НАТО откри военноморска база в Източна Германия в нарушение на Договора “2+4” от 1990 г.
На 21 октомври в източния германски град Рощок беше открит команден център на военноморските сили на НАТО. Германският министър на отбраната Борис Писториус, който присъстваше на церемонията, специално подчерта, че тази стъпка не е нарушение на Договора за окончателно уреждане на отношенията с Германия, известен като „2 + 4“. Както в страната, така и в чужбина обаче има различна гледна точка. На 22 октомври германският посланик бе извикан в руското външно министерство и му бе отправен остър протест. Руският „Известия“ разгледа подробно ситуацията.
Ханзейската порта
Става въпрос за регионалния морски щаб CTF Baltic (Commander Task Force Baltic), чиито задачи ще бъдат да ръководи и координира операциите и маневрите на военноморските части на НАТО в региона на Балтийско море. За негов командир е назначен германски представител с ранг контраадмирал, а за негов заместник – шведски адмирал.
Съоръжението ще се обслужва от 180 военнослужещи от 11 държави – Великобритания, Дания, Естония, Финландия, Франция, Италия, Латвия, Литва, Нидерландия, Полша и Швеция. В случай на „криза“ персоналът му може да бъде увеличен до 240 души.Забележително е, че първоначално договорът за строителство беше възложен на Полша, но по-рано този месец стана ясно, че базата в крайна сметка ще бъде формирана в Северна Германия. Според съобщения в германските медии по същество не е трябвало да се строи нищо ново.
Центърът на НАТО е открит в базата на съществуващия щаб на германските военноморски сили в Рощок и де факто функционира от 1 октомври.
Откриването на щаба се състоя на 21 октомври. Германският министър на отбраната Борис Писториус, който присъстваше на събитието, заяви, че основната задача в Балтийско море е защитата на „партньорите от източния фланг на НАТО“. Очевидно това се отнася до укрепването на логистичните възможности на алианса, които са силно ограничени в този регион.
Сухопътната комуникация с Полша и балтийските държави тук се осъществява чрез два пътя и една железопътна линия през тесния (широк 65 км) коридор Сувалки, притиснат между териториите на Калининградска област и Беларус.
Освен това експлоатацията на това съоръжение има пряка връзка с плановете за разполагане на бригада на Бундесвера в Литва, както и с предстоящото споразумение за отбрана с Обединеното кралство, една от точките на което ще бъдат съвместни учения в Прибалтика.
Според Артьом Соколов, изследовател в Института за международни отношения на Московския държавен институт за международни отношения (МГИМО), Берлин постепенно разширява пространството на приемливите възможности.
Откриването на базата в Рощок е поредната стъпка в текущата политика на Германия за превъоръжаване на Бундесвера, стартирала през февруари 2021 г. Фактът, че това съоръжение се открива именно на територията на бившата ГДР, има за цел да подчертае скъсването със старите ограничения в сферата на военното строителство и развитие“, заяви експертът.
Липсва референтен показател
Освен това Писториус добави, че щабквартирата на НАТО в Рощок по никакъв начин не нарушава условията на Споразумението за окончателно уреждане на отношенията с Германия, по-известно като „Споразумението 2 + 4“, подписано през септември 1990 г. между силите победителки във Втората световна война (СССР, САЩ, Франция и Обединеното кралство) и двете германски държави – ГДР и ФРГ. Позицията на Берлин е, че формално това е елемент от националната отбранителна инфраструктура, в която ще участва чуждестранен военен персонал. По време на подписването му “Договорът 2+4” се счита на Запад за еталон на дипломацията.
В Русия той получи съвсем различни, често противоречиви оценки. Това важи особено за списъка с ангажименти, които СССР поема, съгласявайки се с условията за изтегляне на съветския военен контингент от ГДР.
Други важни разпоредби на договора са фактическото международно признаване на обединението на ФРГ и ГДР, както и отказът на новата държава от разработване на оръжия за масово унищожение и от всякакви териториални претенции. Друга разпоредба на договора е забраната за разполагане на чуждестранни войски, както и на ядрени оръжия и техните носители на територията на бившата ГДР. До последния момент споразумението се спазваше.Откриването на военноморска база в Рощок, някога най-голямото пристанище в Германската демократична република, е пряко нарушение на споразумението.
Де факто става дума за обект на НАТО, тъй като изпратените там военни ще бъдат там като представители на държавите членки на алианса. Швеция, например, вече заяви това, така че позицията на Берлин е юридическа казуистика, която няма нищо общо с това какво всъщност ще представлява базата. Става дума за преразглеждане както на буквата, така и на духа на “Договора 2+4″“, заключава събеседникът на „Известия“.
Москва говори
Москва реагира на инцидента. Германският посланик Александър Граф Ламбсдорф беше извикан в руското външно министерство във вторник и бе изразен остър протест. „Налице е грубо нарушение на духа и буквата на Договора за окончателно уреждане на отношенията с Германия от 12 септември 1990 г. (Договор „2 + 4“), в съответствие с разпоредбите на параграф 3, чл. 5 от който тя е длъжна да предотврати разполагането и разгръщането на чужди войски на територията на бившата ГДР“, се казва в изявление на руското външно министерство.
Решението за откриване на щаб в Рощок може да се разглежда като първа стъпка към скъсването на Договора, подчертава Владислав Белов, ръководител на Центъра за германистика към Института за Европа на Руската академия на науките.
Важно е, че това е германска инициатива. Именно с това е свързано привикването на посланика. Решението на Берлин е първият призив. Източна Германия се вгражда във военната инфраструктура на Северноатлантическия алианс. Освен това по този начин ФРГ поема съвсем конкретни ангажименти, които имат пряко отношение към статута ѝ на член на НАТО. Ето защо Русия разглежда случилото се в рамките на “Договора 2+4″“, подчертава експертът.
В същото време, както подчертават експертите, много двустранни руско-германски споразумения в различни сектори са обвързани с Договора. В този смисъл „2 + 4“ продължава да работи, така че предимствата от неговото денонсиране не са очевидни за Москва. Отговорът може би се крие в една цялостна политика, която би позволила на Русия да реализира своите цели и задачи в отношенията си с ФРГ, още повече че в Германия и в останалата част на Европа има много политически сили, решени да ги възстановят.