Строителният министър обеща пет готови магистрали до 2030 г.
“Напълно реалистично е до 2030 г. да имаме изградени “Европа”, “Струма”, “Хемус”, „Видин-Ботевград“ и „Русе – Велико Търново“, обяви пред Би Ти Ви министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков.
“Вече започнахме строителството на магистралата от Русе до Бяла, като сключените договори са за почти 1,5 млрд. лв. Имаме ясно договорени срокове за нейното приключване – 5 години от датата на откриване на строителната площадка, каза той.
Магистралата е с дължина 132 км, но за да свърже пълноценно Северна и Южна България, тя не трябва да спира при Велико Търново, а да се свърже с аутобаните „Тракия“ и „Марица“ и да стигне до Гърция през граничен пункт „Маказа“. Ето защо през 2024 г. ще се обяви и обществена поръчка за проектиране на доизграждането на магистралното трасе до АМ „Марица“, отбеляза регионалният министър.
Това ще бъде един от основните ни приоритети оттук нататък, заяви премиерът Николай Денков по време на днешната церемония по първа копка, дала началото на изграждането на автомагистралата „Русе – Велико Търново“, цитиран от БТА.
Той съобщи, че ще се проведе анкета за име на магистралата Русе – Велико Търново, като едно от обсъжданите предложения е тя да се нарече „Янтра“ – по подобие на южните й посестрими с имена на реки “Марица” и “Струма”.
Трасето Видин – Ботевград също се строи, посочи Цеков, а шестата магистрала – от Дупница до Гюешево, е на фаза проектиране.
Най-сложно е положението със завършването на АМ „Струма“, тъй като не стихват споровете как трасето да преодолее Кресненското дефиле, призна Цеков. Той самият е привърженик на пълното изнасяне на магистралата от пролома: “Според мен не е удачен избор едното платно да остане в дефилето, преминавайки по съществуващото трасе на Е-79. Ето защо обявяваме обществена поръчка за проектиране и на второто платно на магистралата извън дефилето – така ще запазим биоразнообразието и Е-79 като локален път.“
Според Цеков е важно да не се бави изграждането на другото платно – по направлението Гърция – София, за което вече е решено, че ще върви по източните склонове над Кресненското дефиле. „Ако стартираме процеса по избор на изцяло ново трасе, това ще забави началото на строителството с между 3 и 5 години. При положение, че имаме сключен договор, че имаме влязъл в сила ОВОС, източният обход трябва да започне да се строи. Процедурите са в ход, имаме преписка в МОСВ за произнасяне по мерките за опазване на околната среда, има предвидени средства в бюджета, очакваме и финалното становище на Европейската комисия и можем веднага да започнем строителството, а паралелно с това ще търсим вариант и за второто платно“, посочи Цеков.
Ключът за рестарта на строителството на АМ „Хемус“ е решение на Народното събрание, с което да се позволи индексиране на цените по сключените договори, каза още министърът. „В момента практически не се изпълнява строителство заради неактуалност на цените. Изпълнителите се позовават на стопанска непоносимост – че цените от 2019 г. не са актуални на пазара. Личното ми наблюдение потвърждава тези констатации – цените на желязо и бетон са много по-високи в момента. Разковничето е да се приеме законодателно изменение, което да позволи актуализация на тези цени, надявам се да се приеме със закона за бюджета. По предварителни оценки актуализацията ще доведе до 30% оскъпяване в зависимост от участъците“, коментира регионалният министър. Ако строителството се възобнови, до края на 2024 г. могат да бъдат “почти завършени участъци 1, 2 и 3”, посочи Андрей Цеков.