Петър Витанов, ЕП: Отнемането на шофьорска книжка за целия ЕС е важна крачка в пътната безопасност
Европейският парламент гласува важни промени, свързани с пътната безопасност. Сред тях е лишаването от право на шофиране за целия ЕС при тежки пътнотранспортни нарушения, разширяване на техния списък, както и ясен график за прилагане на санкциите. Докладчик по темата беше българският евродепутат Петър Витанов, който е координатор в Комисията по транспорт и ръководител на Делегацията на българските социалисти в ЕП.
Депутатите гласуваха на първо четене с 372 гласа „за“, 220 „против“ и 43 „въздържал се“. Съветът все още не е приел позиция и се очаква новият Парламент, който ще бъде избран през юни 2024 г., да продължи работата по този закон. Правилата, засягащи правото на управление на МПС са част от пакета за пътна безопасност, представен от Комисията през март 2023 г. Той има за цел да подобри безопасността за всички участници в пътното движение и да намали до нула смъртните случаи по пътищата на ЕС до 2050 г.
„В момента, ако водач загуби свидетелството си в държава от ЕС, различна от тази, която го е издала, санкцията се прилага само в държавата, в която е извършено пътнотранспортното нарушение. Новото законодателство предвижда шофьорите да бъдат санкционирани в рамките на целия ЕС. Или ако трябва да дадем нагледен премиер, ако направите тежко нарушение в Германия, то сега ще понесете санкция единствено там, но ще може да шофирате в останалите държави от ЕС. С приемането на новите правила, ще загубите книжката си за територията на целия Еврпопейски съюз. Вярвам, че нулевата толерантност за опасните шофьори ще има силен превантивен ефект. Ще накара всеки да се замисли за евентуалните тежки последствия, а ако направи нарушение – ще бъде наказан справедливо“, коментира Петър Витанов.
Евродепутатите предлагат към списъка на тежките пътнотранспортни нарушения, като шофиране в нетрезво състояние или пътнотранспортно произшествие със смъртни случаи, да се добави шофиране без валидна шофьорска книжка. Шофирането с 50 км/ч над разрешената скорост също се счита за едно от тежките пътнотранспортни нарушения. Евродепутатите определиха и по-ниска граница на скоростта за жилищните райони – 30 км/ч.
„Най-важната част, за да заработят санкциите, е бързият обмен на информация. За това Парламентът предлага да се определи срок от десет работни дни за обмен на информация между отделните държави и друг срок от 15 работни дни, за да се реши дали лишаването от право да се управлява МПС да се прилага в целия Европейски съюз. Нарушителите ще бъдат информирани за окончателното решение в срок от седем работни дни“, коментира Петър Витанов.