“Фолксваген” затваря заводи в Германия заради трудната икономическа среда
Синдиката IG Metall е категоричен, че решението “разтърсва основите” на компанията, която е най-големият индустриален работодател в Германия с над 680 хиляди работници и служители
Германският производител на автомобили “Фолксваген” обмисля затварянето на заводи в Германия за първи път в историята си – ход, който демонстрира ценовия натиск, оказван от азиатските съперници на европейската индустрия. “Трудната икономическа среда, новите съперници в Европа и намаляващата конкурентоспособност на германската икономика означават, че “Фолксваген” трябва да направи повече”, каза главния изпълнителен директор Оливер Блуме пред ръководството, цитиран от “Ройтерс”, “Дневник” и “Гласове”.
“Фолксваген” обяви в понеделник, че смята за остарели един завод за автомобили и един за части, което предизвика ярост у синдикатите, които обещаха “ожесточена съпротива” на плановете на изпълнителния съвет.
Главният финансов директор Арно Антлиц ще говори пред персонала заедно с шефа на марката Томас Шефер на среща на работническия съвет в сряда сутринта.
Ръководителят на работническия съвет Даниела Кавало, член на могъщия синдикат IG Metall, каза, че очаква новият главен изпълнителен директор Оливер Блуме също да се включи в преговорите, добавяйки, че срещата в сряда ще бъде “много неудобна” за ръководството на групата.
IG Metall осуети предишни опити за по-дълбоки промени, последно през 2022 г., когато предшественикът на Блуме Херберт Дес напусна поста главен изпълнителен директор.
“Фолксваген” не назова обектите на прицел, но анализаторите посочват заводите на компанията в Оснабрюк, в провинция Долна Саксония и в Дрезден, в Саксония, като потенциални цели за закриване. Провинция Долна Саксония е вторият по големина акционер на “Фолксваген”.
Автомобилната компания, която има около 680 хил. служители, обяви, че е принудена да прекрати своята програма за сигурност на работните места, която е в сила от 1994 г. и препятства съкращения на работни места до 2029 г., като добави, че всички мерки ще бъдат обсъдени с работническия съвет.
“Ситуацията е изключително напрегната и не може да бъде преодоляна с прости мерки за намаляване на разходите”, каза Шефер в изявление.
“Фолксваген” е първата компания, която се подлага на кампания за намаляване на разходите, насочена към икономии от 10 милиарда евро до 2026 г., като същевременно се опитва да рационализира разходите, за да оцелее при прехода към електрически автомобили.
Трудната икономическа среда, новите съперници в Европа и намаляващата конкурентоспособност на германската икономика означават, че “Фолксваген” трябва да направи повече, каза Блуме пред ръководството.
“Фолксваген” загуби почти една трета от стойността си през последните пет години, което го прави най-зле представящия се сред големите европейски производители на автомобили.
Той е изправен пред конкуренция в Европа, САЩ и особено от Китай, където местните производители на електромобили, водени от BYD, превземат пазарния му дял. Компанията е загубила повече стойност на акциите, отколкото който и да е основен конкурент през последните две години.
Карстен Бжески, глобален ръководител на макросектора в ING Research, каза, че решението подчертава последиците от години на икономическа стагнация и структурни промени без растеж.
“Ако такъв индустриален гигант трябва да затвори заводи, това може да е отдавна закъснелият знак за осъзнаване, че Германия се нуждае от значително по-силни икономически мерки”, казва той пред “Ройтерс”.
Министерството на икономиката на Германия заяви, че ръководството на “Фолксваген” трябва да действа отговорно в предизвикателна пазарна среда, но отказа да коментира конкретно планираните съкращения.
Според синдиката IG Metall решението “разтърсва основите” на компанията, която е най-големият индустриален работодател в Германия и има най-добри приходи от производство на автомобили в Европа. Даниела Кавало хвърля вината върху ръководството, което според нея е взело “много грешни решения” през последните години, включително отказа да инвестира в хибриди или ускоряването на разработването на достъпни електрически автомобили.
Вместо затваряне на заводи бордът трябва да намали сложността и да се възползва от синергията в плановете на групата “Фолксваген”, убедена е Кавало.