След трагичните резултати от PISA, БСП поиска 5% от БВП за образование и ново учебно съдържание
Нямаме бъдеще, ако продължаваме по този начин. Бъдещето не ни оставя време да продължаваме така. Трябват ни нови учебни планове, програми и учебно съдържание, насочени както към придобиване на фундаментални знания, поднесени по подходящ начин на децата, така и към практическо приложение на знанията. Това заяви в декларация от името на ПГ “БСП за България” народният представител Ирена Анастасова. Поводът за декларацията е поредната международна оценка за качеството на българското образование и постигнатите “отчайващи за България резултати – от поредното изследване на Програмата за международно оценяване на учениците – PISA“.
Анастасова заяви, че е необходим нов модел на базисна и продължаваща квалификация на учителите, нова съвременна училищна среда, както и 5% от БВП за образование.
“Ако искаме друго бъдеще за нацията, образованието трябва да е първи национален, реален приоритет за всички партии- леви, десни, центристки. Ние сме длъжни да постигнем национален надпартиен консенсус за развитие на образованието ни и всички действия да се основават на разбирането, че това е изключителна държавна отговорност и не може дейности, подчинени на този приоритет, да се дават на каквито и да било организации. Ако не се справим с този проблем, няма да се справим с никой друг. Ако не го направим – значи не сме за тук, нито като парламент, нито като мнозинство, нито като изпълнителна власт”, заяви Анастасова.
Тя отбеляза, че за работещите в системата това е последователен срив за последните 20 години. В декларацията се посочва, че това са били години, в които били направени две по-мащабни реформи, които в голяма степен са довели до този срив, определян от медиите като “шокиращ”. Анастасова каза, че това е така, защото тези реформи били направени не с мисъл за модерно и качествено образование, а с цел да обслужат интереси – партийни, идеологически, икономически, от частните издателства на учебници до неправителствените организации.
“Така е – ученикът е център на системата само на думи. Всъщност той е жертвата, колеги. Всъщност голямата жертва на тези брутално некадърни реформи са точно децата ни, доста от които вече не са деца и по техните знания, умения и реализация виждаме провала на системата и на всички управлявали България през тези години”, се посочва в декларацията.
В декларацията се посочва, че образователната реформа, рекламирана с приетия през 2015 г. Закон за предучилищното и училищното образование, се е провалила.
54% от българските деветокласници са под критичния минимум на знания и умения по математика, 53% от тях нямат елементарни четивни умения, а 48% са с драстични дефицити по природните науки. Сривът в резултатите на нашите ученици е шокиращ. Постиженията им са сред най-слабите, наблюдавани някога и при трите предмета, които са предмет на изследването. По математика те са последни в ЕС, а по четене – предпоследни, посочи Анастасова.
Важно е да се знае, че това са ученици, които от пети клас учат по нови учебни програми, влезли в сила след уж голямата промяна в образованието ни през 2016 г. и уж насочени към формирането на умения. Тоест катастрофалните резултати днес са достатъчно ясна оценка за образователната реформа, добави тя.