Транспортът заема все по-важно място в социално-икономическото развитие на Китай
На 14 септември тази година участъкът Мейджоу – Лончуан на високоскоростната жп линия Лонйен – Лончуан официално бе пуснат в действие, в резултат на което дължината на железопътните линии в Китай надхвърли 160 000 км. От тях повече от 46 000 км са високоскоростни, като по този показател страната заема първо място в света. От 21 000 км през 1949 г. до 52 000 км през 1978 г., от 73 000 км през 2003 г. до 98 000 км през 2012 г., а после над 160 000 км през 2024 г., китайските железници бележат впечатляващо развитие.
От 2012 г. досега инвестициите в железопътно строителство в Китай продължават да се увеличават, а мащабът и качеството на железопътната мрежа, особено на високоскоростната, отбелязват значителен скок. За този период са изградени и пуснати в експлоатация общо 66 000 км железопътни линии, включително 38 000 км високоскоростни, като бизнес пробегът им нарасна съответно с 64,2 % и 392,2 %.
Влаковете от серията „Фусин“ се движат със скорост от 350 км в час, благодарение на което Китай се превърна в единствената държава в света, която реализира търговската експлоатация на висококачествената железница с такава скорост. Върху обширната територия на страната най-модерната железопътна и най-развитата високоскоростна железопътна мрежа в света бързо се разширяват. Понастоящем в Китай са завършени и се експлоатират 80% от главните високоскоростни железопътни коридори.
Понастоящем китайската железопътна мрежа покрива 99% от градовете с население над 200 хиляди души, а общо 145 окръга са свързани към нея; високоскоростните жп линии достигат до 96% от градовете с население над 500 хиляди души, те вече са свързани с 19 големи градски клъстера в страната.
„Цялостното ниво на железопътната инфраструктура на Китай се нарежда сред най-добрите в света, като има основа и условия за преминаване към по-високо ниво на модернизация“, посочва Лиу Джънфан, председател на Борда на директорите на Китайската държавна железопътна група. По думите му, експлоатационният пробег на националните железници ще достигне 165 хиляди км до 2025 г., от които 50 хиляди км ще са високоскоростни.
Лиу Дауей, директор на Отдела за мрежова сигурност към дирекция „Наука, технология и информатизация“ в Китайската държавна железопътна група, обяснява, че общото техническо ниво на китайските железници в момента е сред най-напредналите в света, като високоскоростната, като технологиите за изграждане, поддържане и опериране на линии на висока надморска височина, при ниски температури и за тежки товари са на водещо световно ниво, сериозно развитие получават и интелигентните технологии във високоскоростния железопътен транспорт, установявайки международен стандарт.
Влаковете от серия „Фусин“ имат повече от 40 хиляди части и компоненти, а от 254-те важни стандарта, които се използват в тях, 84% са китайски. Цялостният дизайн и ключовите технологии са независимо проучени и разработени, с пълни права на интелектуална собственост.
Транспортът заема все по-важно място в социално-икономическото развитие на държавата. Китайските железници, които навлязоха в нов етап за развитие, позволиха на все повече региони да скъсят времето за пътуване помежду си, давайки силна енергия за висококачественото развитие на икономиката и обществото.
Фан Хуа, директор на Изследователския център за транспортната икономика в Китайската академия за макроикономически изследвания, казва, че с по-нататъшното усъвършенстване на китайските железници, особено на високоскоростната мрежа, ще се ускори потокът и сближаването на басовите ресурси като работна ръка, логистика, бизнес, информация и капитали, което е от голямо значение за скъсяване на разстоянието между градовете и стимулиране на регионалното икономическо и социално развитие с високо качество.
В бъдеще железопътната карта на Китай ще продължи да се разширява и да допринася за повишаване на мобилността и жизнеността на обществото и икономиката.