Зрелостниците писаха есе за любовта или съчинение по стихотворението “До моето първо либе” на Христо Ботев
Есе по фразата “Щом любов нямам, нищо съм” или интерпретативно съчинение по стихотворението “До моето първо либе” на Христо Ботев имаха възможност да пишат днес зрелостниците по 41-ва задача на държавния зрелостен изпит по български език и литература. Това съобщи пресцентърът на Министерството на образованието и науката (МОН).
Изпитният вариант за матурата по български език и литература от сесията август-септември бе генериран тази сутрин в МОН в 6:45 часа, в присъствието на заместник-министъра на образованието и науката Емилия Лазарова. Тестът съдържаше 22 задачи с избираем отговор, 16 – с кратък свободен отговор, и две – с разширен свободен отговор.
На изпита се явиха 5030 зрелостници. Той се състоя в 620 зали на 230 училища в страната.
Резултатите ще бъдат обявени до 5 септември.
Тестът и ключът с верните отговори от днешния зрелостен изпит по български език и литература са публикувани в сайта на МОН.
На изпитите през август се явяват зрелостници, които не са издържали успешно изпита през предишни сесии.
Право на явяване от тази година имат и желаещи да повишат оценката си, която им е необходима за кандидатстването във висше училище по предмет, по който вече са положили зрелостен изпит. Могат да положат изпит и такива, които в дипломата си за средно образование нямат оценка от даден предмет.
На въпрос кое е най-голямото предизвикателство за зрелостниците от изпита, заместник-министър Емилия Лазарова отговори тази сутрин, че може би това е последният въпрос – за есето или съчинението, който изисква прилагането на много компетентности и умения. Тя добави, че от сесията през май и юни е направило впечатление, че много повече ученици са писали по този въпрос.
По повод на това, че се дава възможност на зрелостници да се явят и да повишат оценката си от матурите, заместник-министърът на образованието каза, че кандидатстването във висши училища е важно за всеки зрелостник, защото то определя жизнения и професионалния път на всеки млад човек. Този зрелостник, който се явява на изпит за повишаване на оценката си, трябва да го направи върху същия учебен предмет и същия вид подготовка, обясни Емилия Лазарова.