„Един пояс, един път“ – ключова международна платформа за сътрудничество
Инициативата „Един пояс, един път“, която отбеляза своята 10-а годишнина през 2023 г., се превърна в ключова международна платформа за сътрудничество и добави нови двигатели за растежа на световната икономика в момент, когато светът е изправен пред огромни промени. Чрез изграждането на железопътни линии, магистрали, електроцентрали и язовири, платформата за сътрудничество помага на местните хора в Азиатско-тихоокеанския регион да водят по-добър живот. Чрез засилване на сътрудничеството и обмена между народите, тя популяризира визията за общност на споделена съдба.
Очертавайки план за следващото десетилетие, Китай се ангажира да насърчава всички страни да се стремят към равноправно сътрудничество и взаимна изгода, задвижвайки партньорството в рамките на „Един пояс, един път“ в нова фаза, характеризираща се с висококачествено развитие. Данните показват, че от 2013 г. до октомври 2023 г. общият внос и износ между Китай и икономиките, участващи в общото изграждане на „Един пояс, един път“, е надхвърлил 21 трилиона долара, а преките инвестиции на Китай в партньорските държави в рамките на инициативата са надхвърлили 270 милиарда долара. Инициатива „Един пояс, един път“ дава пример за стабилна и безпрепятствена търговия между участващите държави.
1035-километровата железопътна линия Китай – Лаос,
която беше пусната в експлоатация през декември 2021 г., е генерирала повече ползи откакто започна трансграничните си пътнически услуги през април 2023 г. Свързвайки лаоската столица Виентян с Кунмин, столицата на югозападната китайска провинция Юннан, железопътната линия бързо се превърна в предпочитан вариант за все по-голям брой международни пътници.
„Инициативата „Един пояс, един път“ играе критична роля в изграждането на свързаност в рамките на АСЕАН (Асоциацията на страните от Югоизточна Азия) и между Китай и страните от АСЕАН“,
каза Тон Мъндейвид, изследовател в AsianVision Institute – независим мозъчен тръст, базиран в Пном Пен, Камбоджа.
В Бангладеш първият влак от проекта за железопътна връзка на моста Падма
потегли от нова гара в покрайнините на столицата Дака на 10 октомври 2023 г., сбъдвайки мечтата на много поколения бангладешци“, заяви премиерът на страната Шейх Хасина.
Цялата 172-километрова линия, която в крайна сметка ще стига до Джашор в югозападната част на Бангладеш, е планирана да бъде завършен през 2024 г. Тя ще служи като жизненоважен канал, който свързва Дака и повече от 20 области в южната част на Бангладеш. Това ще е и важна част от трансазиатската железопътна мрежа за насърчаване на регионалната свързаност и икономическото развитие.
В Камбоджа финансираното от Китай международно летище „СиемРеапАнкор“
в провинция СиемРеап в северозападната част на Камбоджа беше официално открито на 16 ноември. „Това носи надежда за по-добро свързване на Камбоджа със света“, заяви камбоджанският премиер Хун Манет и добави, че летището ще даде голям тласък на туристическия сектор в СиемРеап и местните жители ще се възползват пряко от него.
За ХайрулИкмал, жител на Малангненга, провинция Пурвакарта, Индонезия,
високоскоростната железопътна линия Джакарта – Бандунг
под сътрудничеството на инициативата „Един пояс, един път“ променя живота му. Преди той е работник на поточна линия във фабрика за обувки, но след откриването на линията намира много по-добра работа като заварчик в по-отдалечен район.
Благодарение на новата железопътна линия Икмал има възможност да се развива и да подобри живота си, благодарение на инфраструктурната основа.
142-километрова високоскоростна железопътна линия Джакарта – Бандунг е обработила 1 милион пътувания, осигурявайки по-добър и качествен транспорт на жителите и повишавайки доходите на местното население. Икмал казва, че иска да отвори собствено студио за заваряване, в което да обучава повече местни младежи в занаята и да развива собствения си бизнес.
Според статистиката, предоставена от KeretaCepatIndonesiaChina,
консорциум за съвместно предприятие между индонезийски и китайски фирми, който изгражда и управлява високоскоростната железопътни линия, 45 000 индонезийски служители са били обучени на място по време на изпълнението на проекта.
Като първи чуждестранен проект на високоскоростна железопътна линия, който е използвал изцяло китайски железопътни системи, технологии и индустриални компоненти, проектът е създал около 51 000 работни места в Индонезия.
Знакови проекти в региона като тези обхващат и широк спектър от области извън транспорта. През последното десетилетие сътрудничеството по инициативата „Един пояс, един път“ включва зелено и висококачествено развитие и носи социално-икономически ползи за регионалните икономики, подобрявайки живота на местните хора и инфраструктурата и предлагайки възможности за по-нататъшен растеж в зеления сектор.
АбидКайюмСулери, изпълнителен директор на Института за политика за устойчиво развитие, базиран в Исламабад, заяви, че
Китай не само е помогнал на Пакистан да преодолее тежката енергийна криза, но и е подпомогнал насърчаването на зеленото развитие.
В северозападната част на Пакистан изграждането на хидроенергийния проект „СукиКинари“ бележи значителен напредък.
С обща инсталирана мощност от 884 мегавата, проектът се очаква да генерира около 3,21 милиарда киловатчаса чиста електроенергия годишно, заменяйки 1,28 милиона метрични тона въглища и годишно намалявайки с 2,52 милиона тона емисиите на въглероден диоксид.