Защита на потребителите от дефектни продукти: нови правила на ЕС
ЕС иска да актуализира правилата си за дефектни продукти, за да ги приспособи към промените в технологиите и да защити по-добре потребителите.
Съществуващата директива за отговорността за продукти е приета преди почти 40 години. Европейската комисия публикува предложение през септември 2022 г. за приспособяване на правилата към технологичния напредък.
Целта на промените е да се подобри функционирането на цифровата и кръговата икономика и да се помогне на тези потребители, които са закупили дефектни продукти, да получат по-справедливо обезщетение.
Обхват на новите правила за отговорност
Настъпващата цифровизация и преходът към по-устойчива икономика изискват значението на думата продукт да бъде разширено и да бъдат включени софтуерни актуализации, изкуствен интелект или цифрови услуги (като роботи, дронове или системи за интелигентен дом).
В същото време новите правила изключват от обхвата си софтуера с отворен код или безплатния софтуер, тъй като тези видове софтуер разчитат на подобрения от потребителите. Разработчиците не би трябвало да бъдат държани отговорни за щети, които всъщност могат да бъдат причинени от други потребители.
ЕС залага на развитието на кръгова икономика, в която продуктите трябва да бъдат по-издръжливи, да се използват многократно, да могат да се ремонтират и актуализират. Правилата за отговорност трябва да бъдат модернизирани за подобни бизнес модели на кръговата икономика.
Щети
Правилата към момента признават само нанесени физически щети като законна причина за искане на обезщетение. С измененията ще бъде възможно да се търси обезщетение и за психични щети, които изискват терапия или медицинско лечение.
За унищожаване или необратима повреда на данни (като изтриване на файлове от твърд диск) също ще може да бъде поискано обезщетение. Загубата на повредени данни обаче ще трябва да надвишава 1000 евро.
Отговорност
Според предложението на Комисията периодът, в който се носи отговорност за продуктите, трябва да бъде 20 години.
Парламентът иска да удължи периода на отговорност до 30 години в случаи, когато щетите са за по-дълъг период от време.
Съгласно изменените правила винаги трябва да има някой в ЕС, който да носи отговорност за щетите, причинени от дефектен продукт, дори ако продуктът е произведен извън ЕС. Това може да бъде както вносителят на продукта, така и представител на производителя. Ако няма отговорна компания, потребителите ще могат да бъдат обезщетявани чрез национални схеми.
По-лесна процедура за обезщетение
Парламентът цели да опрости процедурата за доказване, че дефектният продукт е причинил щета и че има основателна причина за това да се иска обезщетение.
Депутатите искат националните власти за защита на потребителите да предоставят достъпни и разбираеми напътствия и повече информация относно исковете за обезщетение.
Потребителите, които са претърпели вреди, ще могат да поискат от национален съд да нареди на производителите да разкрият доказателства, които могат да помогнат при искането им за обезщетение.
В настоящите правила минималната граница за искане на обезщетение на щети е 500 евро. Парламентът предлага да се отмени тази сума, така че потребителите да могат да търсят правата си за щети от всеки продукт.
Дефектни продукти
Парламентът смята, че даден продукт трябва да се счита за дефектен, когато е опасен за обикновения потребител.
Дефектите може да са свързани с дизайна на продукта, техническите характеристики и инструкции, неговата предвидима употреба, ефектите, които други продукти могат да имат върху дефектния продукт или способността му да учи непрекъснато.
Следващи стъпки
След като парламентарните комисии по правни въпроси и вътрешен пазар приеха съвместен доклад, Парламентът одобри позицията си относно въведените правила през октомври 2023 г.
Сега депутатите ще започнат преговори със страните от ЕС за окончателния вид на законодателството.
Правила за отговорност за изкуствения интелект
ЕС също така работи върху правила отнасящи се за отговорността за изкуствения интелект, които биха допълнили измененията в директивата за отговорността за продуктите. Тези правила ще бъдат насочени към щетите, причинени от неправилно поведение на системите с изкуствен интелект (напр. нарушения на поверителността или щети, причинени от проблеми с безопасността).