След решение на ВАС паднаха пречките за изграждането на тунела под връх Шипка
До четири години трябва да приключи изграждането на тунел под връх Шипка, съобщиха от община Казанлък след среща на министъра на регионалното развитие Виолета Коритарова с участието на всички ангажирани ведомства и общини. На срещата, проведена в Габрово, е решено да бъде създадена работна група, която да изготви график с дейностите и сроковете, които предстоят за всяка ангажирана институция. Средствата за големия обект, който ще осъществява възлова връзка между Северна и Южна България, са от оперативна програма „Транспортна свързаност“ 2021 – 2027. За проектирането и строителството са предвидени 358 млн. лева с ДДС. Изпълнител е ДЗЗД „Консорциум ПСВТ“. Строителният надзор е възложен на ДЗЗД „Трансконсулт – Свеко“ за близо 6,480 млн.лева.
През последните години мащабният проект за тунела под Шипка обрасна в технически неуредици и скандали. Последният от тях избухна в началото на 2022 година, когато бе приет План за управление на парк „Българка“. Той бе разработен за 2,6 млн. лева от екип еколози на Тома Белев. В плана цялата зона, обхващаща трасето на тунела и пътя под Шипка, бе включена в резерватен режим. Това означаваше, че в нея са абсолютно забранени всякакви човешки дейности, включително и строителство. Срещу забраната остро реагира община Габрово. Тя, неправителствена организация и физическо лице оспориха пред Върховния административния съд приетите промени, с които изпълнението на проекта ставаше невъзможно. Съдът откри множество нарушения при утвърждаването на Плана за управление на парк „Българка“ и отхвърли решението на МС, с което той е бил приет. Като най-съществен порок на плана бе посочен фактът, че той няма задължителна екологична оценка, не отговаря на определени законови изисквания и по тази причина е безполезен. На две инстанции съдът се произнесе в полза на общината и останалите жалбоподатели. Наскоро влезе в сила решението на втората и последна инстанция. То е окончателно и не подлежи на обжалване. Така паднаха всички пречки пред изпълнението на проекта.
Тунелът под връх Шипка ще е на 1 км западно от прохода „Шипка“ и на 1 км източно от връх Малуша. Северната му част ще бъде в област Габрово, а южната – в област Стара Загора. Предвижда се изграждането на участък с дължина от близо 10,55 км, като 8 км от тях ще са ново строителство, а останалите – реконструкция на съществуващия главен път Габрово – Казанлък. Ще има и 5 тунела с обща дължина от 4 км, 6 моста, 1 подлез, 12 армирани насипи и др.