Френски институт: „Зелената сделка“ на Брюксел ще струва 40 трилиона евро на Европа
Ново проучване на френския Institut Rousseau изчислява, че са необходими инвестиции от 40 трилиона евро, за да стане Европа климатично неутрална (с икономика с нула въглеродни емисии). Инвестициите според доклада са нужни, за да „поддържат Европа в глобалната надпревара за конкурентоспособност, в съответствие с програмата на ЕС за стратегическа автономия“.
Проучването оценява както публичните, така и частните инвестиции, необходими на ЕС, за да постигне целите си в областта на климата.
Подробно са проучени седем големи държави: Франция, Германия, Италия, Испания, Холандия, Полша и Швеция. Тези страни представляват приблизително три четвърти от БВП на ЕС и вътрешните въглеродни емисии на блока.
Докладът се финансира от групата на зелените в Европарламента и целта му е да убеди страните членки колко е важно да направят инвестиции от 40 трилиона евро, за да се изпълни „зелената сделка“ на Брюксел.
Ето разчет на парите, които докладът представя:
Трябва да инвестираме 40 трилиона евро до 2050 г., за да декарбонизираме икономиката на ЕС, което се равнява на приблизително на 10% от настоящия БВП на ЕС.
Необходими са допълнителни €10 трилиона инвестиции до 2050 г., средно около 2,3% от текущия БВП годишно. Това е около половината от изразходваното от ЕС за внос на изкопаеми горива през 2022 г.
Публичните разходи трябва да се удвоят от 250 на 510 милиарда евро годишно, за да се катализират частните инвестиции и финансиране на нерентабилни решения за декарбонизация. Пактът за стабилност ограничава способността на държавите да предприемат действия, а инвестициите в прехода следва да бъдат изключени от тези бюджетни правила.
Тази допълнителна публична инвестиция от 260 милиарда евро годишно възлиза на около 1,6% от настоящия БВП на ЕС. Това е по-малко от разходите на ЕС за възстановяване от Covid-19 (338 милиарда евро годишно) или от субсидиите на ЕС за изкопаеми горива (359 милиарда евро годишно).
Реновирането на сгради и насърчаването на ограничаването на използването на автомобили и самолети трябва да бъдат приоритетни цели за допълнителна обществена подкрепа, въпреки че е необходим публичен ангажимент във всички сектори.
Докладът има за цел да убеди европейците колко е важно да платим 40 трилиона евро, за да спасим климата, като обаче подминава други важни аспекти като деиндустриализацията, която започна до голяма степен и в резултат на „зелените политики“.