Фестивалът на киселото мляко се превърна в символ на приятелството между България и Китай
В продължение на три дни прекрасното българско село Момчиловци, в сърцето на планината Родопи, беше домакин на 6-ия фестивал на киселото мляко. Гостите на събитието станаха свидетели на изложените от различни производители млечни продукти, дегустираха домашно приготвени млечни продукти и родопски кулинарни специалитети, под звуците на красивия родопски фолклор. На фестивалната сцена през всичките дни се изявяваха различни български фолклорни групи, а вечерите бяха запазени за разнообразни концертни програми. Събитието е под патронажа на Министерството на туризма и е организирано от Българския център за развитие, инвестиции и туризъм в Китай, „ДемиТравел“ ЕООД и китайската компания „БрайтДеъри”, с активната подкрепа на Областна администрация – Смолян, община Смолян и село Момчиловци.
– Г-н Тодоров, Фестивалът на киселото мляко, който е свързан с традицията и културата на страната, вече е доказал значението и известността си в много страни на света. Моля да ни разкажете повече за тази инициатива и като главен организатор на събитието през настоящата година, и като ръководител на Българския център за развитие, инвестиции и туризъм в Китай.
– Фестивалът на киселото мляко 2023 г. в село Момчиловци се организира за 6-и пореден път. Началото поставихме през 2015 г. като съвместен проект между Българския център за развитие, инвестиции и туризъм в Китай и китайската компания „БрайтДеъри” от Шанхай, която произвежда популярния на китайския пазар млечен продукт Momchilovtsi. Партньорството ни с „БрайтДеъри“ започва през 2010 г., а през 2012 г. официална делегация от „БрайтДеъри“ посети селото и тогава съвместно обявихме, че ще работим за популяризирането на Момчиловци в Китай. През всичките тези години Фестивалът се организира под патронажа на Министерството на туризма.
Работата по този проект винаги е била удоволствие за всички, които участвахме в него. Гостите от Китай, които „БрайтДеъри“ водеха всяка година, усещаха топлината на българското гостоприемство и си тръгваха, отнасяйки в сърцата си част от сърдечността на хората от Момчиловци. „БрайтДеъри” чрез продукта си Momchilovtsi популяризира името на селището в Китай, като му даде китайското име „Мосилиан”.
Фестивалът на киселото мляко се превърна в мост на приятелството и връзката между културните традиции на Китай и България, който ние нарекохме „Новия път на коприната“. За съжаление, COVID-19 ни принуди временно да замразим проектите си, но сега отново продължаваме традицията и вече замисляме нови, още по-интересни моменти. Към вече познатия продукт Momchilovtsi, тази година ние представихме за пръв път един нов продукт – ПробиотикMosiBiotic, който е плод на дългогодишна научна изследователска работа на основата на специално селектирана пробиотична бактерия ЛактобацилусБулгарикус RM1. Тя съдържа над 100 млрд. живи бактерии и е създадена в планината на дълголетието Родопи. Нашето послание се изразява в това, че екологична храна е нашето лекарство, а MosiBiotic – нашият помощник за здравословен начин на живот.
Друг основен акцент на фестивала тази година е, че чрез спонсорство от „БрайтДеъри“ и българския туроператор „ДемиТравел“ бе създаден проект, чрез който Момчиловци се обявява за Планински туристически център със 150 км планински туристически пътеки, които са обновени, маркирани и вече са достъпни за любителите на планинския туризъм. Искаме да предизвикаме интереса на повече туристи и любители на планината и да им покажем прелестите на дълголетието в Родопите.
Спокойно можем да кажем, че Фестивалът на киселото мляко в Момчиловци е наша кауза, която се превърна в символ на приятелството между Китай и България, и ние ще работим все по-активно за развитие на тези отношения.
– С кои партньори от Китай е организиран тазгодишният Фестивал на киселото мляко в Момчиловци?
– По традиция фестивалът се организира под патронажа на Министерството на туризма, с активната подкрепа на община Смолян и Областната администрация – Смолян. Посолството на КНР винаги е стояло близо до нас и когато сме имали необходимост, ни е оказвало топла и необходима подкрепа. Така е и тази година.
Като основен партньор от Китай, „БрайтДеъри” има съществена роля в популяризиране фестивала в Китай. Един от акцентите тази година е Конкурсът за красота и изборът на Кралица на киселото мляко. По този начин чрез българските момичета „БрайтДеъри“ ще популяризира и рекламира красотата на България в Китай, като ги включва в свои рекламни събития.
– Откога е сътрудничеството на ръководения от Вас център с китайски партньори и в кои други области имате или предвиждате да имате съвместни нови инвестиционни проекти? Бихте ли ни разказали за някои конкретни прояви?
– Българският център за развитие, инвестиции и туризъм в Китай активно работи с китайски партньори от 2012 г. Едно от първите мащабни събития, които организира беше Българо-китайския инвестиционен форум през ноември 2012 г. в Шанхай. Във форума взеха участие правителствена делегация от България, представители на Правителството на Шанхай и над 300 китайски и български компании с интерес към взаимно партньорство. Малко след това – през 2013 г., беше организиран подобен форум в България. Във Форума взеха участие над 280 български и китайски компании.
Нашият център е участвал в организирането на посещението на множество китайски правителствени и търговски делегации от Шанхай, Пекин, Гуанджоу, Шаосин, Дзинхуа, Уънджоу и други в България и обратно – на български делегации в Китай. В резултат на този обмен са подписани редица споразумения за партньорство между български и китайски градове и партньори.
Центърът е организирал и участието на български компании в китайските търговски и туристически изложения в Шанхай и Пекин, както и е спомогнал за създаването на туристически информационни центрове в Пекин, Шанхай и Чънду.
Иван Тодоров, председател на Българския център за развитие, инвестиции и туризъм в Китай, е един от основните организатори на традиционния вече Фестивал на киселото мляко в село Момчиловци