Плачевно: При 50% от пътищата в гаранция има отклонение в качеството
4 от 13 пътища в гаранция не са равни, на 7 от 12 проверени участъка асфалтът е тънък, показа проверка на МРРБ
165 километра нови пътища, които още са в гаранция, са проверени през септември от Института по пътищата и мостовете към АПИ с профилограф. Проверките ще станат регулярни, обяви днес регионалният министър Андрей Цеков.
На 4 от проверените 13 пътища за равност на участъци в гаранция са открити нередности. Това са отсечките между Кресна и Сандански на магистрала „Струма“, околовръстният път на Добрич, пътя Мездра – Роман и участък от „Хемус“. Тъй като там измерената равност не отговаря на условията, са взети и проби от асфалта.
Взети са общо 312 сондажни проби от 12 обекта в гаранционен срок, като на 7 от тях са установени разминавания на дебелината на асфалтовите пластове с проектните. Такива има на пътя Червен бряг – Чомаковци, Бяла Слатина – Плевен, обхода на Ахелой, околовръстния път на Добрич, пътя Смолян – Широка лъка и участъка Кресна – Сандански на магистрала „Струма“.
При повече от 50 процента от проверените обекти по републиканската мрежа в гаранционен срок има отклонение при изпълнение на изискваното качество. Това каза днес министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков на пресконференция във ведомството, на която той обяви резултатите от направените проверки на участъци с профилограф и взетите сондажни пробни ядки от асфалтови пластове.
Тестът с профилограф е тип образна диагностика или индикатор за това дали има по-сериозни деформации и евентуално дали има проблеми с качеството на вложения материал, с носимоспособността на настилката и с дебелината на пътната конструкция, за което БТА вече писа.
Проверките, които започнаха през септември 2023 г., ще се извършват редовно в рамките на гаранционния срок по отношение на всички обекти, обеща министър Цеков.
Експерти на Института по пътища и мостове към Агенция “Пътна инфраструктура” са обследвали дали настилките по магистрални и първокласни участъци от републиканската пътна мрежа, на които скоро изтича гаранционният срок, са равни.
При проверките за надлъжна равност проблеми са намерени в четири от тринадесет проверени обекта. “От взетите ядкови проби има пет пътни участъка, в които няма никакви отклонения за съответния клас пътища, в седем други обекта са установени отклонения по проект и на основа дебелина – каза Цеков и обясни: – Изпратени са писма до изпълнителите и надзорните фирми, в които ги информираме за намалената дебелина на основните пластове. Вече са предприети действия за отстраняване на нередностите на един от обектите. До момента няма възражения от надзорните фирми”.
Според Цеков в някои от обектите допуснатите недостатъци са локални, тоест отнасят се за малки участъци на пътното платно, в други са констатирани системни нередности – открити са отклонения по целия пътен участък.
“Изводите са, че очевидно има отклонения по изпълнение на изискуемото качество и липсва регулярен контрол от страна на изпълнителите, на контролните фирми и от страна на държавата”, призна Цеков.
По негови думи по магистрала “Струма” има отклонение върху дванадесет различни участъка, които са локални отклонения и не засягат целия пътен участък. “Друг е случаят при обхода на град Ахелой, където върху участък от около 5 км от взетите 32 сондажни ядки 22 не отговарят на проектните и нормативни изисквания”, каза още Цеков. Той уточни, че при проверката на околовръстния път на Добрич са установени същите несъответстващи на изискуемото качество характеристики в дебелината на горния износващ пласт в участък около осем км.
Проверките бяха направени единствено по критерий кога изтича гаранционният срок, категоричен бе регионалният министър.
Специалистите са измерили повърхностната равност на тринадесет пътни участъка, проверили са състоянието на дилатационните фуги на пет мостови съоръжения и са взели сондажни ядки на още десет пътни отсечки. Общо 165 км пътна мрежа са били проверени двуфазно. “Резултатите служат за база на последващи проверки, експертите са иззели общо 312 сондажни ядки по време на инспекцията”, уточни министър Цеков.
БТА припомня, че началото на проверките бе дадено на един от последно въведените в експлоатация участъци на магистрала “Хемус” – между Ябланица и п. в. “Боаза”. На старта на инспекцията в края на август присъстваха министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков, заместник-министърът Николай Найденов и началникът на отдел “Обследване на пътища и конструктивни качества на настилките” в Института за пътища и мостове инж. Светослав Каймаканов.