Тазгодишният китайски „Черен петък“ показа, че потреблението се възстановява
След тазгодишния китайски „Черен петък“ – 11 ноември, който се смята за най-голямото подобно събитие в света, пощите и някои от гигантите в електронната търговия отчетоха „рекордни числа“, докато други се похвалиха с „положителен растеж“, подчертавайки силната покупателна способност на китайските потребители.
За своите 15 години китайският „Черен петък“ се превърна в надежден барометър на потребителските настроения. Въпреки че окончателните данни за продажбите все още не са излезли и ентусиазмът на потребителите изглеждаше сравнително нисък в сравнение с предишни години, различни акценти, включително възходът на местни марки, подчертават променящите се тенденции на потребителския пазар в Китай.
При всеки случай общите продажби, които се очаква да отбележат двуцифрен ръст, подчертават възстановяването на потреблението в Китай, смятат анализатори. Въпреки че много платформи за електронна търговия от миналата година спряха да отчитат брутната стойност на стоките за продажбите си на 11 ноември, те предложиха различни акценти в неделя.
Един от лидерите на пазара – JD.com, посочи в съобщение до медиите, че „обемът на транзакциите и броят на потребителите достигна нов връх“, без обаче да се посочват конкретни цифри.
Управлението на държавните пощи пък съобщи, че само на 11 ноември са били обработени 639 милиона пакета, което е с 1,87 пъти повече от обема през обичайните дни и с 15,76 процента повече от същия период на миналата година. Между 1 и 11 ноември обемът на пратките се е увеличил с 23,22 процента на годишна база.
Другият гигант в електронната търговия „Алибаба“ също заяви, че неговите платформи Taobao и Tmall са отбелязали „положителен растеж“ по време на „Черния петък“.
Различни други онлайн платформи, включително сайтове за предаване на живо като Kuaishou и Douyin, също отчитат силни данни за продажбите. Douyin, дъщерното приложение на TikTok в Китай, каза, че среднодневният му обем на брутната стойност на стоките и обемът на поръчките са се увеличили с повече от 50 процента, въпреки че също не предоставя конкретни данни за продажбите.
„Съдейки по това, което се съобщава, изглежда, че продажбите са били доста стабилни, особено голям ръст има в брутния обем на стоките за определени марки, а някои дори отбелязаха нови рекорди“, казва проф. Ли Чанган от Университета за международен бизнес и икономика.
Общият брой на продажбите на всички китайски платформи за електронна търговия обикновено не е наличен, но различни глобални консултантски компании често публикуват прогнози.
Според неотдавнашен доклад на американската консултантска фирма „Бейн“, продажбите на миналогодишния 11 ноември са достигнали 1,15 трилиона юана (157,97 милиарда долара). Тази цифра е повече от четири пъти над 35,3-те милиарда долара, похарчени от купувачите в САЩ по време на киберседмицата – от „Черния петък“ до „Кибер понеделника“.
За тазгодишния 11 ноември някои глобални консултантски компании прогнозират ръст на продажбите между 14 и 18 процента, което би означавало връщане на двуцифреното увеличение за първи път след пандемията от COVID-19, се казва в материал на „Ройтерс“. Агенцията припомня също и някои песимистични прогнози от по-рано, че е възможно 11 ноември „да загуби от блясъка си“ на фона на натиска върху китайската икономика.
В самия Китай дискусиите за 11 ноември изглежда са намалели в сравнение с предишни години и много хората казваха, че не планират да пазаруват на тази дата, заради други подобни събития и платформи, които предлагат целогодишни отстъпки. Въпреки това, някои потребители продължиха да харчат много на „Черния петък“.
Икономическият коментатор ТиенЮн казва, че продажбите на тазгодишния 11 ноември „всъщност са били доста стабилни“ и показват силната покупателна способност на потребителите, индустриалното надграждане на Китай, както и ефекта от различни мерки в подкрепа на потреблението. Това – по думите му – показва, че „икономиката е в етап на бавно изкачване след пандемията и потреблението все още се възстановява“.
Китайското правителство предприе редица мерки тази година, за да стимулират потреблението, тъй като то се превърна в най-големия двигател на икономическия растеж. През юли бяха обявени 20 мерки за стимулиране на вътрешното потребление, включително разходите на домакинствата за всичко – от жилища до домакински уреди. Благодарение на това през първите девет месеца общите продажби на дребно в Китай са нараснали с 6,8 процента на годишна база, като тези онлайн са се увеличили с 11,6 процента, според официални данни.