Световният туристически пазар отново обръща поглед към китайските потребители
На 15-19 януари в Давос се проведе Световният икономически форум. По време него Мартин Нидергер, директор на Швейцарското туристическо бюро, заяви, че е възхитен от „феномена Харбин“, успял да привлече 3 милиона туристи в рамките на три дни. „Харбин е много известен, в интернет е пълно със снимки и видеоклипове на града и зимните му атракциони. Можем да се поучим от него как се организира такъв мащабен и впечатляващ фестивал на ледените скулптури“, каза той. Швейцария и Харбин имат сходни природни условия, сходни икономики, свързани със зимния туризъм, и много добри ресурси за споделяне в това отношение, добави Нидергер.
От друга страна, Мартин Нидергер покани повече китайски туристи да посетят алпийската страна. „Швейцария е готова да приеме китайски туристи възможно най-скоро, визовият процес ще бъде много лесен и бърз, наистина искаме да привлечем повече китайци през есенния и зимния сезон“, каза той.
Според Нидергер нарастващата покупателна способност и търсенето на пътувания от страна на китайските туристи са дали силен тласък на световния туристически пазар. По думите му, през последните години те се превърнаха в един от важните източници на доходи за швейцарската туристическа индустрия, и значението на китайския пазар е очевидно.
Данни на китайската туристическа агенция Ctrip показват, че към 17 януари броят на резервациите за пътувания до Швейцария по време на Пролетния фестивал, е нараснал над 20 пъти в сравнение със същия период на 2023 г. и с около 60% в сравнение със същия период на 2019 г. Основната част от пътуващите са от Шанхай, Пекин, Гуанджоу, Шънджън, Ханджоу, Чънду, Нанкин, Суджоу, Ухан и Нинбо.
„Планираме да пътуваме до Швейцария тази година. – споделя пред репортер мъж с фамилия Уан. – Това ще стане в почивните дни за 1 май. Тогава най-евтиният двупосочен билет е около 5000 юана (650 евро)“.
Журналистическа проверка пък показва, че още в началото на 2023 г. официалният профил на Швейцарското туристическо бюро в „Уейбо“ многократно е пускал съдържание, приветстващо китайски туристи.
Швейцария не е единствената държава, която отправя поглед към китайските туристи и през 2023 г. те са били предпочитана таргет група за много държави, особено в Югоизточна Азия. Така например, тайландски правителствени служители многократно се появяваха на летищата в страната, за да се срещнат с китайски туристи. Малайзия пък създаде китайско гише за обслужване на летището в Куала Лумпур.
С наближаването на Пролетния фестивал туризмът навлиза в един от пиковете си. Според анализи на бранша, почивните дни за празника се очаква да доведат до най-големия брой пътувания на китайци в чужбина от пет години насам.
Големите авиокомпании обявиха своевременно възобновяване на редица международни полети, както и тези до Хонконг, Макао и Тайван. Данни на Администрацията за гражданска авиация на Китай показват, че по време на празника се предлагат над 2500 нови международни редовни и извънредни чартърни полети, като повечето от тях са насочени към Югоизточна Азия, Япония и Южна Корея.
Значително по-ниските цени на самолетните билети направиха пътуванията в чужбина по-популярни. По данни на китайската туристическа агенция Tongcheng Travel средната цена на международните самолетни билети по време на Пролетния празник през 2024 г. е била около 1197 юана, което е с 41% по-малко от същия период за 2023 г., и малко по-ниско 2019 г.
Популярните места за изходящи пътувания са главно в Югоизточна Азия, предимно Тайланд, Малайзия и други островни страни, докато Обединените арабски емирства, Австралия и Северна Европа са най-предпочитани сред далечните дестинации.
Трябва да се отбележи, че петте нови мерки на Китай за улесняване на влизането в страната, безвизовия или опростения визов режим с някои страни от 2023 г. също допълнително насърчават пътуванията на чуждестранни туристи в страната, което стимулира вътрешния пазар през Пролетния празник.
Данните на Ctrip показват, че резервациите за екскурзии в Китай по време на предстоящите почивни дни са се увеличили повече от 10 пъти на годишна база.