Китай се обръща към училищата, за да помогне за изграждането на научно-технологична мощ
Високотехнологично шоу беше организирано наскоро на детската площадка на основно училище в един малък окръг. Учениците, седнали в кръг, бяха запленени от куче робот, което умело се разхождаше и танцуваше. То дори направи поклон и се ръкува, като протегна лапа към публиката.
„Много искам да докосна кучето робот. То е толкова интересно. Ще работя упорито и ще науча повече за него“, каза Моу Юедзя, ученик в основното училище в окръг Тонхай, югозападна китайска провинция Юннан.
Шоуто беше част от програма за популяризиране на науката и технологиите в училището. Той включваше експонати за защита на околната среда, научно-технологични иновации и някои инструменти, демонстриращи как се генерира вятърна енергия.
„Планираме да влезем в по-близък контакт с училищата и да представим най-новите научно-технологични резултати на учениците, за да засилим техния интерес и да помогнем за увеличаване на научните познания“, казва Дин Чао, председател на асоциацията за наука и технологии на окръг Тонхай, която организира събитието.
От средата на септември вълна за популяризиране на науката от около 200 000 различен дейности заля Китай. Проведените тематични събития бяха насочени към повишаване научната грамотност сред обществеността и към изграждането на страна, водеща в науката и технологиите.
Освен дейностите за популяризиране на науката, китайските училища започват самостоятелни програми. Този есенен семестър много училища направиха корекции в своите курсове по природни науки в съответствие новите технологии и проучиха нови начини да направят тези класове по-привлекателни.
Наливайки вода, масло и ефервесцентни таблетки в чаша, Фън Дзяци, ученик в основно училище в град Джънджоу, умело провежда научен експеримент, симулиращ вулканични изригвания. „Тъй като плътността на водата е по-голяма от плътността на петрола, двата компонента ще бъдат ясно разделени, като маслото е над водата“, обясни Фън.
Училището в столицата на китайска провинция Хънан добави курсове по научна практика и организира повече часове по природни науки за своите ученици от първи и втори клас този семестър.
В източната китайска провинция Фудзиен повече от 300 базирани в университети лаборатории и музеи за наука и технологии бяха ангажирани с приспособяването на часове по наука извън учебните стаи за ученици от началните и средните училища. Те персонализираха процедурите на такива класове заедно с учителите.
„Неизбежно ще има всякакви проблеми в процеса на изследване на науката, от който студентите могат да имат реален опит в научната практика“, каза Кай Минган, професор в университета в Сямън.
През декември 2023 г. Фудзиен предложи 20 мерки за подобряване на научното образование, включително задълбочаване на учебните програми и реформи в преподаването и пускане на публични сайтове, които са подходящи за популяризиране на науката.
По-специално, той изисква отварянето на такива обекти като музеи на науката и технологиите, обсерватории и мемориални зали на учени за ученици от началните и средните училища безплатно. Някои изследователски институти бяха отворени за обществеността за първи път, обхващайки секторите на науката, селското стопанство и околната среда.
Тези местни усилия бяха направени в отговор на набор от насоки за укрепване на образованието по природни науки за учениците от началните и средните училища, които бяха публикувани от Министерството на образованието и 17 други власти през май миналата година.
Документът настоява за мобилизиране на социални сили като университети, изследователски институти, детски дворци, музеи и библиотеки, за да отворят съответните си зали, бази, паркове или дори производствени линии за студенти, за да подпомогнат подкрепата на научното практическо образование.
Последните статистически данни показват, че има 1683 научно-технически и свързани с тях музеи в цялата страна, от които 1090 са безплатни за обществеността.
Научните познания на хората до известна степен определят развитието на страната в областта на науката и технологиите. Китай има за цел да стане глобален лидер в науката и технологиите до 2035 г. Приемайки образованието и технологиите като основни основи за китайската модернизация, той се ангажира със стратегията за съживяване на Китай чрез наука и образование.
„Социалните сили разполагат с богати ресурси за образование по наука и разшириха границите на образованието“, каза Хуан Сяо, декан на Педагогическия колеж към Джъдзянския педагогически университет „Нормал Юнивърсити“, призовавайки за изграждане на общ стремеж, към вършене добра работа на най-високо ниво, проектиране и оптимизиране на оформлението на ресурсите за по-нататъшно подобряване на научното образование.