Електрическите автомобили на Китай дават тласък за развитие на икономиката с нова енергия
До септември 2020 г. в Китай като цяло са били произведени 5 милиона превозни средства с нови енергийни източници. Това е крайъгълен камък за индустрията, защото именно от тази точка започва изключително резкият растеж на сектора. До февруари 2022 г. (по-малко от година и половина по-късно) общото производство на електрически автомобили в страната вече надхвърля 10 милиона. А вече година и пет месеца по-късно този брой надхвърля границата от 20 милиона.
Дзян Дзян, изследовател в Института по индустриална икономика към Китайската академия по макроикономика, заяви, че разработването на превозни средства с нови енергийни източници в Китай „набира скорост“, а мащабът на производството и продажбите е на първо място в света за 8 последователни години. Като стратегическа нововъзникваща индустрия с най-силен растеж и най-добър импулс на развитие, електрическите автомобили играят все по-важна роля в насърчаването на качеството и ефективността на китайската икономика.
През 2012 г. Държавният съвет на Китай издаде „12-ия петгодишен план“ – национален стратегически план за развитие на нововъзникващите индустрии. През следващите десет години производството и продажбите на превозни средства с нови енергийни източници в Китай нарасна изключително бързо. Според данни на Китайската асоциация на производителите на автомобили през първите седем месеца на 2023 г. Китай е изнесъл 636 000 електрически превозни средства, което е увеличение от 1,5 пъти на годишна база. Това постижение накара обема на износа на автомобили от Китай да надмине Япония за две последователни тримесечия, с което страната вече се нарежда на първо място в света.
Дзян Дзян посочи още, че превозните средства с нови енергийни източници непрекъснато помагат на Китай да стабилизира и разшири чуждестранните инвестиции по силата на пълната си индустриална екология, относително пълна и надеждна локализирана верига за доставки и дългосрочна и стабилна подкрепа на индустриалната политика. Глобални водещи автомобилни компании като BMW, Volkswagen и Tesla са оптимисти за китайския пазар и са извършили многоканално, многомоделно и дългосрочно съвместно изследване и развитие и стратегическо сътрудничество.
Новите енергийни превозни средства в Китай претърпяха значително развитие, но потенциалът далеч не е изчерпан. По мнението на Дзян Дзян последните статистически данни за производство на електрически автомобили, продажби, стойност на продукцията и други показатели са само върхът на айсберга на огромната индустриална екосистема на сектора за превозни средства с нови енергийни източници.
Според нейния анализ, в сравнение с превозните средства с двигател с вътрешно горене (ДВГ), най-голямото предимство на електрическите автомобили за потребителите се крие във високата производителност на разходите и новото изживяване при шофиране. За да увеличат максимално предимствата в тази област, производителите на превозни средства с нови енергийни източници не пестят усилия за иновации на продуктите и услугите.
Дзян Дзян посочва, че множество проучвания показват, че за всеки 1 юан добавена стойност в автомобилната промишленост може да доведе до 2,64 юана добавена стойност в свързаните индустрии нагоре и надолу по веригата. Съотношението на заетостта между автомобилната индустрия (включително компаниите за авточасти) и свързаните индустрии е 1:7. На базата на превозни средства с традиционно гориво, електрическите автомобили допълнително наслагват индустрии като дигитални платформи, енергийни операции, обществени имоти и дори недвижими имоти. Преките и косвени приноси на тяхното развитие към свързани индустрии, макроикономиката и най-вече ефектът върху заетостта е по-силен.
Ролята на превозните средства с нови енергийни източници в процеса на изграждане на нов модел на развитие в Китай също привлича вниманието. Дзян Дзян вярва, че разработването на нови електрически превозни средства а и други автомобили с иновативни енергийни източници не се движи само от непрекъснатото предлагане на технологични иновации и иновации на бизнес моделите, но и от силното търсене на пазара за по-екологични, по-интелигентни, по-рентабилни модели. Уникалните предимства на огромният пазар на Китай тепърва ще представя своите положителни влияния върху развитието на сектора.
Дзян Дзян добавя още, че до 2022 г. пазарният дял на превозни средства с нови енергийни източници в Китай ще се увеличи до 25,6%, а глобалните продажби ще възлизат на повече от 60%. През първите седем месеца на тази година 86% от продажбите на електрически превозни средства в Китай са реализирани на вътрешния пазар (3,89 милиона единици), което е увеличение от 32,5% на годишна база.
А останалите 14% са продадени на задграничните пазари (636 000 единици), нарастване на годишна база от 1,5 пъти. Това показва, че когато вътрешният пазар се насища, китайската автомобилна индустрия е започнала да показва все по-силна конкурентоспособност на международните пазари по силата на конкурентните предимства на своите продукти и услуги.