Съветът по отбрана да остане в същия състав, реши парламентарна комисия
Съветът по отбрана да остане в същия състав. Това ще предложат членовете на Комисията по отбрана при второто гласуване в пленарна зала на промените на Закона за отбраната и въоръжените сили. С 13 гласа (и нито един на обратното мнение) те не подкрепиха тази част от проекта на правителството, който предвиждаше от постоянните членове на Съвета по отбрана, който е съвещателен органи на министъра на отбраната, да отпаднат командирът на СКСО, началникът на Военна академия „Г. С. Раковски“ и директорът на Служба „Военно разузнаване“. Останалите текстове бяха гласувани с някои редакционни промени, съобразно предложението между двете четения на председателя на комисията Христо Гаджев.
На 29 ноември Народното събрание гласува на първо четене два законопроект за изменение и допълнение на Закона за отбраната и въоръжените сили. Единият бе внесен от правителството, а другият – от Христо Гаджев и група депутати. Те бяха обединени в общ. По-същественото предложение, което също бе Христо Гаджев бе на всички членове на комисията. То е свързано с разпоредбите при неизпълнение на договора от страна на курсантите, в който се включва, както обучението, така и военната служба след завършване. При неизпълнение се възстановяват средствата за издръжката при обучение, които са за сметка на бюджета на МО.
При приемане във висшите военни училища курсантите, които се обучават за нуждите на МО, сключват договор за военна служба, в който се включва и договорът за обучение. По време на обучението си курсантите са на издръжка на бюджета на МО. В мотивите към предложението се посочва, че вложените средства за една година обучение се равняват най-малко на 15 минимални работни заплати. Проблемът е, че голяма част от тези курсанти имат, според вносителя, нисък социален статус и дължимите средства не са по техните възможности. По този начин се създават следващи затруднения по осигуряването на средствата от длъжника и по тяхното събиране от съответното военно училище.
Комисията подкрепи писменото предложение на Христо Гаджев, с което се дава възможност на отстранения курсант за повторно приемане при определени условия. В този случай няма да възстановява начислените разходи за издръжка. Вторият момент е за тези, които не желаят повторно да бъдат приети във военното училище. Без прекъсване те могат да продължат военната си служба, като бъдат назначени във военни формирования при облекчена процедура. И в този случай няма да погасяват задълженията си, ако изпълнят договор, който е не по-кратък от 3 години.
Тези разпоредби бяха подкрепени и от Министерството на отбраната в лицето на заместник-министъра на отбраната Атанас Запрянов. Това решение, каза той, позволява на отпадналите курсанти да продължат да служат, с което да допринасят за отбраната на страната без на възстановяват разходите, да бъдат приети повторно във военното училище и да кандидатстват в професионалните сержантски колежи. И още, посочи той, по този начин допринасяме и са освежаване на резерва на Въоръжените сили.
Предлага се курсантите да получават и втора стипендии. Сега им се полага една в зависимост от званието, като най-малката е 260 лв., а най-голямата – 440 лв. Според вносителите е целесъобразно законът да регламентира още една стипендия за подготовка за изпъленние на военната служба, като професия. Размерът на втората стипендия да бъде не по-малко от 1,3 от базата за определяне на размера на основното месечно възнаграждение за най-ниската длъжност, която се определя в Закона за държавния бюджет. За 2023 г. той е 380 лв. За 2024 г. – също, според проектобюджета.
Освен намаляване на състава на Съвета по отбрана, което не беше подкрепено от комисията, общият законопроект предвижда отпадане на ежегодното атестиране, ново решение, с оглед на некомплекта от военнослужещи, разширява се социалният пакет. С промените се цели предотвратяване на отлива на подготвени кадри, въвеждат нови моменти в атестирането и отпуските на военнослужещите.
Оказва се, че от Въоръжените сили има отлив на високо квалифицирани кадри. Това е една от причините за част от промените. Министерството на отбраната ежегодно инвестира финансови средства в размер на 1,2 до 1,5 млн. лв. в обучението на около 1000 военнослужещи за придобиване на образователно-квалификационни степени, научни степени или за повишаване на квалификацията.
Инвестициите в обучението на над 60 % от тях са свързани с придобиване на знания, умения и квалификации, които се признават включително и извън Въоръжените сили. Приблизително 40 % от обучаваните военнослужещи придобиват квалификация в 31 курса в страната и в чужбина. През последните години, обаче, се забелязва отлив на кадри (средно по 150-200 на година) не само към държавните институции и бизнеса в страната, но и към структури на НАТО и ЕС (контрактори), където заплащането е значително по-добро. Към настоящия момент не са налице гаранции за компенсиране на направените разходи чрез поемане на задължение за изпълнение на военна служба за определено време. Поради това се предлага промяна на закона, която предвижда поемане на задължение за изпълнение на военна служба за 10 години след придобита ОКС „бакалавър“ в професионално направление „Военно дело“; 5 години след завършване на курс за придобиване на професионална квалификация по военно дело и 3 години след придобиването на специалност в системата на здравеопазването.
Вътрешният анализ в Министерството на отбраната показал необходимост от усъвършенстване на законовата уредба. Няколко основни моменти има в направените предложения, които трябва да се гласуват от Народното събрание. Променя се уредбата в сферата на отпуските за кръводаряване и за отглеждане на дете от военнослужещи-бащи. Дава се възможност за провеждане на следдипломно обучение на специалисти по здравни грижи във ВМА в съответствие с нейната акредитация. Осигуряват се гаранции за компенсиране на направените от Министерството на отбраната разходи чрез поемане на задължение за изпълнение на военна служба за определен период от време след придобита ОКС „бакалавър“ в професионално направление „Военно дело“; след завършване на курс за придобиване на професионална квалификация по военно дело и след придобиването на специалност в системата на здравеопазването.
Предотвратява се изпълнението на военна служба от лица, спрямо които компетентните военномедицински и военно-психологически органи са установили негодност за изпълнението й.
Постига се по-високо равнище на социалния пакет, предоставян от страна на Изпълнителна агенция „Военни клубове и военно-почивно дело“ чрез разширяване на кръга от правоимащи лица. Целта е подобряване на качеството и обема от услуги, предоставяни на пенсионирани цивилни служители и на родители на военнослужещи и цивилни служители, както и оптимално разгръщане на капацитета и възможностите, които Домът за пенсионирани военнослужещи, ветерани и военноинвалиди в с. Орешак предлага.
Допълнителна разпоредба ще регламентира, че лице, което като цивилен служител е придобило най-малко 10 години трудов и/или служебен стаж през последните 20 години в Министерството на отбраната, структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната или Българската армия и е упражнило правото си на пенсия за осигурителен стаж и възраст при условията и по реда на Кодекса за социално осигуряване, е „пенсиониран цивилен служител“. Конкретният мотив за подобна промяна е търсене на възможности за пълноценно използване на Дома на МО за пенсионирани военнослужещи, ветерани и военноинвалиди в с. Орешак, община Троян. Домът е с максимален капацитет за настаняване на 100 лица в пет вили. Сградната база предоставя и предполага изключително добри битови условия за живот в среда, близка до семейната. От функционирането си до момента заетостта му не е надвишавала 20 лица, като през последните години тя е трайно около 10%. Към момента ползвателите на Дома, съгласно ЗОВСРБ, са пенсионирани военнослужещи от МО, Българската армия и структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната, ветерани, военноинвалиди и военнопострадали и придружаващи ги съпрузи. Всичко това налага добавяне на нови групи ползватели с включване на пенсионирани цивилни служители и родители на военнослужещи и цивилни служители, когато не могат да се грижат за тях, и да пребивават заедно в едно домакинство.
Изискването за ежегодно атестиране на военнослужещите да отпадне, се предлага в законопроекта. Смята се, че условията и редът за атестиране на военнослужещите трябва да се уреди в акт на министъра на отбраната. Мотивите са свързани със спецификата на военната служба на територията на страната и извън нея. Освен това кариерното развитие на военнослужещите е свързано с необходимостта от обучение за получаване на образователен ценз, придобиване и повишаване на квалификация във военните академии, висшите военни училища и в професионалните сержантски (старшински) колежи или други институции в системата на професионалното образование и обучение. Съществуват и непредвидени обстоятелства, които налагат ползване на право на отпуск за временна неработоспособност, които налагат отсъствието на военнослужещите през по-голяма част от съответния атестационен период.
Практиката показвала, че всичко това води до обективна невъзможност военнослужещите да бъдат атестирани ежегодно за изпълнението на функционалните си задължения на съответната длъжност, поради което разпоредбата се явява неприложима норма. В мотивите се посочва още, че ежегодното атестиране възпрепятства постигането на определените в Програмата за развитие на отбранителните способности на Въоръжените сили до 2032 г. параметри в направление „Хората в отбраната“ и заложените цели в Плана за развитие на Въоръжените сили до 2026 г. за разработване на нов модел за кариерно развитие на военнослужещите.
Новата идея за попълване на некомплекта е свързана със създаването на правна норма за преназначаване на военнослужещи на равна или по-висока длъжност в рамките на един гарнизон (населено място), без изискване за тяхното съгласие. Смята се, че така ще се създаде възможност за по-ефективно окомплектоване на военните формирования с военнослужещи, особено за тези, при които некомплектът от личен състав е значителен и в същото време са декларирани по целите за способности или са определени за участие в съответни инициативи по поети от България ангажименти. Друго очакване от промяната е за окомплектоване на т. нар. „непривлекателни“ длъжности, които са единствени или ключови за изпълнение на задачите в дадено военно формирование. Както и на длъжности, които са вакантни от две и повече години. Преценява се, че с новата разпоредба, от една страна, ще се защитава интересът на военната служба, а от друга, няма да се пренебрегват личните интереси на военнослужещия, свързани с устройване и адаптиране на семейството в битов, икономически и социален аспект в ново населено място и т.н.
С промяната военнослужещите мъже ще могат да ползват част от отпуските за раждане, при осиновяване и за отглеждане на дете, когато майката на дете до 2-годишна възраст или осиновителката на дете до 5-годишна възраст почине или заболее тежко, поради което не може да се грижи за детето. Със съгласието на военнослужещите мъже тези отпуски ще могат да се ползват от един от неговите родители или от един от родителите на починалата или заболялата тежко майка (осиновителка) на детето, когато работи по трудово правоотношение. Когато военнослужещият е в отпуск поради призоваване в съд или в други органи като страна – свидетел или вещо лице, да получава възнаграждение по специалните закони, т.е. от бюджета на съдебната власт, е друго предложение. Така да се процедира и при участие в съдебни заседания като съдебни заседатели. Остава правото на отпуск на военнослужещите, когато са кръводарители – за деня на прегледа и кръводаряването, както и два дни след него. Предлага се за това време да получават възнаграждение както при платен годишен отпуск. Споменатите видове отпуск се зачитат за служебен стаж и не се включват в другите отпуски, определени със Закона за отбраната и Въоръжените сили.
Както курсантите, така и военнослужещите, които се обучават в задочна форма за придобиване на висше образование на ОКС „бакалавър“ в професионално направление „Военно дело“ да не заплащат такси нито за кандидатстване, нито за обучение, е друго предложение.