„Един пояс, един път“ гради път към взаимоизгоден многополюсен свят
Днес и утре в Пекин лидери и представители на над 140 държави и 30 международни организации се събраха на третия Форум за международно сътрудничество „Един пояс, един път“.
Подобна масова среща на държавници и политици се случва рядко в международните отношения.
Смомням си, че в един от световните икономическите форуми в Давос предишните години темата за обсъждания бе „Създаване на споделено бъдеще в един разпокъсан свят“. Тези обсъждания тогава не допринесоха с нищо зареализацията на споделеното бъдеще. Форумът в Пекин днес и утре се свиква в момент, когато след десетгодишна реализация „Един пояс, един път“ може да се посочи като реализирана голяма стъпка към към целта за създаване за споделено бъдеще и обща съдба.
Китайският президент Си Дзинпин обявява идеята за съвремемен вариант на древниа „Път на коприната“ за пръв път по време на държавни визити в Индонезия и Казахстан през 2013 г. През изтеклите от тогава досега години се оформи като най-голямата медународна платформа за икономическо сътрудничество и допринесе много за глобалната взаимосвързаност. В това ползотворно сътрудничедство вече участват повече или по-малко активно над 150 държави от 200-те страни, членки на ООН, както и над 30 различни организации, което дава положителен тласък на глобалния икономически растеж.
Над 200 различни проекти за около 1 трилион долара в разни икономически и други области и бурно развитие на двустранната и многостранната търговия – това е значителната сегашна равносметка на китайската инициатива.
Отраженията на инициативата също са забележителни и в социалната област. Близо 40 милиона души в различни страни са се избавили от бедността като резултат на благотворното въздействие на сътрудничеството в „Един пояс“ един път“. Известно е, че изкореняването на бедността е важна цел на Програма на ООН за устойчиво развитие през периода до 2030 г. Не можем да отминем и факта, че механизмът за селскостопанско сътрудничество в рамките на „Един пояс, един път“ засилва способността на бедните страни в Африка и на други географски ширини да се справят по-добре с продоволствените затруднения и кризи.
Обявена преди десет години на форум в Казахстан инициатива от китайския президент Си Дзинпин инициатива „Един пояс, един път“ се превърна в знакова за втората икономическа сила в света Китай в политиката му за развитие на взаимоизгодно икономическо, политическо и културно сътрудничество с другите страни и народи.
Всички опити да се попречи на успеха на тази полотика се провалиха. Злонамерените приказки за някакъв „дългов капан“, в който Пекин искал да вкара участващите във финансирани от КНР проекти бяха опровергани от реалностите. Само един от примерите за това са мащабните икономически, транспортни и други проекти, които успешно се изпълняват в съседни на България страни, като Турция, Гърция, Сърбия и Унгария. Много жалко, че България изпуска шанса и тя да се включи пълноценно в този процес, от който националния ни итерес само може да спечели.
По-рано тази година на срещата на държавите от Г-20 в Делхи американският президент Джо Байдън лансира идеята за изграждане на железопътен и транспортен коридор, свързващ Индия с Близкия изток, Персийския залив, Израел и Европа. Прозрачната цел явно бе да се създаде контрапункт на успешно развилия се вече „Един пояс, един път”.
В днешния размирен свят на противоречия и сблъсък на интереси в международните отношения, на конфликти и войни в Украйна и избухналия преди дни в Близкия изток кървав конфликт между радикалната ислямска организация „Хамас“ и Израел и произтичащите от тях икономически натиск и проблеми, особено за малките и по-слаби държави, със своята взаимосвързаност „Един пояс, един път“ доказва, че за света няма по-изгодна икономическа алтернатива, от която печелят всички.
Така „Един пояс, един път“ гради успешно основите на едно по-добро настояще и по-перспективно бъдеще за човечеството в движението му към един нов истински демократичен, взаимоизгоден и желан от мнозинството страни многополюсен свят на страни с обща съдба. Форумът в Пекин ще бъде още една важна стъпка в тази посока.