1100 машини участват в почистването на пътищата, горските са ангажиране в справянето с щетите
За всяка област област има сключени договори за зимно поддържане на пътищата, като те са удължени до края на зимния сезон. Над 1100 машини са били на разположение през последното денонощие за разчистване и обработване на пътищата от републиканската пътна мрежа. Има възможност за мобилизиране на общо над 2000 единици техника. Създадена е цялата организация между отговорните институции – АПИ, пътно-поддържащите фирми, Пожарна и аварийна безопасност, Гражданска защита. Не е работа на министъра да бъде във фокуса. Важно е ресурсът да бъде там, където има проблеми. Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков в предаването „Неделя 150“ по БНР. Той допълни, че зимата не е бедствие, тя е един от четирите сезона, който ни поставя в изпитание от незапомнени времена да се борим срещу природата, за да продължим да съществуваме. Регионалният министър е категоричен, че това е време на солидарни усилия между цялата държавна и общинска администрация, така че животът на хората да е минимално обезпокоен. „Трябва да има обаче разбиране към спецификите на сезона и от гражданите. Да не забравяме, че през последните два сезона имахме меки зими“, каза Цеков. Той допълни, че пътно-поддържащите фирми разполагат с достатъчно ресурс.
В държавата за следващата година са заделени 9,7 млрд. лв. за капиталови инвестиции. Рядко се усвояват над 50% от заложените капиталови инвестиции, информира Цеков. Всички средства за капиталои разходи в момента са заложени в централния бюджет. Всяко ведомство и община ще може да се конкурира за усвояването на средствата. Според регионалния министър този подход ще даде възможност за усвояване на по-голяма част от капиталовата програма.
Цеков подчерта, че работата по стратегически инфраструктурни проекти не е спирала и се работи по АМ „Хемус“, магистралата от Русе до Велико Търнво, по пътя Ботевград – Враца – Видин. По скоростния път между Видин и Ботевград в момента се работи усилено, но дълго време не е било така, защото той е възложен без проекти и разрешения за строеж. За участък от около 8 километра в частта от Русе до Бяла от АМ Русе – Велико Търново е издадено разрешение за строеж и следващата седмица се открива строителната площадка.
Големи аванси са платени за АМ „Хемус“, припомни Цеков и допълни, че пътят на парите трябва го търсят други органи, а не МРРБ. „До там трябва да ни заведе прокуратурата. Ако искат да отговорят, ще го направят. Ако не искат, в държавата няма орган, който да ги накара“, подчерта министърът.
Към 2023 г. компаниите, които извършват строителство, декларират невъзможност да работят по цените, на които договорите са били сключени, и това не важи само за АМ „Хемус“. Строителството по магистралата може да тръгне при намиране на зоконодателно решение за прилагане на методиката за индексация при инхаус договите, заяви Андрей Цеков. Той уточни, че през 2023 г. е работено формално по лотовете. Изключение са лотове 2 и 3, за които ще бъдат получени сертификати за около 20 млн. лв. „Надявам се, че с новия строителен сезон ще може да се работи по всички 5 автомагистрали, които се строят в момента. Пари имаме, фирмите имат ресурс да работят. Иска ми се бюджетът да не ни стигне, защото това означава, че се строи с достатъчни темпове“, обобщи регионалният министър.
Цеков коментира и продължаващите трети месец проверки на пътища с изтичащ гаранционен срок с профилограф и сондажни проби. „Взели сме над 500 ядки, за разлика от 9-те на служебното правителство. Всеки месец се проверяват между 15 и 20 пътни участъка. При около 50% от проверените изпълненото не отговаря на проекта заради по-малка дебелина или заради пропадания. Всички изпълнители са уведомени и са започнали действия по отстраняването на недостатъците. Нямаме спорове с изпълнителите по отношение на качеството“, посочи министърът. Той очаква заради въведения постоянен контрол изпълнителите да работят с необходимото качество. „Дребното хитруване с дебелината на пластовете ще изчезне като практика“, коментира Цеков и обясни, че най-важното за държавата е, когато констатира отклонение от проекта, да накара изпълнителят да го приведе в съответствие в гаранционния срок. „Колко е спестил изпълнителят и колко му е струвало в последствие отстраняването на проблемите, държавата не я интересува“, обобщи министърът.
По разпореждане на министър-председателя адкад. Николай Денков и министъра на земеделието и храните Кирил Вътев е създадена организация шестте Държавни горски предприятия да се включат активно с горска техника в почистването на снега и отстраняването на щетите. Ще се почистват на терен паднали дървета и ще се направи необходимото за отстраняване на последствията от падналия обилен снеговалеж.
Директорите на предприятията синхронизират действията си по места с кметовете на общини и населени места, координирано с областните управители.