Образователните екскурзии разнообразяват изживяванията на китайските ученици
Обичам китайската история. Чета често за историята на Дунхуан и за стенописите там от книги и по интернет. Този път нямам търпение да ги видя със собствените си очи. Това каза Чън Тиенли, ученик от началното училище в град Ланджоу, провинция Гансу.
Уан Дзину, второкласник от средно училище в Линся, провинция Гансу, участва във ваканционното учебно пътуване за втори път. „Дунхуан има дълга история и участието в тази екскурзия не само ще ни позволи да го разгледаме и увеличим знанията си, но и ще бъде като почивка“, казва момчето.
Дунхуан започва да се развива като туристическа дестинация от края на 70-те години на миналия век. Днес нарастващият интерес към културно-образователния туризъм сред китайските младежи носи повече възможности за развитие на града.
„Историческите и културни дадености на Дунхуан са добри. От 2022 г. ние предлагаме културно-образователни турове през зимата и пролетта, надявайки се чрез богатото им и разнообразно съдържание да дадем на учениците и студентите незабравимо изживяване, така че да видят и почувстват със сетивата и сърцето си културата на Дунхуан“, казва началникът на Управлението за култура, спорт, радио, телевизия и туризъм на град Дунхуан.
Разнообразната програма е това, което отличава образователните турове от обикновения туризъм. От стенописите в Дунхуан децата могат да почувстват духа на културното многообразие, в планината Минша да се пързалят с кънки, в изложбения парк за фотоволтаици да участват в научни експерименти, да се включат и в други над 30 урока. Така младите хора се запознават с Дунхуан от различни гледни точки.
За да се активизира допълнително пазарът на образователните екскурзии, местните забележителности, хотели и туристически агенции се стремят да осигурят през зимния и пролетния сезон качествен и евтин учебен опит за младежите.
От 1 декември 2023 г. до 31 март 2024 г. оазисът в планината Минша и други живописни места в град Дунхуан са отворени безплатно за студенти и ученици, а в пещерите Могао ще има специални лектори, които да разказват за тях.
„Образователните турове имат пълноценна роля в обучението на децата и помагат те да почувстват очарованието на традиционната китайска култура и да обогатят духовния си живот“, посочва Тан Уъндзин, заместник генерален мениджър на туристическата компания „Дунхуан“.
През 2013 г. правителството публикува Национална програма за туризъм и отдих (2013 – 2020), която предвижда „постепенно въвеждане на образователни пътувания за ученици от началните и средните училища“.
Оттогава пазарът на образователните екскурзии постепенно се развива. Освен обекти на традиционното културно наследство, за посещения са отворени съоръжения и бази от космическата програма, индустриални паркове и други специфични обекти с учебна цел.
По време на зимната ваканция тази година образователните пътувания в цял Китай продължиха да бъдат популярни. Пекинският университет открива културни ресурси като паметници и музеи в кампуса. В северния град Харбин се провеждат ски курсове, уроци по история на риболова и лова в района и за защита на амурските тигри. Във Фошан, провинция Гуандун, се провеждат уроци за изработка на традиционни украшения във формата на лъвска глава.
„Туровете, които са едновременно образователни, експериментални и забавни, се харесват както на родителите, така и на учениците, а набирането на желаещи за научни изследвания е хит. Децата виждат един по-голям свят в класна стая на открито“, казва Джао Яо, отговорник за културното образование в провинция Гансу.
С отварянето на колежите и университетите в Пекин за посещения от граждани, програмите за образователни пътувания в тях и главно в „Цинхуа“ и Пекинския университет набират популярност.
Според съобщения в медиите двете учебни заведения са стартирали редица нови инициативи, като удължаване на работното време, разширяване на обхвата за посещения в дните на отворени врати и други, с които да посрещнат бума на обучението по време на зимната ваканция.
За да се направят образователните турове по-интересни, е нужно обаче не само университетите да увеличат отвореността за обществото, но и самите посещения да не бъдат просто формални, например за да каже човек, че е бил в „Цинхуа“ и Пекинския университет и да се снима в кампуса. Университетите в Пекин са много и децата трябва да имат възможност да извлекат истинска стойност от образователните екскурзии, да се докоснат до академичния дух и идеали, така че да се запали интереса им към науката. Такива образователни екскурзии са най-ценни.