Петър Витанов: Мисия не/възможна – нулева смърт на пътя до 2050-а година
Нови правила ще направят нарушителите на пътя „видими“ за цяла Европа – правиш нарушение в Германия, взимат ти книжката в България, даде пример евродепутатът от ПЕС
Почти всеки ден новините в България започват с кадри от жестоки катастрофи, а зад полицейските сводки стоят десетки пречупени съдби. Войната по пътищата е особено жестока в България, но е проблем и за целия Европейския съюз. Именно за това той си поставя амбициозната цел до 2050-а година по шосетата и магистралите на континента да има нулева смъртност. Пътят към нея минава през редица регулации, които трябва да накажат рецидивистите с общи правила за целия ЕС.
Ще успее ли да ни дисциплинира Европа? Мисия възможна или невъзможна е да няма загинали хора при катастрофи след по-малко от 30 години. Тази тема беше във фокуса на Европейския парламент през 2023-а година, а в нейния край сме готови с новата законодателна рамка.
На 1 март 2023 г., като част от пакета за пътна безопасност, Европейската комисия направи законодателно предложение, което да гарантира прилагането в целия ЕС на лишаване от права за управление на моторно превозно средство. Или казано с по-прости думи, когато направиш тежко нарушение в Германия, да останеш без шофьорска книжка в България, както и на територията на целия Европейски съюз.
По данни на Комисията през последните 20 години пътищата в Европа са станали значително по-безопасни. Броят на смъртните случаи е намалял с 61,5% – от 51 400 през 2001 г. до 19 800 през 2021 г. През 2022 г. се наблюдава ново леко увеличение до 20 600 /с 3% повече спрямо предходната година/, като експертите отдават това на повишаващите се нива на трафик след ковид-пандемията, при която транспортът бе блокиран.
В политиката на Съюза за пътна безопасност има няколко ключови цели – за намаляване на броя на смъртните случаи по пътищата с 50% между 2001 г. и 2010 г., и с допълнителни 50% между 2011 и 2020 г. За да се стигне до почти нулева смъртност по пътищата до 2050 г.
Една от най-важните следващи мерки е отнемането на шофьорските книжки на водачи на МПС във всички държави-членки. Според сега действащата правна рамка, дори когато шофьорите са извършили особено тежки нарушения на пътя, отнемането на шофьорската книжка става само от страната, на чиято територия тя е издадена. Липсата на ясна правна рамка до момента води до безнаказаност сред нарушителите. Статистиката показва, че през 2019 г. за около 40% от трансграничните нарушения е нямало никакви последствия. Според същите данни голям брой пътни нарушения в Съюза, свързани с висока скорост или шофиране под въздействието на алкохол или наркотици, се извършват от граждани, които имат шофьорски книжки от други държави.
Промените, които предложението ще донесе, са ясни правила за лишаване от право на управление на МПС в целия ЕС при големи пътнотранспортни нарушения.
Така ако карате пиян в Германия или причините тежка катастрофа, след като германските власти известят българските за вашите нарушения, българската страна ще трябва да инициира отнемане на свидетелството и след това да извести целия ЕС за предприетите действия. Заради различията в правните системи на държавите-членки, компетентен съдебен орган ще има право на проверка на законосъобразността и приложимостта на решението. Предвидени са и механизми за защита на основните права на водачите, обвинени в извършване на сериозни пътни нарушения – правилно установяване на самоличността на шофьора и ясно посочване на фактите, информация и гарантиране на правото на правна защита в държавата-членка, на чиято територия е извършено престъплението.
Предприетите мерки ще бъде споделяни чрез системата RESPER – мрежата, която управлява информацията на обмен между държавите. Шофьорите ще бъде информирани за нарушенията си в държавата, в която са ги извършили.
Предложенията бяха подкрепени от Европейския съвет за безопасност на транспорта (ETCS), както и от Международната автомобилна федерация (FIA), които смятат, че тези мерки могат да намалят значително смъртните случаи и тежките наранявания и да гарантират, че по-широк кръг от нарушения ще бъдат проследени.
Новите правила са важни и за нашата страна, където в последните години ставахме свидетели на случаи, в които шофьори-джигити, причиняваха тежки катастрофи, някои от които завършиха и със смърт, използвайки шофьорски книжки, издадени в други държави. Ще припомня случая с Георги Семерджиев, който уби на място две млади момичета. Дни наред българските власти бяха заети с това да проверяват дали шофьорската му книжка, издадена в чужбина, е истинска или фалшива.
Новите правила ще направят нарушителите на пътя „видими“ за цяла Европа. Данните за тяхното поведение ще се съхраняват в общата информационна система, а провиненията им няма да останат безнаказани. Всичко това дава поне малко надежда, че след години новините няма да започват с кадри от смъртоносни катастрофи.