Китай спечели не само 40 медала на Олимпиадата в Париж, но и ползи за икономиката и за спортната си индустрия
На Лятна олимпиада в Париж китайските спортисти спечелиха общо 40 златни, 24 сребърни и 27 бронзови медали. Това бе най-доброто в спортната история на Китай представяне на негови спортисти. Но Китай спечели не само медали в Париж, а и ползи за икономиката и за спортната си индустрия на страната.
Китай укрепи и повиши своя международен имидж и влиянието си в света. Престижното и най-голямо в спорта международно събитие позволи на Китай да покаже не само върховите си спортни постижения и да доминира в редица спортове, но и да подчертае своя напредък в новите технологии и културните връзки. Освен това игрите бяха катализатор за разширяване на търговските отношения на Китай с другите страни и насърчаване на бизнес партньорствата му в глобален мащаб. В обширно изследване на отражението на китайското участие през лятото в летните Олимпийски игри в Париж върху китайската икономика и спортната индустрия изданието ChinaBriefing публикува много факти и тенденции, потвърждаващи тези изводи.
На Китай, който е ключов играч в глобалната икономика, игри в Париж през 2024 г. дадоха отлична възможност да повиши глобалния си авторитет, да засили търговията и да разшири пазарното си присъствие чрез износ, свързан както със спорта и неговото развитие, така и с електронна търговия, заключава изданието. В неговия анализ се посочва, че игрите са били стимул за растежа на китайската спортна индустрия, подкрепяна от правителствените политики и от нарастващия обществен интерес към фитнеса и спорта.
Олимпиадата в Париж предостави множество възможности за китайския бизнес да се включи още по-активно в международната търговия. От спонсорски сделки и позициониране на продукти до възможности за износ и инвестиционни начинания, китайските предприятия получиха шанса да използват глобалното внимание около игрите, за да засилят пазарното си присъствие в чужбина. Този шанс бе подсилен и от това, че сектори като технологии, потребителски стоки и спортно оборудване, бяха напълно готови да се възползват от повишената видимост и засилването на потребителския интерес, генерирани от Олимпийските игри, посочи изданието.
Видимостта на китайските марки бе допълнително подсилена от техните роли като официални партньори и спонсори на Летните олимпийските игри в Париж 2024 г. Големите китайски компании, включително Alibaba и Mengniu, бяха най-добрите спонсори на игрите. Mengniu, по-специално, бе единствената китайска компания за потребителски стоки сред глобалните Олимпийски партньори, която се възползва най-много от видимостта на марката си на международна сцена. Нейните партньорства не само повишиха разпознаваемостта на марката, но и създават пътища за още по-голяма ангажираност на потребителите и активно навлизане на пазара.
Още в подготовката на Олимпиадата в Париж се наблюдаваше значително увеличение на търсенето на произведени в Китай стоки, произтичащо както от мащаба на Олимпиадата като международно събитие, така и от мощните производствени възможности на Китай. Данни от различни източници подчертават рязко увеличение на износа на китайски спортни стоки, свързани с различни спортни прояви, още преди Олимпиадата. Например от януари до април 2024 г. износът на спортно оборудване от Гуанджоу надхвърли 15,9 милиарда юана (2,22 милиарда щатски долара). В Дзъдзян, основен производствен център, износът на спортни стоки надхвърли 10 милиарда RMB (1,39 милиарда щатски долара) през същия период, отбелязвайки 24,8% увеличение на годишна база. По-специално, И‘у (Yiwu), основен играч в глобалната търговия с дребни стоки, отчете забележително увеличение от 45,6 процента на износа на спортни стоки.
Този скок отчасти се дължи на значителната роля на китайските производители в производството на Олимпийски стоки. Организационният комитет на Париж потвърди, че 80 процента от талисмани в Париж са произведени в Китай, като значителна част са произведени в И’у. Тази доминация подчертава стратегическото предимство на Китай в глобалната верига за доставки за продуктите, свързани с Олимпийските игри в Париж от 26 юли до 11 август т. г.
Вълнението от Олимпийските игри в Париж през 2024 г. повлия значително на дигиталния пазар, като китайските платформи за електронна търговия като Temu, SHEIN и AliExpress се възползваха от събитието, отбелязва изданието ChinaBriefing и насочва вниманието към истинския пик на трансграничната търговия в дните на игрите в Париж. Тези платформи се възползваха отлично от шума около Олимпиадата, за да увеличат видимостта си в Европа, предлагайки всичко от бюджетни аксесоари до спортно оборудване от висок клас. Този скок в електронната търговия помогна на китайските продавачи да се справят с предизвикателствата при изграждането на разпознаваемост на марката и навлизането на основните европейски пазари.
Олимпийските игри през 2024 г. повлияха значително на туризма и пътуванията между Китай и Франция. Отбелязан бе забележителен скок в резервациите за полети и пътуванията от Китай до Франция и обратно за периода 24 юли – 11 август, докато траеше Олимпиадата.