Екоминистерството разреши довършването на АМ “Струма” през Кресненското дефиле
Министерство на околната среда и водите, след 6 месечни анализи и проверки, най-накрая позволи довършването на АМ „Струма“ по така наречения „Източен вариант Г 10/50“.
Обект на оценката от страна на МОСВ беше дали е необходима нова Оценка за въздействие върху околната среда (ОВОС). Според министерството такава не е необходима, пише “Еко Новини”.
От 23 май 2018 година влезе в сила и има действаща ОВОС на цялото трасе на АМ Струма през Кресненското дефиле. ОВОС е минала и през съдебни обжалвания срещу нея от страна на екологични неправителствени организации.
Този акт на Министерството на екологията слага край на продължилата от над 20 години сага, дали да има цяла магистрала Струма или не. Основно забавянето се дължеше на дела, чрез които зелени неправителствени организации с чуждо финансиране саботираха проекта.
Най-активен в това отношение е Андрей Ковачев, бивш съпредседател на партията „Зелено движение“ и бивш главен съветник на Борислав Сандов и Тома Белев, докато управляваха Министерството на околната среда и водите.
През последните почти 20 години, в които еколозите блокираха “Струма”, по данни на „Българска асоциация на пострадалите при катастрофи“, в Кресненското дефиле са загинали 74 човека, а ранените са над 400.
Трасето през Дефилето е най-натовареният двулентов път в цяла Европа. Въпреки сложените разделителни колчета, пак има катастрофи. Задръстванията и тапите, особено през летния сезон и празничните дни, са ежедневие. В по-натоварените дни колоната преди Симитли стига до новия тунел Железница.
От Министерство на екологията този път са се отнесли отговорно към проблема с изграждането на АМ „Струма“ и са допуснали предварително изпълнение на своето решение, защото този проект не може повече да става жертва на обжалванията и интереси на зелените неправителствени организации.
Еколозите от много години лобират за тунел – проект, зад който стои швейцарска компания. Зелените не желаят да чуят мнението на експертите геолози и геодезисти, които са категорични, че тунел през най-сеизмичната зона в цяла България не може да има. Друг проблем е, че скалите в Дефилето са със силна радиоактивност. На това място и до днес има 5 уранови мини а в село Крупник в началото на Кресненския пролом има станция, която мери газ радон.
След решението на МОСВ следва изработване на техническия проект и след няколко месеца, или максимум година, ако зелените отново не обжалват пред Върховния административен съд, старт на строителство може да има до пролетта на 2025 г.
Реалистичното време за изграждане на АМ Струма по този вариант „Г 10.50“ е до 2028 година.