Тибет: От феодализъм и бедност до модерност и просперитет
Тибет или както е официалното име на региона, Сидзан, е една от любимите теми на някои военолюбиво настроени американски медии и политици. Тази година на 23 май се отбеляза 73-ата годишнина от мирното присъединяване на Тибет към Китай. Това, което американците наричат “окупация”, по същество беше освобождаване на населението на този регион от хилядолетен феодализъм и брутален йерархичен ред, в който повечето местни нямаха никакви права, а начинът на живот беше изключително примитивен. Нека да видим фактите.
До присъединяването си към Китайската народна република Тибет (земя на снеговете на тибетски език) се управлява от теократичен режим, който държи масата население във феодално подчинение като крепостни селяни.
Това продължава буквално до средата на 20-и век. Управляващите в Лхаса са имали силите и прерогативите да се разпореждат с повечето население като с добитък. Масата е била неграмотна, бедна и обвързана с различни феодални повинности.
Според законите на стария Тибет народът е бил разделен на три класи и девет ранга, с което се легализира статутът на различни групи и се позволява на малък процент привилегировани да отнемат всякакви елементарни човешки права от масата население.
Цялото правителство на Тибет до присъединяването му към КНР и реформата от 1959 г., с която феодализмът е премахнат, се държи в ръцете на трите поземлени класи – чиновническия апарат, благородническата класа и високопоставените лами в манастирите.
Всички държавни служители, доколкото това е било (квази) държава, идват от родове на лами и благородници. Децата на големи благороднически родове още при рождението си автоматично придобиват четвъртия най-висок ранг и са можели да заемат правителствени позиции, без никаква квалификация, на едва 17 – 18-годишна възраст. Тези от средни по важност семейства също могат да заемат позиции, но само след като прекарат време в специални училища за обучение. Излишно е да се казва, че ламите идвали изключително от благороднически семейства.
Теократичният режим в миналото е управлявал с варварска жестокост
А на дъното на тази стриктна йерархия до 1959 г. са масата селяни, които са крепостници. Техният живот зависел изцяло от волята на благородниците и ламите, включително последните можели да ги убиват по свое усмотрение.
Теократичният режим на прехвалените лами (чийто изразител днес е любимият на всички американски медии Далай лама) е поддържал изключително жестоки и варварски закони, за да държи селяните в подчинение. Освен затвори, създадени от правителството, е имало и частни затвори, които се поддържали от големите манастири и благородническите семейства, където мъченията и терорът били редовни способи за саморазправа със селското население. Сред тези мъчения бичуването с камшик често е било най-лекото, а членовредителството, т. е. рязане на езици, носове, ръце или прочутото носене на каменна шапка, са най-редовни. Това, нека да подчертаем, се извършва буквално, докато Тибет не става част от Китайската народна република през 1950 година.
На „мирните“ и „духовно ориентирани“ лами наказания като носене на каменна шапка или бичуване не били достатъчни, та редовно обичали да дерат кожите на селяните или да ги давят, или да ги дават за храна на рояци от скорпиони.
На север от храма Джоханг в Лхаса е старият правораздавателен орган на древен Тибет – ШангРцеШаг, който станал известен като „живия ад“, където селяните били клани и драни буквално, за да се предоставят на тибетските лами човешки глави, кожа, сърца и органи, които се считали за „нужни“, когато се пеели заклинания от различни религиозни книги.
Излишно е да се казва, че в стар Тибет всички земи, пасища и средства за производство се държали от ламите и аристокрацията. Според статистиката до реформите, извършени от Китайската комунистическа партия през 1959 г., цели 99,7% от всичките
220 000 хектара култивирана земя в Тибет се притежават по следния начин: 85 580 хектара от правителството; 80 960 хектара от висшето духовенство; 52 800 хектара от аристокрацията. Едва 0,3 процента от култивираната земя се притежава от някои селяни.
Ето и една народна песен, която отразява периода, когато Тибет се е управлявал от ламите и аристокрацията, за което в американските и европейски медии се леят крокодилски сълзи:
Дори ако снеговете в планината се разтопят на масло,
То ще бъде собственост на господарите,
Дори и речната вода да стане мляко,
Няма да има капка за нас.
Показател за сегашния просперитет на Тибет е ръстът на регионалния БВП 347 пъти
Всички тези исторически факти ни карат да разберем защо тибетското население приветства присъединяването си към КНР, което става мирно.
Както китайският лидер отбелязва, от 18-ия конгрес на Китайската комунистическа партия през 2012 г. хората в Сидзан/Тибет полагат големи усилия, заедно с останалата част от страната, да се преборят с големия проблем на бедността, която трови региона от векове.
Доказателствата, че Тибет успява да се справи с ужасите на бедността, тази година бяха видени от повече от 150 дипломати, учени и индустриалци от 36 държави на провелия се форум за Тибет.
Отчетлива индикация за просперитета на Тибет в днешно време е, че БВП достига 213 милиарда юана, което е 30 милиарда долара, а на глава от населението е 58 438 юана. Това означава, че Тибет е имал 347 пъти скок на регионалния БВП и 110 пъти скок на БВП на глава от населението от мирното си освобождение преди 73 години до наши дни. Това е изключителен подвиг на населението на Тибет и на Китайската народна република въобще.
През 1959 г. продължителността на живота в Тибет е 35,5 години, а днес е 72,19 години. Хората в региона имат право и на 15 години безплатно образование, което до присъединяването си към Китай въобще е било ограничено само до висшите класи.
Има голямо развитие и на инфраструктурата, като например създаването на високоскоростен влак от Лхаса до Нингчи през 2021 година.
Отделно е фактът, че различните отдалечени градове са свързани с допълнителни мрежи от влакове, пътища и други средства за транспорт, което по време на форума, както стана ясно, е впечатлило чужди представители като посланика на Непал в Китай. От своя страна посланикът на Мозамбик в Китай е била впечатлена от телекомуникационните системи и 5G интернета в Тибет.