Новото уравнение на стойността
В настоящите условия резултат от коронавируса, невиждани нива на инфлация, огромни технологични промени и не на последно място значимата промяна в потребителското поведение, се променя и уравнението на стойността на продукта.
Как пазаруват домакинствата? Малка кошница – големи разходи
По данни на GfK индексът на потребителско доверие е паднал значително спрямо миналата година. Негативното доверие е пряко свързано с бума на инфлацията, тъй като българските домакинства нямат усещането за подобрение на икономическата среда и имат негативна нагласа относно бъдещите си доходи.
Ролята на ценовата еластичност по време на инфлационни вълни
По данни на NielsenIQВ в България все още обемите продължават да са в застоя от миналата година. По-ниското потребление и инфлация през второто тримесечие на 2023 г. води до забавяне на ръста в стойност на годишна база (14.5%). В началото на инфлационната вълна с най-голям принос са пакетираните храни и млечните продукти. През 2023 г. двигател на инфлацията в модерната търговия са продуктите от категория “Лична грижа”. Българските домакинства отделят средно по 370 евро от месечния си бюджет за бързооборотни стоки и по този показател те се нареждат в челните места в Европа. Българският потребител е на първо място по посещаемост на магазини за бързооборотни стоки.
Тенденции през 2023 г., които премоделират света на бързооборотните стоки
- Ефикасност – необходимостта да се избегнат загубите по цялата верига на доставки
- Магията на магазините – въпреки развитието на онлайн търговията, физическите магазини си остават основното място на което се случва продажбата и клиентът прави своя избор за покупка от различни брандове
- Здравословни продукти – все повече продуктови категории се разширяват със здравословни стоки, от една страна защото потребителите търсят по-здравословни предложения, а от друга, защото и ЕС изисква подобна посока от производителите
- Стремежът към устойчивост
- Технологичен напредък – използването на изкуствен интелект, дронове за доставка и роботизация на процесите
- Новото уравнение на стойността – то включва много повече от добра цена. Потребителите все повече се интересуват от стойността, която им носи даден продукт и ниската цена не е достатъчна като мотив за вземане на решение за покупка.
За да се адаптират към предизвикателствата на средата и да се оптимизират резултатите е необходимо внимателен подбор на иновациите, които се пускат на пазара, поставяне на повече фокус върху привличането на клиенти и задачата да се създаде по-добро изживяване за тях в магазина. Политиката на брандовете е в посока да предлагат по-добро качество и повече стойност пред алтернативата да се предлагат стоки на по-ниска цена.