• Новини
    • България
    • Социална политика
      • Децата на България
    • Закон и Ред
    • Скандално
    • Култура
    • Спорт
  • Общество
    • Позиция
    • Интервю
    • Мнение
    • Патриот
    • Историята е една
    • #БУЗЛУДЖА
  • ЦКС
    • НОВИНИ
    • Е-БЮЛЕТИН
    • СЪБИТИЯ
  • Икономика
    • БИЗНЕС
    • Земеделие
    • Екология
  • Свят
  • Русия
    • Политика
    • Икономика
    • Общество
  • Китай
    • Политика
    • Икономика
    • Общество
  • ОБЯВИ
  • #БСП – ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦА
  • #ДПС-Общност и Заедност
Вестник ЗЕМЯ
Вестник ЗЕМЯ
  • Новини
    • България
    • Социална политика
      • Децата на България
    • Закон и Ред
    • Скандално
    • Култура
    • Спорт
  • Общество
    • Позиция
    • Интервю
    • Мнение
    • Патриот
    • Историята е една
    • #БУЗЛУДЖА
  • ЦКС
    • НОВИНИ
    • Е-БЮЛЕТИН
    • СЪБИТИЯ
  • Икономика
    • БИЗНЕС
    • Земеделие
    • Екология
  • Свят
  • Русия
    • Политика
    • Икономика
    • Общество
  • Китай
    • Политика
    • Икономика
    • Общество
  • ОБЯВИ
  • #БСП – ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦА
  • #ДПС-Общност и Заедност
Вестник ЗЕМЯ
ПОЗИЦИЯ НОВИНИ ИСТОРИЯТА Е ЕДНА БЪЛГАРИЯ ОБЩЕСТВО

Преходът – Къде стигнахме? Какво да се прави!?

От Проф. Светла Тошкова 10 ноември 2024
 Преходът – Къде стигнахме? Какво да се прави!?

Днес, когато отбелязваме историческия 10 ноември, голямата част от мненията в обществото ни са: “35 години стигат!”

Социално икономическите ефекти от 35 годишния преход в България са най-осезаеми в обществото и въпреки различните субективни оценки е трудно да се оценят положително. Голяма част от мненията могат да се изразят с появилия се слоган „35 години стигат“.

Светла Тошкова е доктор по икономика, професор в УНСС. Родена е в София. Завършила е Висшия икономически институт в София. Специализирала е в Ленинградския финансово-икономически институт, в австрийската стопанска камара във Виена, в Института по мениджмънт и практика на управлението в Линц (Австрия), в Учебен център по управление и транспортна логистика – пристанище Барселона (Испания). Автор на монографии в областта на икономическите теории и икономическите алтернативи, теориите за управление на икономиката, човешкия фактор в управлението. Преподавала е в българо-френския център по мениджмънт МАРКОМ – София, в Институт по маркетинг – София, в Бургаския свободен университет. От 1990 до 1994 г. е зам.-декан на Деканата за чуждестранни студенти и аспиранти в УНСС. От 1995-1997 – зам.-министър по икономическите и финансовите въпроси в Mинистерството на транспорта.

Тази оценка отразява и сравнението с резултатите от 35-те години от социалистическия период в България – седемдесетте години на миналия век, когато България  се нареди сред развитите икономики в света и достигна  престижното 27-мо място. Сега, 17 години след влизането ни в ЕС сме на последно място по икономическо развитие и първи по бедност в ЕС.

 Българската икономика е нископроизводителна, деиндустриализирана, откъсната е от технологичните вериги на европейската икономика,  с ниско равнище на инвестиции и растеж, с недостиг на квалифицирани кадри на всички равнища. Селското стопанство е нископродуктивно, монокултурно, недофинансирано и неконкурентноспособно, ограничавано допълнително от огромен ценови натиск от вноса на дотирана селскостопанска продукция от други страни. Преобладаващият  сектор на услугите е  далече от същностната му функция да ускорява процеса на трансформация на иконоическите процеси, да съдейства за развитието на иновациите, за повишаване качеството на работната сила, за интензификацията на производствто и повишаване на икономическата ефективност.  Българското общество е дезинтегрирано, бедно, с дълбоки икономически и социални неравенства и пред заплаха от демографска катастрофа.

Причините

Българският преход тръгна по пътя на налагане на чужди модели, които вече бяха започнали да се компрометират на Запад и бяха под прицела на критичната икономическа мисъл в своите страни.  Ние безкритично приехме неолибералните икономически модели без оглед на националните особености и без запазване на постигнатото равнище на българската икономика през годините на социализма. 

Преходът тръгна по пътя на рушенето. Като цели на промяната бяха издигнати пазарната икономика и демокрацията. Основен елемент на реформите стана промяната на собствеността чрез приватизация, промяна на институциите, радикална промяна на ролята на държавата в икономиката.  Това обаче са само средства за трансформацията  на системата, които следваше да бъдат подчинени на ясна цел, на национална социално-икономическа стратегия за постигане на икономическо развитие на страната и повишаване на жизнения стандарт и  социалното благоденствие  на българските граждани, каквато стратегия България няма до днес. 

Икономическото развитие  у нас се люшкаше между различни спорадични идеи – за догонващо развитие, либерални, социал-либерални модели, но без икономическа стратегия, без приоритети, без системна обвързаност  на отраслите и структура на националното стопанство, без системни външно-икономически връзки и вграждане на българската икономика със своя роля и място в икономическа система на ЕС.

Резултатите

В резултат днес имаме една икономика

– без приоритети,

– без висока ефективност и икономически растеж,

– без социална сигурност,

– с дълбоки неравенства и нарастваща бедност.

 Социално-класовата структура и криза на партийната система

Неефективното функциониране на икономическата система през прехода увеличи неравенствата и оказа силен натиск върху средната класа (каквато имахме ясно формирана в началото на 90-те години). През последните 35 години обществото постепенно се маргинализираше. Стигнахме до един малък олигархизиран връх на много ботати хора и постепенно смъкване на средната класа към низините на бедността.

Социалната база на партиите в миналото беше свързана с ясно изразената социално-класова структура на обществото. Масовите партии в ляво и дясно бяха изразители на интересите на големите социални класи, формирани  на основата на отношението към собствеността в периода на индустриалния капитализъм. От средата на миналия век и началото на 21 век /историческото време на българския преход/ социално-класовата структура на обществата се трансформира под влияние на технологичните и политико-икономическите промени. Неолибералните политики на глобализирания свят доведоха до драстични неравенства, задълбочиха бедността и доведоха до силна ерозия на средната класа и разпадането й в посока на една малка част към елитите и много голяма част към бедните слоеве и аутсайдърите. Създаде се общество на единия процент свръхбогати и масова бедност.

Промените в социално-класовата структура, неравенствата и обедняването доведе до дезинтеграция на обществата и ерозира социалната  база на партиите и идеологиите. В глобалния свят понятията класи и класова борба значително променят характеристиките си и придобиват формата на локално насочени протестни изяви на групи хора с конкретни и временни интереси. Традиционните механизми на солидарност и колективно взаимодействие  престават да работят.

На мястото на масовите партии се появяват малки несистемни партии, които реагират на исканията на различни групи, ползват политики и от ляво и от дясно, гъвкави са, реагират бързо на събитията и са ефективни за определен период от време срещу опонентите си.

Проява на кризата   са и избуялите популистки партии. Хората престават да вярват на партиите като носители на идеи и ценности и започват да вярват на личности. Това се подхранва и от дезинтеграцията в обществото,  декласацията и лумпенизацията на големи групи хора.

Какво да се прави?

Задълбочаването на  неравенствата и масовата бедност, кризата на либералната демокрация и провала на неолибералния икономически модел предполагаше възход на лявото, но процесите на глобализация и натиска  на международните финансови корпорации, институции  и центрове на влияние доведоха до силно деформиране на левите политики и тяхното отдалечаване от времето на социалната държава. Левите партии са за приватизацията, , провеждат политикана на „ухажване“ на чуждия капитал (инвестиции), подкрепят процеса на деиндустриализация в името на развитието на знанието и информационното общество и т.н. Обратно, десните партии привличат традиционно леви гласоподаватели с обещания за социална подкрепа и защита на традиционни и консервативни ценности.

 Кризата в политическата система се проявява в криза на идентичността на политическото представителство, криза на идеологиите на автентичните политически партии и резултира в отлив на електората от активна политическа дейност и подкрепа на партиите, в отказ от участие в изборите.

В тази политическа и обществена среда задачата на левите партии е сложна най-малко в две посоки: първо, в търсене на автентична социална база в новите условия на деиндустриализация и дигитализация на икономиката, на дезинтеграция и маргинализация на обществото  и на второ място, в  изграждане на съвременната идеология на новото ляво и представянето на тази идеология като кауза и стратегия за бъдещето.

В непосредствен план, нашата задача, на левите сили в България е да докажем на обществото, че „Една друга България е възможна“ – в битка срещу неравенството, за по справедлив социално-икономически ред и по-сплотено и солидарно общество.

Няколко щрихи в тази посока:

Мерки за икономическа, социална и културна кохезия:

1.Постигане на устойчив и справедлив икономически растеж, базиран на публични инвестиции и силно участие на държавата в регулирането на пазарите и финансовите отношения. Насочване на обществените ресурси към преодоляване на бедността и неравенствата и осигуряване на икономическа сигурност и социална защита на гражданите. Необходима е политическа система, която да гарантира не само гражданските права, но и икономическите права на гражданите, чрез силни институции, държавни регулации и контрол върху финансовата сфера, публичните услуги и функционирането на пазара в полза на обществените интереси и развитието на националното стопанство.

2. Данъчната и фискалната политика да се насочи към по-справедливо и ефективно преразпределение на обществените средства за постигане на икономическа и социална кохезия в обществото. Изграждане на справедлива прогресивно-подоходна данъчна система за солидарно разпределение на тежестите и отговорностите към обществото.  Данъчни стимули за младите хора, за семействата с повече деца, за хората в неравностойно положение.

2. Ефективно функциониране на социалните системи в посока на преодоляването на неравенствата и постигане на повече справедливост чрез  преразпределение на ресурсите и солидарно споделяне на възможностите и повишаване на жизнените шансове; за създаване на общество на равните права, социална сигурност и защита  и споделена отговорност. Приоритетна социална грижа и защита на децата, младежите и възрастните, болните и хората в неравностойно положение, на социално слабите групи граждани. По-добро финансиране на социалните институти и повишаване качеството на социалните услуги.

3. Осигуряване на достъпа до образование и повишаване на качеството му. Съчетаване на образованието на подрастващите с възпитаване на ценности и социална интеграция. Промени в структурата на специалностите и по-тясна връзка с бизнеса и високите технологии. Учебните програми освен висококачествено знание да развиват творческите умения и креативното мислене, а образователната работа с младите хора да създава условия за изграждане на високоморални и отговорни граждани.

4. Достъпно и качествено здравеопазване. Осигуряване на профилактика и здравни грижи за всички. Изграждане на здравна система със силен и добре финансиран държавен и общински сектор, организиран извън търговските отношения. По-добро регионално  разпределение на  лечебните заведения  за сигурен достъп на гражданите до качествено здравеопазване във всички региони на страната. Достъп до аптечната мрежа и в отдалечените  региони и осигуряване на безплатни лекарства за децата, за хората с увреждания и уязвимите групи от населението.

5. Увеличаване средствата за развитие на културата. Функционирането на сферата на културата и културните институции да се насочи към високите образци на българското и световното културно творчество и да създава и възпитава ценности на социална чувствителност, солидарност и съпричастност.  По-голяма и целенасочена грижа от страна на държавата към развитието  на културата и достъпа до култура на всички граждани.

Всичко това изисква политическа воля и качествено държавно управление за реализирането на дълбоки реформи в целите и стратегиите на всички обществени системи и институции, в законодателството, в областта на контрола и защитата на обществените интереси и подчиняването им на ценностите на солидарното общество, споделеността и справедливостта.

Етикети:Актуално Преход 10 ноември водеща новина
Предишна новина
Следваща новина

Последни публикации

  • Previous
  • Next
ПОЛИТИКАКИТАЙ

Сътрудничеството е правилният избор за решаване на проблемите между Съединените щати и Китай

24 май 2025 18:00
ОБЩЕСТВО

Президентът Радев: Хората на знанието, науката и просветата са истинската, българска аристокрация

24 май 2025 16:35
ПОЛИТИКАКИТАЙ

Китай – Европа: Последните 50 години предлагат ръководство за бъдещето на взаимоотношенията

24 май 2025 16:00
МНЕНИЕ

Джей Ди Ванс: Ерата на безспорното американско господство приключи с конкуренцията на Русия и Китай

24 май 2025 14:48
КУЛТУРА

Илияна Йотова: Българският език е създаден да обединява, а не да разделя

24 май 2025 14:36
ИКОНОМИКАБЪЛГАРИЯ

Ползотворна среща между министрите на земеделието на Китай и България

24 май 2025 14:00
Image Not Found

Категории
  • НОВИНИ 12721
  • ОБЩЕСТВО 2591
  • ЦКС 190
  • ИКОНОМИКА 1275
  • СВЯТ 4823
  • РУСИЯ 2235
  • КИТАЙ 1093
още НА ФОКУС
ПОЛИТИКА КИТАЙ

Сътрудничеството е правилният избор за решаване на проблемите

24 май 2025

Договореностите между Китай и САЩ от срещата им по търговски и тарифни въпроси в Женева бяха посрещнати с оптимизъм, а

ОБЩЕСТВО

Президентът Радев: Хората на знанието, науката и просветата

24 май 2025

“В България нямаме потомствена, наследена аристокрация, с горчивина чувам да споделят мнозина, но аз бих казал друго: хората на знанието,

ПОЛИТИКА КИТАЙ

Китай – Европа: Последните 50 години предлагат ръководство

24 май 2025

На 6 май 1975 г. тогавашният вицепрезидент на Европейската комисия Кристофър Соумс и тогавашният китайски премиер Джоу Енлай откриха първата

  • Архив
  • За нас
  • Автори
  • Реклама
  • Условия за ползване
  • Контакти
  • Договори за Парламентарни избори
    – 27 октомври 2024 г.
  • Архив
  • За нас
  • Автори
  • Реклама
  • Условия за ползване
  • Контакти
  • Договори за Парламентарни избори
    – 27 октомври 2024 г.
© Вестник Земя 2025. Всички права запазени.