Все повече европейски компании гледат на Китай като на стабилен партньор
Търговията между ЕС и Китай нарасна през последните години, въпреки приказките за „отделяне“ или „намаляване на риска“ на икономическите връзки с Китай. Това е знак, че китайският пазар поддържа своята привлекателност за европейския бизнес поради огромния си потенциал и размер. Данните на Евростат показват, че стойността на европейския внос от Китай почти се е удвоил между 2018 и 2022 г. През първата половина на 2023 г. Китай остава водещият доставчик на стоки за ЕС, се казва в анализ на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). През този период вносът на продукти като телефони, компютри и машини отбеляза значително увеличение.
Тъй като Европа и Китай споделят консенсус за справяне с изменението на климата, китайските електрически превозни средства бързо разшириха присъствието си на европейския пазар. Три от най-продаваните модели електрически автомобили в Европа през 2022 г. са с китайски произход.
Официалната статистика показва, че търговията между Китай и ЕС е достигнала 847,3 милиарда щатски долара през 2022 г., което е увеличение от 2,4% спрямо предходната година. Китай и ЕС са взаимно основни търговски партньори с бърз растеж в търговията с литиеви батерии, електрически превозни средства, фотоволтаични модули и други зелени продукти. Всички тези числа доказват, че все повече европейски компании гледат на Китай като на стабилен партньор.
Ола Каелениус, председател на борда на директорите на Mercedes-Benz, каза в интервю за германския седмичник Automobilwoche, че Китай, най-големият автомобилен пазар в света, ще бъде в основата на маркетинговите дейности на компанията през 2025 г.
„Инвестирането в Китай е инвестиране в бъдещето“, каза Жан-Пол Агон, президент на L‘OrealFrance, в интервю за агенция Синхуа. Той подчерта, че с отворен пазар, подобряваща се бизнес среда и обещаващи инициативи за стимулиране на вътрешното търсене Китай предоставя нови възможности за света и обратно. Той също така отбеляза, че Китай е стратегически двигател на растежа на L‘Oreal, тъй като Китай е нещо повече от голям пазар.
Това е лабораторията на най-иновативните концепции и полето за тестване на най-новите маркетингови практики, където е бъдещето на красотата.“
По повод на подхода за „намаляване на риска“ г-жа Белен Гарийо, главен изпълнителен директор на водещата германска научна и технологична група Merck, каза, че прекъсването на търговските връзки с Китай ще доведе до значителни икономически загуби Европейски изследователи също изясняват основната логика зад партньорството между Европа и Китай. Мария Жоао Родригес, президент на Фондацията за европейски прогресивни изследвания, каза, че Китай и Европа са повече стратегически партньори, отколкото „системни съперници“. Те трябва да си сътрудничат при възстановяването на глобалните правила, особено в области като борбата с изменението на климата, цифровата трансформация и изкуствения интелект.