Кабинетът в Скопие отказа да дава пари за жп линията до България. СДСМ: Мицкоски манипулира обществеността
Докато България не завърши своята част от тунела от жп Коридор 8, който я свързва със Северна Македония, както и километрите от жп линията, „от тунела до връзката с железопътната линия на България”, Северна Македония няма да строи третата фаза от жп линията на своя територия, каза в интервю за тв “Сител” премиерът Християн Мицкоски.
Според него, докато България не завърши своята част от проекта, строителството на линията от Крива паланка до границата с България „ще бъде загуба на обществени средства“, които гражданите на Северна Македония трябва да платят.
На репликата, че строителството на Коридор 8 се реализира с помощта на европейски средства, Мицкоски заяви, че в момента бюджетът за реализацията на този проект е 550 млн. евро, от които 200 млн. евро са безвъзмездна финансова помощ, а 350 млн. евро са заем, който трябва да бъде върнат.
„Скромният ми инженерен опит казва, че (за изграждането) ще са необходими поне още 200 милиона евро. Така че от 350 милиона ще стигнем до половин милиард евро, пари, които ние ще трябва да платим. И да, 200 милиона евро, които са грант, ще бъдат платени от европейските данъкоплатци, но ние сме с 500 милиона. Не е нужно да харчим тези народни пари за 22 км линия, която няма да бъде функционална“, заяви Мицкоски.
На въпрос защо смята, че България няма да строи тунела, премиерът на Северна Македония посочи като пример ГКПП „Клепало”, който е изграден от страна на Северна Македония, а в България „не е насипан дори кубик пясък”.
Изграждането на жп линия от Коридор 8 е от съществено значение за регионалната свързаност и икономическото развитие на Северна Македония. Страната е подписала меморандум за разбирателство за Коридор 8 с България, се посочва днес в съобщение на СДСМ.
Опозиционната партия отбелязва, че има и подписано споразумение със Сърбия за високоскоростната железопътна линия Ниш – Скопие и че двете споразумения са от ключово значение за развитието на инфраструктурата и връзката на страната със съседите и региона.
Според опозиционната партия всичко, което Християн Мицкоски е трябвало да направи, е да изпрати министъра на транспорта в България, или да покани българския министър на транспорта в Скопие, за да бъдат изяснени всички въпроси, свързани с проекта.
„Вместо това Мицкоски продължава да подменя тезите си и да манипулира обществеността. Ще признае ли Мицкоски, че е бил наясно с това, когато преди две седмици пътува до Брюксел за среща с председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен? На тази среща е бил обсъждан Планът за растеж (на Западните Балкани – бел. авт.), който предвижда завършването на железопътния Коридор 8, свързващ България, Северна Македония и Албания. Планът за растеж, напълно изготвен от правителството на СДСМ, беше потвърден от Мицкоски само с три промени, нито една от които не се отнася до проектната документация за Коридор 8. Мицкоски имаше този документ на 19 септември (по време на работното си посещение в Брюксел – бел. авт.), но продължава да заблуждава обществеността”, се казва в съобщението на СДСМ.
Опозиционната партия посочва, че тя е предложила, а сегашният премиер на Северна Македония се е съгласил, „поне 400 милиона евро от Плана за растеж да бъдат разпределени за железопътната линия”, а „манипулира обществото, че от правителството на Северна Македония за този проект ще бъдат изхарчени 500 милиона евро”.
„Потвърдиха ли правителствените представители в понеделник в Брюксел финансовата структура за жп връзката с България, според която прякото участие на държавата е само 18 млн. евро? Този капиталов проект е от съществено значение за регионалната свързаност и икономическото развитие на Северна Македония. СДСМ остава ангажиран с изпълнението на капиталови инфраструктурни проекти, които ще подобрят свързаността и икономическия растеж на държавата”, се казва в съобщението на СДСМ.