Омникалната търговия на дребно през 2023 г.
Емоционалното преживяване и физическият контакт със стоките при традиционното пазаруване, съчетани с бързината и удобството на електронната търговия, дават гъвкавост на търговците, опериращи като омниканални. 2022 г. донесе нови предизвикателства за търговията на дребно, тъй като потребителите намалиха разходите си поради нарастваща инфлация и разходи за живот. И през 2023 г. продължава натискът за търговците от поведението на потребителите.
Как да достигнем по-успешно до клиентите? Ето и тенденциите в омникалната търговия на дребно през 2023 г.:
- Омникални програми за лоялност
Потребителите все повече се фокусират върху отстъпките в опит да харчат по-малко. За да бъдат конкурентни на пазара е необходимо търговците да се съсредоточат върху задържането на клиенти с програми за лоялност, за да предложат допълнителна стойност за клиентите.
- Развиващи се формати на магазини
Въпреки ръста на електронната търговия, физическите магазини все още са предпочитано място за пазаруване. Но ролята на физическите магазини е променена. Потребителите все повече използват физическите продукти заедно с цифрови канали. Клиентите сега пазаруват от цифрови и физически канали на почти еднакви цени и желаят и същото изживяване. Едни от най-ценните аспекти на потребителското изживяване са реални наличности, лесно връщане на стоките и добро сервизно обслужване. Използването на всякякво мобилно устройство за постоянен достъп до информация за стоките и услугите, на всеки етап от процеса на покупка носи добавена стойност към цялостното преживяване при пазаруването. Все по-често се наблюдава т.нар. ROPO-ефект (Research – Online, Purchase – Offline), при който потребителят започва избора на стока в електронния магазин на търговеца, а завършва покупката си като получи желания продукт от традиционния магазин на търговеца.
- Цифрови плащания
Светът на дигиталните плащания се трансформира. Все повече хора използват смартфони и мобилните плащания стават все по-популарна опция за потребителите. Използва се и AI в дигиталните разплащания за предотвратяване на измами. Все повече търговци внедряват системите за плащане базирани на блокчейн, които осигуряват сигурен, децентрализиран начин за прехвърляне на стойност, което ги прави добро решение за цифрови плащания.
Интегрирането на традиционни и дигитални канали за достигане до клиентите е ключов фактор за запазване на конкурнтни позиции на пазара и извеждането на нови конкурентни предимства.