• Новини
    • България
    • Социална политика
      • Децата на България
    • Закон и Ред
    • Скандално
    • Култура
    • Спорт
  • Общество
    • Позиция
    • Интервю
    • Мнение
    • Патриот
    • Историята е една
    • #БУЗЛУДЖА
  • ЦКС
    • НОВИНИ
    • Е-БЮЛЕТИН
    • СЪБИТИЯ
  • Икономика
    • БИЗНЕС
    • Земеделие
    • Екология
  • Свят
  • Русия
    • Политика
    • Икономика
    • Общество
  • Китай
    • Политика
    • Икономика
    • Общество
  • ОБЯВИ
  • #БСП – ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦА
  • #ДПС-Общност и Заедност
Вестник ЗЕМЯ
Вестник ЗЕМЯ
  • Новини
    • България
    • Социална политика
      • Децата на България
    • Закон и Ред
    • Скандално
    • Култура
    • Спорт
  • Общество
    • Позиция
    • Интервю
    • Мнение
    • Патриот
    • Историята е една
    • #БУЗЛУДЖА
  • ЦКС
    • НОВИНИ
    • Е-БЮЛЕТИН
    • СЪБИТИЯ
  • Икономика
    • БИЗНЕС
    • Земеделие
    • Екология
  • Свят
  • Русия
    • Политика
    • Икономика
    • Общество
  • Китай
    • Политика
    • Икономика
    • Общество
  • ОБЯВИ
  • #БСП – ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦА
  • #ДПС-Общност и Заедност
Вестник ЗЕМЯ
ПОЗИЦИЯ ИСТОРИЯТА Е ЕДНА ОБЩЕСТВО

Настъпил е краят на демокрацията

От Панко Анчев, "Клуб 24 май" 20 февруари 2024
 Настъпил е краят на демокрацията
Панко Анчев е български литературовед, литературен критик, публицист, историк и философ. Автор е на книги по въпросите на литературната история, културологията, философията на историята, политологията. Отговорен редактор на списанието за литература и изкуство „Простори“. Член на Съюза на българските писатели и българския ПЕН-център. Носител на национални литературни награди. Почетен доктор на Литературния институт „Максим Горки“ в Москва

Една от най-големите заслуги на руските консерватори и славянофилите от ХІХ век, която предизвика яростна омраза у западните философи рационалисти и материалисти, е разобличаването на фалша и несъстоятелността на т. нар. „европейска демокрация“. Те доказаха, че зад тази категория се крие пустота и несъстоятелност, думи, които са изпразнени от съдържание, но звучат примамливо и красиво, защото предлагат решенията за управлението на държавата и обществото, както и на цялостния социално-икономически живот да се взимат „заедно“ и чрез вишегласие.

Това твърдение бе също толкова дръзко и провокативно, колкото и обвиненията на европейската философия срещу руския абсолютизъм и консерватизъм, че са проява на черна диктатура и изключване не само на прогреса, но на всяко постъпателно социално развитие. И че са изключване на най-елементарна човешка свобода за потиснатите съсловия. Защото и двете не са верни!

През ХІХ, но и през целия ХХ век европейската позиция бе не просто възприемана от всички народи, общества и държави, но и превърната в ценност, срещу която няма абсолютно никаква алтернатива. Дори и марксистите от края на ХХ и началото на ХХІ век, но след като се отказаха от марксизма, го признаха. И съвсем логично левите политически субекти престанаха да съществуват.

Това са спорове, в голямата си част съвсем принципни, защото изхождат от начина на устройство на обществото и държавите, в които дискутиращите живеят и дори организират със собствени сили. От тук произлиза страстта, с които се водят теоретичните разговори и се взимат предвид аргументите на едната или другата страна.

Такива спорове, които са в крайна сметка политически, имат малък хоризонт на предвидимост и събиране на доказателства. По-важното е да се каже възражението и то достатъчно убедително, за да бъде гласно или негласно прието. А и за да се посочи силната и слабата страна на двете системи.

В крайна сметка и в теоретичния, и в практическия спор връх взима и побеждава западноевропейският аргумент. Животът, в крайна сметка, потвърждава неговата сила, дългосрочност и примамливост като начин на живот. От друга страна, абсолютната монархия е форма на държавно управление, присъща на Средновековието и на религиозното съзнание. А от времето на Петър Велики Русия започна да преживява своя своеобразен ренесанс и да се приобщава към Модерната епоха. 

Но въпросът е в принципа, не във фактическата форма. Западните идеологии и особено идеологията на Просвещението отрекоха руския обществено-държавен модел на устройство и идеите, върху които бе формиран, утвърден и поддържан. И бяха настроени твърде враждебно към руския консерватизъм и особено към славянофилството.

Принципът, за който говоря, е в характера на формата на държавно устройство, на неговата нравственост и идейно същност. Абсолютната монархия, още веднъж ще повторя, не е буржоазна диктатура, репресии срещу недоволните, пълно ограничаване на недоволства и съпротива на несъгласните, изключване на появата на нови идеи. Тя е политическото приложение на християнските норми за власт, субординация, права на човека, но и на задължения. А те са ненакърними, не се отменят и не се ограничават по никакъв начин – особено задълженията и отговорността.

Като отрича абсолютната монархия, идеите на славянофилството и консерватизма, Западна Европа налага като единствена форма на държавно устройство и управление демокрацията. Буржоазната демокрация се извежда от античната, за да се подчертае, че принципът е древен и проверен от историята. И че смисълът му е в участието на народа в управлението и прилагането на народната воля в съдбините на обществото. Тази воля се идентифицира с волята на мнозинството, на която малцинството безрезервно признава и й се подчинява.

Принципът е благороден, формулиран е успешно и масите във всички държави са очаровани от тази нова форма. Народната воля обаче е примамливост, записана в една или друга методология, но по същество е изпразнена от съдържание, защото тя не винаги се въплъщава в мнозинството и не то я изразява. Защото мнозинството и то когато гласува, е механичен сбор, а не единството в начина на мислене и поведение. Ако държавата е винаги съгласна с нея, нищо чудно да се погуби. Особено когато волята влиза в противоречие или с характера на държавата, или с желанията и амбициите на тези, които я притежават, но се крият зад народа.

Тогава именно се вижда какво означава народна воля, воля на мнозинството и демокрация.

Капиталът, който владее държавата в Модерната и постмодерната епоха, успяваше да ограничава отклоненията на „демокрацията“ от обичайното състояние и да не преминава границата, отвъд която е възможна разруха на тази държава и евентуално смяна на социално-икономическата система. И докато икономиката беше силна и могъща; докато светът можеше да бъде владян чрез най-силната валута и с примамката на високото равнище на живот, свободата на избора и възможността да се постави най-добрият и най-способният да управлява и то чрез проверка и отчитане на общественото мнение, демокрацията беше непобедимо оръжие за ограничаване и умереност в претенциите спрямо капитала.

Но когато системата все повече губи от своето могъщество и от енергията си да управлява, а капиталът става анемичен и трудно се съсредоточава в обществените необходимости, които е длъжен да задоволява, а мисли единствено за себе си, демокрацията се оказва неспособна да подчинява обществото на неговата воля. Тогава и хората проглеждат и виждат колко грозно и непривлекателно е лицето й и каква злоба и омраза се излъчва от него.

И започват изпитанията й.

Тези изпитания станаха по-трудни и по-тежки за нея след края на т. нар. „студена война“, когато вече не й беше необходимо да се представя такава, каквато не е, и да не се съобразява с наложеното и утвърдено за нея мнение. Казано иначе и по-точно: тя стана излишна. Докато беше аргумент срещу социализма и неговата държава, тя показваше постоянно своя „благороден“ характер и универсалността си в преодоляването на всичките проблеми, които се изправяха пред западната държава. Това блазнеше и подвеждаше гражданите на социалистическия блок и те се размечтаха да получат подобна държава и за себе си. Но когато я получиха, видяха, че не е онова, за което им бяха говорили.

Прекалено голяма и важна бе ролята вече на капитала, за да се съобразява той с общественото мнение – колкото и важно все пак да е това съобразяване. Времето стана динамично, парите ускориха движението си, поради което бяха по-уязвими. Финансовата система на капитализма като цяло се оказа доста нестабилна и трудно управляема. Заплахите от инфлация се превърнаха почти в ежедневие. В тази нестабилност капиталът изгуби силата си чрез своята пряка работа в икономиката да определя политиката и състоянието на обществото. Не беше лесно подобна функция да се запази дълго в глобализиращия се свят, който на всичко отгоре трудно се обединяваше и заживяваше по нови правила. Друга сила и по друг начин прилагана бе необходима, за да преодолее капиталът трудностите и да възвърне сигурността си. Това трябваше да стане вече чрез пряка намеса във властта и нейното конструиране и контролиране.

Понеже е изключително трудно да се реформира системата на властта – особено в нейната най-важна и съществена част, капиталът просто започна да нарушава правилата, да въвежда безразборно нови, без да се съобразява с общественото мнение, и дори да изключва формалните резултати от изборите и да формира власт от политически субекти, за които избирателите не са дали подобен мандат. Но щом е необходимо за капитала, то трябваше да стане. Да не говорим за фалшификациите и манипулациите на общественото мнение с цел да се постигне видимостта на демокрацията и чрез нея да се оправдае поведението на капитала. Но дори и при подобни манипулации резултатите на бяха напълно според желанието и очакванията му.

Проблемът за властта отдавна не се решава в изборите, а на невидими места. Ако хората, които са се нагърбили да управляват държавата чрез поставени фигури, са добре подготвени, опитни, съобразителни и умни, е възможно да се формира по-успешна власт, имитираща демокрацията и съобразяваща се с онова мнозинство, от чието име влиза в ролята си. Ала тези хора стават все по-елементарни, повърхностни, та дори и глупави, за да се очаква от тях подобно равнище на решенията им.

Това вече е масова практика навсякъде по света и нищо не е в състояние да й попречи или да я отмени. Капиталистическата система няма воля, а и необходимост повече да се прикрива с демокрацията и да играе театър, който никой не желае да гледа.

Играе се вече друг театър и на друга сцена. Защото демокрацията не съществува. А новото, което се установява, още няма име, защото не се е откроило лицето му и не са се проявили главните му характеристики. Но скоро и това ще стане!

Предишна новина
Следваща новина

Последни публикации

  • Previous
  • Next
ОБЩЕСТВОКИТАЙ

Развитието на технологиите в Китай ще подкрепи изграждането на силна културна държава

8 юни 2025 14:00
ОБЩЕСТВОКИТАЙ

Швейцарски лекар посвещава пет десетилетия на традиционната китайска медицина

8 юни 2025 12:00
#БСП - ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦАНОВИНИ

Кристиан Вигенин: Ямболската болница ще е първата нова държавна болница от 1989 г.

8 юни 2025 11:16
МНЕНИЕОБЩЕСТВО

Британският „Телеграф“ прогнозира “гръцки” сценарии за България, ако приемем еврото

8 юни 2025 10:43
НОВИНИБЪЛГАРИЯ

Радев за “Боташ”: Управляващите нито ползват пълноценно този договор, нито продават на трети страни, нито го предоговарят

8 юни 2025 10:10
ИКОНОМИКАКИТАЙ

Сътрудничеството КНР – ЕС в митническите и тарифни войни през 2025 г. Мястото на България

8 юни 2025 10:00
Image Not Found

Категории
  • НОВИНИ 12924
  • ОБЩЕСТВО 2628
  • ЦКС 192
  • ИКОНОМИКА 1296
  • СВЯТ 4902
  • РУСИЯ 2291
  • КИТАЙ 1123
още НА ФОКУС
ОБЩЕСТВО КИТАЙ

Развитието на технологиите в Китай ще подкрепи изграждането

8 юни 2025

Наскоро в Пекин започна Форумът на върха за изграждане на силна културна държава. Това е събитие, което обединява експерти, политици

ОБЩЕСТВО КИТАЙ

Швейцарски лекар посвещава пет десетилетия на традиционната китайска

8 юни 2025

В тиха консултативна стая, пълна с билки и меридианни карти, швейцарски лекар измерва пулса на пациент практикувайки вековно китайско лечебно

#БСП - ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦА НОВИНИ БЪЛГАРИЯ

Кристиан Вигенин: Ямболската болница ще е първата нова

8 юни 2025

БСП трябва да изгради по-ясен образ като партия в управлението „БСП трябва да изгради по-ясен образ като партия в управлението.

  • Архив
  • За нас
  • Автори
  • Реклама
  • Условия за ползване
  • Контакти
  • Договори за Парламентарни избори
    – 27 октомври 2024 г.
  • Архив
  • За нас
  • Автори
  • Реклама
  • Условия за ползване
  • Контакти
  • Договори за Парламентарни избори
    – 27 октомври 2024 г.
© Вестник Земя 2025. Всички права запазени.