, изложението се е показало и утвърдило като движеща сила за държавните активи и тяхното взаимодействие с глобални партньори, с цел гарантиране на стабилността на логистичните вериги (която, както знаем беше нарушена заради Ковид пандемията, а също и покрай геополитическите сътресения и конфронтациите, започнати от онези, които живеят все още в Студената война).
Китайското правителство, както уверяват експерти, е напълно готово да предостави нужните ресурси за иновации и създаване на по-отворена, инклузивна и жизнена екосистема на иновациите, като именно Международното изложение за внос служи за компас, който да сочи посоката в това отношение. При такъв подход се цели отварянето на иновационния потенциал и развиването на успехите допълнително.
На тазгодишното Международно изложение за износ вече има сключени крупни сделки за сътрудничество или пък продажби от една страна между китайските “Чайна Петролиъм енд Чемикъл корп”, Китайската енергийна инвестиционна група, Групата КОФКО и Държавната корпорация за развитие и инвестиции (SDIC) с, от друга страна, чуждестранните “Катар Енерджи”, колосалната “Сауди Арамко”, “Кувейт Петролиъм”, Витол Груп, “Доу Чемикъл” и Каргил.
Това не са дребни споразумение, а широкомащабни и широкоспектърни сделки, последствията от които ще се усетят икономически и геоикономически в целия свят или поне в цяла Азия. Така например, китайската Държавна корпорация за развитие и инвестиции, е сключила перспективни споразумения на стойност 1,06 милиарда долара с 18 държави в сфери като суровини и материали за текстила, зърнопроизводството, петрол и минерали.
Конгломератът “Синохим Холдинг Корп” пък е подписал споразумения за 13,5 милиарда долара с над 30 клиенти от десет държави, сред които Аржентина, Етиопия, Франция, Саудитска Арабия, Съединените щати и Япония. И всичко това, да подчертаем, само на изложението за внос, т.е. на едно единствено мероприятие! Техните споразумения са свързани, разбира се, със сферата на петролните продукти, но също храни и земеделска продукция, химикали, производствено оборудване и, което е любопитното, сектора на услугите.
Дъщерните компании на “Синохим”, сред които Синджента Груп, Адисео и не на последно място, прочутите KraussMaffei също показаха най-новите си продукти, технологии и услуги в сфери като животинските фуражи и храни, химическите материали и като цяло земеделската продукция. Тези компании са подписали множество споразумения, за които прогнозираните печалби се оценяват на над 1,9 милиарда долара. И отново, това е само в рамките на Международното изложение за внос.
Изпълнителният директор на KraussMaffei Ли Йон заяви, че благодарение на изложението, компанията може да разбере по-добре нуждите на своите клиенти и да продължи да създава иновации и съответно, висококачествени продукти, услуги и решения за огромния китайски пазар.
Тези факти показват, че Международното изложение за внос не е просто синекурно или казионно събитие, на което има рехави бизнес делегации и бюрократизъм, а истински прозорец на света към Китай и обратното. Последните развития в изложението показват, че то е ориентирано към конкретните практични резултати, които носят добавена стойност за всички участващи.
Друг важен момент е, че Международното изложение за внос показва, че въпреки опитите на някои ястреби във Вашингтон да разделят Европа от Китай, това не се получава. Икономическите, бизнес и дори политически връзки между двете крайни и най-стопански активни части на Евразия продължават да се задълбочават и интензифицират. На изложението се сключват и конкретни сделки между китайски и европейски компании, а европейците имат възможност да се запознаят отблизо с китайското икономическо чудо.
“Мисля, че китайският пазар ще расте много бързо, ако го сравним с други държави и тук има огромен потенциал за вносителите да намерят клиенти”, заяви например основателят на BlueTouch Export, Марек Вискоцил, представляващ съвременен и перспективен чешки бизнес.
“Очаквам, че отново ще срещнем още хора и може би хора, които искат да купят нашите вина от складовете, които имаме в Китай”, заяви още чешкият бизнес представител.
Сръбският министър-председател Ана Бърнабич също заяви, че Международното изложение за внос е “много добра възможност за допълнителна консолидация и задълбочаване на сръбско-китайските отношения”.
Според нея, Белград ще е повече от щастлив да работи с Китай за изграждането на “всеобхватно, стратегическо и по модерному желязно приятелство”.
Друг представител на бизнес средите в Европа – Дона Чен от лондонската козметична компания DC Beauty Group заяви, че Международното изложение за внос предлага добри възможности за рекламиране на марките и използване на всички ценни канали. Според нея, тяхната компания благодарение на изложението ще се свърже с още повече доставчици и клиенти.
“Международното изложение за внос с уникалната цел да привлича внос в Китай от целия свят, се превръща във все повече и повече атрактивно за световните производители, като така доведе до множество сделки и споразумения, които са взаимноизгодни за всички участници”, заяви също така професор Франьо Малетич от Хърватия.
Според него, днес няма нито една сериозна страна, която да не се вълнува и интересува от китайския пазар, поради което и изложението става все по-важно за бизнеса. Тук трябва да добавим, че гореспоменатите цитати показват, че на първо място изложението е важно за бизнеса в Европа, който се нуждае от китайските пазари в тези тежки и турбулентни времена, когато Старият континент губи други пазари, а също и достъп до евтини енергийни ресурси и предишните си конкурентни предимства. Но гигантският китайски пазар все още търси и оценява европейските висококачествени стоки и това дава нови перспективи и надежди и за двете страни.
И в крайна сметка, тъй като говорим за десетата годишнина на “Един пояс, Един път”, кое е по-ключово в проекта от засилването на търговския оборот между Китай и Европа? Ако гледаме от геоикономическа и геостратегическа гледна точка, инициативата позволява на Китай и Европа да се свързват по-лесно, по-бързо и по-независимо от злонамерени трети страни, като контактите помежду им спомагат и способстват не само за обогатяването на собствените им страни и граждани, но и за насърчаването на мира и разбирателството в цяла Евразия.
Ето защо не може да отделяме Международното изложение за внос от цялостната перспектива на инициативата “Един пояс, Един път”, която засилва търговско-икономическите и инфраструктурни връзки в цяла Евразия, Африка и Тихоокеанския регион. Благодарение на изложението, европейските фирми имат достъп до необятния китайски пазар, а благодарение на проектите по инициативата “Един пояс, Един път”, вече Европа има и добре развита транспортна комуникация и връзка с Китай.
Перспективата от подобни мероприятия е повече от благоприятна и ще способства за насърчаването не само на по-добри бизнес отношения, но и на фона на глобалното геополитическо противопоставяне, на повече политически и междукултурен диалог, водещ до мир и разбирателство на международната сцена. Можем да се надяваме, че на следващото Международно изложение за внос ще има и силно българско участие, защото както Европа като цяло, така и България в частност, има какво да предложи на необятния и все по-сложен китайски пазар.