Косачов: ЕП наруши международното право с резолюцията си за изборите в Русия
Ние не сме член на ЕС или дори кандидат-член, за да дава Европарламентът оценка на страната ни, отбелязва зам.-председателят на Съвета на федерацията
Европейският парламент при оценката на президентските избори в Русия излезе извън рамките на своята компетентност и наруши международното право. Това мнение изрази в канала си в “Телеграм” заместник-председателят на Съвета на федерацията Константин Косачов.
“Европейският парламент отново се отличи с приемането на резолюция, с която призовава да не се признават резултатите от руските президентски избори.
„Колекцията“ от безсмислени резолюции на Европейския парламент за Русия се попълни. Не че се притесняваме от това, но все пак има определен анализ на такива документи. И така: от 1991 г. Европейският парламент вече е приел 670 резолюции за Русия (+ 1 днес). За сравнение: за Китай има 57 такива резолюции, а за САЩ – само 51. Изводът е: Русия е основният геополитически конкурент на ЕС след разпадането на СССР; ЕП за пореден път потвърждава това.
Сега по отношение на непризнаването на президентските избори в Русия. Тази резолюция, както и всички останали, няма правни последици извън ЕС, въпреки факта, че призивът на депутатите е отправен към международната общност. Но в рамките на ЕС това е само препоръка към Съвета на ЕС. Но Съветът на ЕС вече се изказа по този въпрос в изявлението си от 18 март 2024 г., в което се посочва само за непризнаването на изборите в Крим и новите руски региони. Това означава, че Съветът на ЕС официално призна както изборите, така и руския президент. Следователно днешната резолюция на ЕП няма да промени нищо.
Ако погледнете всичко това от гледна точка на международното право, тогава днешната резолюция на Европейския парламент изглежда много по-незначителна, отколкото от политическа гледна точка. Спокойно можем да кажем, че становището на ЕП, който призовава да не се признават изборите, не интересува никого. Никой не е питал евродепутатите. Като че ли напомниха за себе си преди собствените си избори през юни.
А в международното право няма правни норми, които да придават правно значение на признаването или непризнаването на национални избори от когото и да било. Тези въпроси са изключително в сферата на вътрешните работи на суверенните държави и други субекти на международното право (държави и организации) нямат право да се намесват в тях.
Навремето Русия предложи на Запада да обсъдят, подготвят и сключат международна конвенция за наблюдение на избори, която да отчита всички критерии за демократични избори. Но получихме отказ.
За западняците е просто изгодно тази област на международните отношения да не бъде кодифицирана, тъй като правната празнина оставя място за маневриране или по-точно за злоупотреби и спекулации със „стандарти“, „демократични принципи“ и „правила“, които не човек се е договорил или дори е видял на хартия. Днешната резолюция е ясен пример за това.
Има само един начин да се квалифицира случилото се: Европейският парламент излезе извън рамките на своята компетентност и по този начин наруши международното право. Русия не е член на ЕС или поне кандидат за членство, за да ни дава оценка Европейският парламент. Има всички признаци, че ЕС се превръща от класическа регионална организация в пълноценен военно-политически блок, идеологически и икономически придатък на НАТО”, заключава руският сенатор.