ЕС не трябва да изпуска „последния влак“ за разрешаване на спора заелектромобилите
На 20 август Еврокомисията публикува информация за окончателно съдебно решение, в което се предлага да се наложи петгодишно изравнително мито в размер от 17% до 36,3% върху електрическите превозни средства, произведени в Китай. Ако този търговски протекционистки подход се осъществи, той не само ще накърни сериозно интересите на китайската автомобилна промишленост, но и ще подкопае сътрудничеството между Китай и ЕС.
От края на юни тази година, за да се разреши спора между Китай и ЕС по въпроса за електрическите превозни средства, двете страни проведоха над 10 кръга консултации. При оповестяването на окончателното решение, взето от европейската страна, обаче не са взети предвид изцяло становищата на китайската страна и все още се настоява за погрешен подход. Решението се основава на „фактите“, определени едностранно от европейската страна, а не договорени по взаимно съгласие между двете страни. Това противоречи на „правилата, върховенството на закона и справедливостта“, за които говорят някои хора от европейската страна.
Независимо какви са мотивите на европейските политици за натиск върху китайската индустрия на електрически автомобили, нещо е сигурно – техният подход е вреден и е широко критикуван от редица европейски политици и бизнесмени. Германският канцлер Олаф Шолц обяви, че е против ограничаването на търговията с автомобили, като призова търговията да остане „справедлива и свободна“.
Наскоро Китайският университет по политически науки и право публикува статия, озаглавена „Новите номера на ЕС за индустриални субсидии в името на зелената трансформация“. Статията разобличава протекционистката същност на политиките за субсидии в името на зелената трансформация. В статията се посочва, че ЕС е създал систематична и всеобхватна индустриална политика и стратегия за координация в подкрепа на повишаването на конкурентоспособността на съответните си индустрии чрез предоставяне на мащабни субсидии. В същото време ЕС приема дискриминационни политики срещу продуктите от други икономики. Какви са истинските цели на всичко това? Икономисти, предприемачи и мозъчни тръстове от ЕС посочват, че новите изравнителни мерки на ЕС в името „лоялна конкуренция“ са протекционистки.
Британският вестник „Таймс“ и други медии публикуваха статии, в които се посочва, че ЕС иска от потребителите да преминат към електрически превозни средства, като същевременно се опитва да блокира доставките на рентабилни електрически превозни средства, което е абсурдно.
На 9 август Китай прибягна до механизма за уреждане на спорове в рамките на СТО по отношение на временните изравнителни мерки на ЕС за електрическите превозни средства. Това даде ясен сигнал, че Китай ще предприеме всички необходими мерки, за да защити решително законните права и интереси на китайските предприятия.