Китайският отбор по роботика проправя пътя към нови хоризонти
Китайският отбор по роботика спечели златото като част от международен ученически алианс в състезание по роботика в родината на Олимпийските игри
Атина, столицата на Гърция, пропита с олимпийска история, отново приветства международно събиране на млади таланти миналия месец. Този път не спортисти, а млади иноватори, представляващи 193 държави и региони, се събраха за 2024 FIRST GlobalChallenge.
Представител на отбора на Китай в това годишно международно състезание по роботика беше група от 13 гимназисти, които демонстрираха своята технологична изобретателност в арена на приятелско състезание и междукултурен обмен.
След 18 мача в три кръга между 26 и 29 септември, отборът донесе множество отличия. Те спечелиха златото като част от отбора на FIRST GlobalWinning Alliance заедно с Молдова, Мадагаскар и островите Кук, като за втора поредна година отборът на Китай завоюва първо място. На състезанието Китай също така спечели бронз в наградата „Алберт Айнщайн“.
FIRST GlobalChallenge се провежда за осма поредна година, всеки път в различна държава, и кани младежи от цял свят да представят своята страна или регион. Всеки екип програмира и изгражда робот за изпълнение на задачи, свързани с належащ глобален проблем, като промените в климата или пестенето на енергия.
Тази година темата беше „Изхранване на бъдещето“ и състезателите бяха натоварени да проектират роботи, способни да симулират процеси на устойчиво производство на храни, и да предложат технологични решения за подобряване на глобалната продоволствена сигурност.
„Ако искаме да защитим природата и да намалим натиска върху производството на храни, трябва да пестим храната и да разработим по-устойчиви начини за отглеждане на култури“, казва Джан Джоншу, 16-годишен ученик в Пекинското народно училище и член на китайския отбор.
Друг член, 17-годишният Джао Уъндзин, от гимназията към Народния университет на Китай вярва, че роботиката има огромен потенциал за използване в селското стопанство и животновъдството. „Роботите могат значително да увеличат както количеството, така и качеството на хранителните продукти, като допринасят за устойчивото производство на храни. Роботиката и технологиите за изкуствен интелект също могат да играят решаваща роля за намаляване на отпадъците“, казва Джао.
Студентите проектираха робот с форма на 50-сантиметров куб, за да изпълнят задачата. В състезанията отборите трябваше да накарат своя робот да транспортира в определени контейнери зелени топки, представляващи енергия, и сини топки, представляващи вода. Когато и двете бяха поставени в правилните контейнери, те произвеждаха жълти топки, представляващи храна, която след това трябваше да бъде пренесена до друга зона.
Според Джао, най-впечатляващият момент идва във финалния етап на всяко състезание, когато роботите от противниковите отбори трябва заедно да пазят равновесие на платформа за бонус точки. Колкото повече роботи успеят да се качат, толкова по-високи са бонус точките и за двата отбора – действие, което се нуждае от добро сътрудничество.
„Преди всеки мач обсъждахме тактиката с нашите опоненти. Спомням си, че преди финалния мач нашият отбор, заедно с опонентите се аплодираха, надявайки се, че всички ние ще можем успешно да се качим на платформата“, казва Джао.
Тези моменти на екипна работа и приятелство извън границите на отбора преобладаваха по време на състезанието. Преди да отиде в Гърция, екипът проведе онлайн срещи с други екипи, по време на които представи китайската храна, изкуство и забележителности.
„Нашият екип проектира значки и стикери с щампи на панди и други добре познати животни. Преди състезанието комуникирахме с други отбори и говорихме за забележителностите и културното наследство на Китай, казва Джан. Всеки екип донесе своята индивидуалност и топлина. Те ни разказаха за своите култури и си разменихме симпатични значки. Беше запомнящо се.“
Китайският отбор често предлагаше помощ на други екипи в нужда. 17-годшният Уан Боцюен от 4-та гимназия в Пекин разказа за трогателен момент, който му направил силно впечатление.
„Поради проблеми с визата повечето членове на екипа на Афганистан не можаха да дойдат. Успяха да пристигнат само едно 14-годишно момиче с майка си и наставника си. Но те имаха нужда от четирима членове, за да съставят отбор – двама шофьори, треньор и играч, аз не се поколебах да се присъединя като техен играч и промених контролите, така че момичето да може да управлява робота само“, казва Уан.
В деня преди състезание-то съдиите установяват, че роботът на Афганистан надвишава ограничението за размер и го разглобяват. Тъй като момичето няма механични познания, китайските участници помагат за решаването на проблема и сглобяват робота отново, за да се уверят, че ще може да отговори на стандартите.
По време на състезанието Уан балансира между подпомагането на афганистанския отбор и подкрепата на своя собствен. „В последния квалификационен мач отборът на Китай и отборът на Афганистан бяха сдвоени като съотборници, като аз се присъединих към отбора на Афганистан. Беше незабравимо преживяване. Никога не съм мислил, че ще се състезавам, представлявайки две държави“, спомня си Уан.
Наставникът на китайския отбор Хъ Сюго, който отговаря за мачовете на FIRST GlobalChallenge в Китай от 2017 г., беше отличен с награда за изключителен наставник. Той казва, че е по-скоро член на екипа, отколкото ръководител и набляга на независимостта и изобретателността на учениците.
„На пръв поглед робот може да изглежда извън капацитета на учениците в гимназията, но като погледнете техните записки, можете да видите как израства в окончателната си форма. Всяка подсистема преминава през най-малко четири итерации“, казва той.
В допълнение към основните умения за проектиране и конструиране на роботи, състезанията по роботика също са тест за работа в екип, съпричастност, креативност и оригиналност.
Той казва, че за него е важно да се даде приоритет на креативността пред строгите инструкции. Той позволява на учениците да поемат отговорност и да имат за собственост своите проекти, но дава предложения, оценява осъществимостта на техните идеи и управлява графика, за да им помогне да реализират своята визия.
Извън състезанията екипът остава ангажиран да споделя своя успешен опит и да улеснява дейностите по роботика.
„Споделихме кода и дизайна на нашия робот веднага след състезанието, с надеждата да помогнем на повече екипи да се включат в такива дейности“, казва той. След завръщането си в Китай те са разработили планове за подпомагане на клубовете по роботика да постигнат напредък, включително създаване и публикуване на уроци в платформи за социални медии и достигане до социално отговорни компании, за да се включат в STEM дейности (наука, технологии, инженерство и математика).
„Състезанието с отбори от над 190 държави и региони позволи на учениците да видят различията в света и различните нива на образователни ресурси.
Нашите ученици идват от първокласни училища в Пекин и имат достъп до изключителни образователни възможности и това състезание разшири още повече хоризонтите им,“ каза Хъ и добави, че като бенефициенти на инициативата на Китай за насърчаване на научната грамотност, китайските ученици сега поемат част от отговорността за насърчаване на технологичното образование.
Надяваме се, че това ще помогне за мобилизирането на повече социални ресурси за напредъка на научния и технологичния напредък в Китай.