• Новини
    • България
    • Социална политика
    • Закон и Ред
    • Скандално
    • Култура
    • Спорт
  • Общество
    • Позиция
    • Интервю
    • Мнение
    • Патриот
    • Историята е една
    • #БУЗЛУДЖА
  • ЦКС
    • НОВИНИ
    • Е-БЮЛЕТИН
    • СЪБИТИЯ
  • Икономика
    • БИЗНЕС
    • Земеделие
    • Екология
  • Свят
  • Русия
    • Политика
    • Икономика
    • Общество
  • Китай
    • Политика
    • Икономика
    • Общество
  • ОБЯВИ
  • #БСП – ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦА
  • #ДПС-Общност и Заедност
Вестник ЗЕМЯ
Вестник ЗЕМЯ
  • Новини
    • България
    • Социална политика
    • Закон и Ред
    • Скандално
    • Култура
    • Спорт
  • Общество
    • Позиция
    • Интервю
    • Мнение
    • Патриот
    • Историята е една
    • #БУЗЛУДЖА
  • ЦКС
    • НОВИНИ
    • Е-БЮЛЕТИН
    • СЪБИТИЯ
  • Икономика
    • БИЗНЕС
    • Земеделие
    • Екология
  • Свят
  • Русия
    • Политика
    • Икономика
    • Общество
  • Китай
    • Политика
    • Икономика
    • Общество
  • ОБЯВИ
  • #БСП – ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦА
  • #ДПС-Общност и Заедност
Вестник ЗЕМЯ
НОВИНИ БЪЛГАРИЯ СОЦИАЛНА ПОЛИТИКА

МОН въвежда тестове за 8. и 9. клас със задачи по PISA, промени има и при НВО в 10. клас

От ЗЕМЯ 4 декември 2023
 МОН въвежда тестове за 8. и 9. клас със задачи по PISA, промени има и при НВО в 10. клас
Снимка: МОН

Много повече практически и междупредметни задачи ще има още от тази година на изпитите за Национално външно оценяване на учениците, които завършват 10. клас. От следващата учебна година за първи път подобен формат изпит ще се проведе и за децата от 4. клас. Учениците, които в момента са в 5. клас, ще бъдат първият випуск, който ще се яви на изцяло нов формат за изпита след 7. клас през 2025/2026. Това обяви министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков на брифинг в МОН, на който бяха представени мерки за промени в училищното образование.

Екипът на МОН вече е готов с разработването на визия за Стандарт за качеството в училищното и предучилищното образование. Според стандарта качествено образование означава приобщаващо и насърчаване на възможностите за учене през целия живот за всички деца и ученици. Министър Цоков допълни, че се предвижда този стандарт да има подкрепяща роля и да насърчава образователните институции сами да правят самооценка на силните и слабите си страни и да планират мерки на тази основа. По думите му това е една от най-дълго отлаганите и нужни промени на нашата образователна система.

С помощта на експерти от МОН, учители, директори, социални партньори, бизнес и граждански организации са определени показателите за качество в 4 направления: преподаване, управление на институцията, взаимодействие с общността и резултати на учениците и училището.

„Целта ни е механизмът да започне да действа през 2025 – 2026 година за всички институции. Планираме той да се изпробва първо чрез Национална програма през 2024-2025, за да се усъвършенства, ако трябва, а ще бъде въведен през 2025/2026 учебна година“, разясни проф. Цоков.

„От следващата учебна година се предвижда въвеждане на подкрепящи мерки за учители и ученици, които да формират у тях умения за живота, които мери и международното изследване PISA, и където нашите 15-годишни младежи са с не добри резултати“, каза министър Цоков. Според него е много важно да се разработи визия за рамкови учебни програми, ориентирани към компетентности, и промяната в тях да се случи през следващите години.

„Затова и още през следващата година ще бъдат въведени национални входни нива за деветокласниците, като тестовете ще съдържат повече практически задачи за измерване на умения в предметите български език и литература, математика и по природни науки“, обясни министърът. Предвижда се и включване на български училища в програмата на ОИСР PISA for Schools, през която ще се получава много сериозна методическа подкрепа, в това число с примерни тестове и подкрепа за промяна начина на формиране на уменията.

Очаква се до дни да бъде публикувана и Наредба 16, което ще позволи стартиране на конкурсите за директори на училища и детски градини, стана ясно по време на брифинга.

В събитието участваха заместник-министрите на образованието и науката проф. Генка Петрова, Емилия Лазарова, Мариета Георгиева и Наталия Митева.

Етикети:Актуално
Предишна новина
Следваща новина

Последни публикации

  • Previous
  • Next
СПОРТ

Победа за Макс Ферстапен в Гран при на Емилия-Романия

18 май 2025 18:10
ОБЩЕСТВОКИТАЙ

Пекин постига постоянен напредък в качеството на въздуха и водата през 2024 г.

18 май 2025 16:00
НОВИНИ

Ваня Григорова: Защо в депата в метрото има полиция и жандармерия?

18 май 2025 15:13
ОБЩЕСТВОКИТАЙ

Новите умения на китайските хуманоидни роботи: салта, каране на колело и много други

18 май 2025 14:00
МНЕНИЕ

Крум Зарков: България не може едностранно да определи датата за влизане в еврозоната

18 май 2025 12:54
НОВИНИ

Васил Терзиев: Нямам повод да си говоря с хора, които държат за заложници цял един град

18 май 2025 12:50
Image Not Found

Категории
  • НОВИНИ 12600
  • ОБЩЕСТВО 2567
  • ЦКС 190
  • ИКОНОМИКА 1266
  • СВЯТ 4780
  • РУСИЯ 2204
  • КИТАЙ 1087
още НА ФОКУС
СПОРТ

Победа за Макс Ферстапен в Гран при на

18 май 2025

Световният шампион Макс Ферстапен (Нидерлания, Ред Бул) спечели в Гран при на Емилия-Романя и записа втори успех от началото на

ОБЩЕСТВО КИТАЙ

Пекин постига постоянен напредък в качеството на въздуха

18 май 2025

Китайската столица Пекин постигна продължителен напредък по отношение на качеството на въздуха и водата през миналата година, става ясно от

НОВИНИ

Ваня Григорова: Защо в депата в метрото има

18 май 2025

“Защо в депата в метрото има полиция и жандармерия? За да респектират служителите и да предотвратят спиране на работата?” Това

  • Архив
  • За нас
  • Автори
  • Реклама
  • Условия за ползване
  • Контакти
  • Договори за Парламентарни избори
    – 27 октомври 2024 г.
  • Архив
  • За нас
  • Автори
  • Реклама
  • Условия за ползване
  • Контакти
  • Договори за Парламентарни избори
    – 27 октомври 2024 г.
© Вестник Земя 2025. Всички права запазени.