Силното потребление спомага за укрепването на висококачественият растеж
Китай се стреми да превърне потреблението в мощен двигател на икономическото движение
Пропитият с култура туристически бум в началото на 2024 г. значително стимулира потреблението със 135 милиона туристически пътувания, направени в Китай по време на тридневната новогодишна ваканция
Китай ще разработва нови възможности за растеж на потреблението, като например интелигентни домове, спортни събития, местни продукти и китайски луксозни стоки—
Както съобщава Синхуа, силното потребление се активизира и спомага за укрепването на икономическото възстановяване на Китай, докато страната енергично стимулира потребителските разходи, за да укрепи един от стълбовете, необходими за поддържане на висококачествен растеж.
Общите продажби на дребно на потребителски стоки в Китай, основен показател за силата на потреблението в страната, се покачиха със 7,2 процента на годишна база, за да достигнат 47,15 трилиона юана (около 6,63 трилиона щатски долара) през 2023 г. – очевиден знак за нарастващата готовност на китайския народ да пазарува.
Годишният принос на разходите за крайно потребление към икономическия растеж на Китай беше 82,5 процента миналата година, подобрение с 43,1 процентни пункта в сравнение с 2022 г.
Като последен компонент на икономическото обръщение, динамичното потребление е ключово за гладкото функциониране на икономиката на страната. Изправен пред сложни ситуации както у дома, така и в чужбина, Китай се стреми да превърне потреблението в мощен двигател, който да задвижи икономическото движение.
Културен апел
„Леденият град“ Харбин в Североизточен Китай се превърна в най-горещата туристическа дестинация тази зима, като градът се трансформира в приказна страна, включваща изкуствена луна, грееща над катедралата „Света София“, балони с горещ въздух, носещи се над река Сонхуа, ослепителен ледено-снежен тематичен парк и апетитна местна кухня.
Повече от три милиона посетители се стекоха в Харбин по време на празничния период за новата 2024 г., което е увеличение с 441,4 процента спрямо същия период миналата зима, а приходите от туризъм скочиха със 791,92 процента на годишна база до над 5,9 милиарда юана.
Този доходоносен успех привлече вниманието на други китайски градове и те упорито се опитват да възпроизведат очарованието на Харбин, като използват същата съставка – уникална културна привлекателност.
Културните и туристически власти в цялата страна се състезават, като качват видеоклипове, включващи местни културни елементи, в социалните медии в опит да привлекат посетители.
Стимулираният от културата туристически бум в началото на 2024 г. значително подпомогна потреблението със 135 милиона туристически пътувания, направени в Китай по време на тридневната новогодишна ваканция, което е ръст от 155,3 процента на годишна база, докато приходите от туристи се покачиха с 200,7 процента на годишна база, за да достигнат 79,73 милиарда юана.
Универсалните магазини в цялата страна въвеждат нови сценарии за потребление, които включват ски зони, увеселителни паркове, книжарници и дори музеи на изкуствата, за да привлекат клиенти, като инжектират свежа жизненост в офлайн потреблението.
Според доклад, публикуван от ChinaChain Store andFranchiseAssociation, около 400 нови търговски центъра са отворени в Китай миналата година, докато около 60 процента от анкетираните градове отбелязват ръст по отношение на броя на магазините в града.
Предстоящият празник за Пролетния фестивал се очаква да подхрани допълнително икономическото възстановяване, тъй като търсенето на култура и туризъм нараства. Пролетният фестивал, който се пада на 10 февруари тази година, е най-важният празник в Китай и повод, белязан от семейни събирания. Тази година ваканцията продължава до 17 февруари, с един ден повече от предишни години.
Резервациите за изходящи и входящи пътувания регистрират над десеткратно увеличение на годишна база. Междувременно Министерството на културата и туризма ще проведе поредица от културни дейности, за да отговори на общественото търсене по време на празника, като дейностите включват селски гала спектакли, художествени изложби и културни изживявания в библиотеките.
Технически сили
За нарастващ брой хора, живеещи в огромните селски райони на Китай, превозните средства с нова енергия (NEV) вече не са модерен начин за пътуване, достъпен само за жителите на градовете.
Станция за зареждане в село Саниуанджу, провинция Шандун, Източен Китай, сега позволява на Уан Янчуан и неговите съселяни лесно да използват NEV. „NEVs са екологични и икономични. Те правят живота ни по-удобен“, каза Уан. ато част от национална кампания за изграждане на висококачествена инфраструктурна мрежа за зареждане в цялата страна, провинция Шандун завърши повече от 16 000 зареждащи пункта, покриващи над 70 процента от нейните общини.
През 2023 г. производството и продажбите на NEVs надхвърлиха 9,58 милиона единици, нараствайки с 35,8 процента на годишна база.
Технологичните иновации също доведоха внушителна група местни доставчици на смартфони. В универсален магазин в центъра на Пекин продавач каза пред агенция Синхуа, че за да купят някои от най-популярните модели телефони, хората трябва да чакат поне един месец поради значителното търсене на такива телефони.
По-дълбоки джобове
Липсата на работа и нарастващите потребителски интереси карт хората обикновено да спестяват, вместо да харчат. Централните власти на Китай винаги са придавали голямо значение на заетостта на хората и са считали работата по стабилизиране на заетостта като стратегически приоритет.
Всички региони на страната и правителствените служби поставиха като главен акцент задачата за насърчаване на заетостта и се придвижиха към оптимизиране на политиките за насърчаване на заетостта.
Проученото ниво на градска безработица в Китай средно е 5,2 процента през 2023 г., което е спад от 0,4 процентни пункта спрямо 2022 г.
Междувременно разполагаемият доход на глава от населението в Китай се е повишил с 6,3 процента на годишна база в номинално изражение до 39 218 юана през 2023 г., а това число по отношение жителите на селските райони е нараснала с по-бързи темпове от това на жителите на градовете. БВП на глава от населението достигна 89 358 юана през 2023 г.
Сега Китай може да се похвали с най-голямата група със средни доходи в света от над 400 милиона души. Експертите очакват населението със средни доходи да нарасне до над 800 милиона през следващите 15 години, което означава създаването на гигантски вътрешен пазар.
Продължаващата урбанизация и повишаващите се нива на доходи се очаква да стимулират устойчиво растежа на потреблението в средносрочен и дългосрочен план, се казва в доклад на института „Маккинси“, озаглавен „Потреблението в Китай: началото на нова ера“, който беше публикуван през ноември 2023 г.
Според прогнози на този световноизвестен институт броят на домакинствата със средни и високи доходи в Китай може да достигне 200 милиона до 2025 година и 260 милиона до 2030 г. Броят на градовете с високи доходи се очаква да достигне 82 до 2025 г. и 93 до 2030 г.
Икономиката на Китай непрекъснато се развива по посока на потреблението, се казва в доклада, като се предвижда растежът на търговията на дребно в Китай, обхващащ както продукти, така и услуги, да поддържа подобен импулс на растеж като този, показан през 2023 г., и през следващите години.
Като се има предвид огромният пазарен размер на Китай, това означава допълнителни 10 трилиона юана в продажбите на дребно през следващите пет години, се казва в съобщението. Подобен растеж би превърнал Китай в най-големия развиващ се пазар в световен мащаб, се отбелязва в доклада.