Сглобката обмисля българският да се учи като чужд за деца, за които не е майчин
Идеята е изключително опасна, алармира Янка Такева от Синдиката на българските учители
Българският да се изучава като чужд език от децата, за които той не е майчин, обмисля Министерството на образованието. Това съобщи Янка Такева, председател на Синдиката на българските учители, пред БНР – Варна.
Такева определи идеята като изключително опасна. Тя и председателят на ромската фондация “Амалипе” Деян Колев са едни от малкото в работната група, които са против това предложение. Според Такева това ще доведе до по-голяма сегрегация на общности. Деца на мигранти и от различни етноси трябва да получават езикова подкрепа и да имат допълнителни часове по български. В никакъв случай официалният ни език не може да се изучава като чужд в страната ни, категорична е Такева. Тя даде пример с другите държави, в които деца чужденци наваксват с езиковата подготовка, за да се интегрират по-лесно.
Над 2000 са украинските деца, които вече са обхванати от образователната ни система. Една част от тях са интегрирани в български училища, а други посещават онлайн часове по украинската система, каза още Такева.
МОН ОТГОВАРЯ: ОПАСНИ СПЕКУЛАЦИИ
Спекулациите с българския език и неговото изучаване в училище са вредни и опасни. Това е позицията на Министерството на образованието и науката по повод редица коментари в публичното пространство. Има действащ стандарт за обучението на българския книжовен език, който се спазва стриктно и последователно, съобщиха от МОН.
В Министерството са сформирани пет работни групи по приоритетни области за развитие и промени в българското образование. В тях е включено максимално широко представителство – синдикални и работодателски организации, университетски преподаватели, външни експерти, служители на институцията и др. Общият брой на участниците в тях е над 200 души. Основната цел е в широк формат да се коментират всички предложения и да се обсъдят най-добрите решения още преди да се предложат за обществено обсъждане.
Едната от групите, в която участват 40 експерти, има за задача да предложи мерки за по-добра езикова интеграция, подкрепа на обучението и проверка на нивото на подготовка на учениците по български език. Единствената цел на тази работна група е да се набележат мерки за подобряване на езиковата подкрепа – чрез повече часове, чрез допълнителна квалификация на учителите, чрез по-иновативни методи на преподаване и др. Под никаква форма и никъде в поставените задачи не се предвижда промяна на разбирането за българския език или преподаването на българския книжовен език като чужд език в учебния план. Нещо повече, нито един участник в работните групи по никакъв начин не е упълномощаван да изразява позиция от името на институцията. Напротив – основната задача е да се обсъдят предложения и само при консенсус те да бъдат изведени с доклад. Към този момент от работната група не са направени никакви официални предложения.
МОН още веднъж категорично подчертава, че разширяване на дефинирането на българския език като чужд в образователната система е немислимо. Под никаква форма и в никакъв момент обсъждане за преподаването на български език като чужд или преподаването му чрез друг език не е стояло на дневен ред.
Следва да се отбележи, че в действащия стандарт за обучението на българския книжовен език от близо едно десетилетие е дефиниран редът само “за обучение на български език като чужд за децата и учениците мигранти и на децата и учениците, търсещи или получили международна закрила”.
БСП: СГЛОБКАТА НИ ОБЕЗБЪЛГАРЯВА
В своя позиция председателката на БСП Корнелия Нинова написа: “Хора, събудете се. Сглобката, наречена правителство, ни обезбългарява брутално. В Министерството на образованието обсъждат българският език да се изучава като чужд език, когато не ти е майчин.
Чувате ли? В България българският език е чужд. А Конституцията, в която пише, че българският език е официален? А българщината? А род и Отечество? Безродници, спрете се! Българи, събудете се!”, завърши Нинова.