Китайският пазар остава привлекателен за мултинационалните компании
Икономическите показатели за месец август показват, че китайският потребителски пазар остава привлекателен за чуждите компании. През изминалите две години вносът от Китай на дуриан заемат 91% от световното потребление, според материал на испанското издание „Ел Економиста“. Зад тези цифри се крият бизнес възможности, от които външният свят е нетърпелив да се възползва. От началото на тази година възстановяването на световната икономика е слабо, а страничните ефекти от затягането на политиките в големите развити пазари станаха очевидни. Икономиката на Китай продължи да се възстановява въпреки натиска и остава важен двигател за световния растеж. „Огромните пазарни възможности на Китай осигуряват нова движеща сила за развитието на света. Ето защо много предприемачи не се колебаят да изберат страната, когато ги попитат „Къде е следващата пазарна възможност, подобна на Китай“, пише в статията на „Ел Економиста“.
И така, какво могат да получат те от китайски пазар? Нека да разгледаме икономическите данни за август. Вътрешният пазар е в постоянна трансформация и надграждане, което носи стабилни печалби на мултинационалните компании. През август китайците пътуваха активно, а свързаните с тях сектори като кетъринг, настаняване, транспорт и други услуги продължиха да се разширяват. Общите приходи на кетъринг услугите се увеличиха с 12,4% на годишна база, а индексите на бизнес активността в железопътния, въздушния транспорт, настаняването и други подобни сектори останаха на високо ниво – над 55%. Междувременно онлайн и екологичното потребление постепенно се превърнаха в нова тенденция, като особено активно се развива секторът на онлайн забавленията. В допълнение, според Китайската асоциация на производителите на автомобили, вътрешните продажби на електромобили през август са се увеличили с 29,7% на годишна база. А според изчисления на Китайското управление за чуждестранна валута процентът на възвръщаемост на чуждестранните инвестиции в страната през последните пет години е 9,1%, много по-висок от 3% за Европа и Съединените щати и по-висок от 4%-8% в други големи нововъзникващи икономики.
Трансформацията и модернизацията на потреблението в Китай е съчетана с трансформацията и модернизацията на доставките, а научните и технологични иновации улесняват научноизследователската и развойна дейност за мултинационалните компании. Представител на глобалната фирма за управление на инвестиции „Франклин Темпълтън“ (Franklin Templeton Investments) каза на конференция в Сингапур наскоро, че „Китай произвежда повече инженери годишно от която и да е друга страна, така че, мисля, иновациите ще донесат възможности“. От началото на годината все повече и повече финансирани от чужбина компании създадоха центрове за научноизследователска и развойна дейност в Китай. Зад това стои огромният пазар, перфектната индустриална екосистема и богатият набор от квалифицирани кадри.
В контекста на нарастващата несигурност и непредсказуемост на международния пазар стабилните очаквания са от решаващо значение за мултинационалните компании. Целта на Китай за растеж тази година е около 5%. Световната банка, ОИСР и МВФ прогнозират, че икономиката на Китай ще нарасне съответно с 5,6%, 5,4% и 5,2%. Междувременно, за разлика от някои западни страни, които често правят „резки завои“, стабилността и приемствеността на икономическата политика на Китай дава на мултинационалните компании чувство за сигурност.