Шънджън – лаборатория на китайската икономическа реформа
Този Граждански център за услуги е чудо на градската администрация със 145 гишета за обслужване на граждани. Той е седалище на над 30 отдела на градската управа, местния клон на Общокитайското народно събрание, музеи, аудитории и многофункционални зали. Има статут на административен център. Разделен е на три части: западен, среден и източен район. Западният район се използва главно от правителствени служби. Съдържа повече от 20 конферентни зали, кабинети на ръководители и други офиси. Централната зона се състои основно от обществени пространства, многофункционална зала, VIP приемна, протоколна и церемониална зала, кметството, подземен и VIP ресторанти и др. При китайците от хилядолетия се е запазила традицията на церемонии и спазване на етикет и протокол, които са заложени в ученията на Конфуций, но са променяни и адаптирани с времето и според обществения строй.
Източната част се използва главно за офисите на Общокитайското събрание на народните представители. Освен това в Гражданския център се помещават музеи и изложбени зали.
Гражданският център на Шънджън е интелигентна сграда с интегрирани редица модерни системи, модел на концепцията за електронно правителство.
С преместването на функционални отдели и офиси, общинската управа на Шънджън е извършила промяна в концепцията за администриране, като е изградила правителство без прегради с три основни характеристики:
Първо, въплъщава идеята за ефективно управление.
От правителството се изисква да формира съставна организационна структура с други неправителствени организации и граждани чрез институционално споразумение, в което правителството и гражданите си сътрудничат за предоставяне на обществени услуги, олицетворяващо споделянето на информация между правителството и гражданите.
Второ, въплъщава концепцията за отворено управление.
Неговият софтуер и хардуерна конструкция насърчава споделянето на информация с отворена концепция.
Същността е „ограничаване на функциите на правителството, основано на закона и демокрацията”.
Чрез повече от 140-те гишета се стопява дистанцията между гражданите и общината.
В центъра може да се получат повече от 390 вида разрешителни и сертификати за одобрение, издавани от основни отдели на кметството. Гражданите могат да се справят с това в залата за административно обслужване и няма нужда да ходят до няколко звена за едно и също нещо.
Всичката необходима за гражданите информация – административна, юридическа, бизнес и т. н., е заложена в публичната база данни на административната зала.
Трето, нивото на обслужване.
Както бях писал преди, китайците са царе на детайлите. Дори са създали правилник за поведение на административния обслужващ персонал.
Съгласно изискванията за административно обслужване на гишетата в залата служителите трябва да бъдат униформено облечени в работно време, да носят баджове с идентификационни номера, да внимават за външния вид, да са ентусиазирани и инициативни, да са спретнати, да се държат достойно и учтиво. Те трябва правилно да съхраняват документи, файлове, материали, предоставени от граждани. Пушенето и храненето по време на работа на гишето са забранени. Ако някой от персонала наруши разпоредбите, гражданите могат да се оплачат.
Накрая, но не на последно място, няколко думи за координационния център за интелигентно управление на града, който се намира също на територията на комплекса.
Той контролира обществените камери и е свързан с различните силови служби в града. Гражданите могат да се свързват на телефон 12345 по всякакви въпроси, като пожар, помощ при бедствия, битови, обществени инциденти, пътни злополуки, съобщаване на престъпления, добиване на всякаква информация, свързана с града, оплаквания, изразяване на благодарност, различни проблеми и т. н. Разбира се, че пожарната, полицията и бърза помощ имат своите телефони по назначение, но този телефон е унифициран, допълнително улесняващ гражданите, ако евентуално се намират в бедствено положение или просто искат справка по някой въпрос.
Преди се считаше, че Лондон е най-наблюдаваният град с най-много обществени камери, но сега вече Шънджън го надминава. Нищо чудно, след като вече измести Тайван по производство на CCTV оборудване. Според някои сведения по цялата територия на Китай има вече 1 милион обществени камери. Това създава условия, от една страна, на чувство за сигурност, а от друга, повод за критика по отношение на “личната свобода” на гражданите, която напоследък се бърка с понятието слободия в западните общества. Ако се спазват обществените норми на поведение, тогава човек не би трябвало да се притеснява от нищо. Основата на такива норми са добрата воля, възпитанието, чувството за отговорност и толерантността. Положителната страна е, че по този начин може да се издирват престъпници, заподозрени и доказване на престъпления.
Такива координационни центрове и специални телефонни линии има във всички градове на Китай.
Сега, както обещах в началото, ще разкажа за град Инчуан и по-точно за неговия Граждански център,
едно друго чудо на градската администрация и модел за управление на населени места. За тази цел се преместваме с 2400 км северозападно от Шънджън в Нинся-хуейския автономния регион или както още е известен, китайското „Бордо”.
Едно малко отклонение.
Действителното процъфтяване на китайската винена индустрия е едва на малко повече от 35 години. За такъв кратък период винопроизводителите на Нинся да успеят да достигнат до международни стандарти и световни нива, да се състезават и побеждават райони с вековни, хилядолетни традиции е впечатляващо, като се има също предвид, че те нямат местни винени сортове грозде, а отглеждат главно европейски. Това говори първо за благоприятни природни условия, след това за предприемчивост, упорит труд и любознателност на производителите.
Всичко това трудно би могло да се осъществи без силната подкрепа и разбиране от страна на местното и централното правителство на Китай. Виното на Нинся е по-известно в чужбина, отколкото в Китай.
Живко Спасов