• Новини
    • България
    • Социална политика
      • Децата на България
    • Закон и Ред
    • Скандално
    • Култура
    • Спорт
  • Общество
    • Позиция
    • Интервю
    • Мнение
    • Патриот
    • Историята е една
    • #БУЗЛУДЖА
  • ЦКС
    • НОВИНИ
    • Е-БЮЛЕТИН
    • СЪБИТИЯ
  • Икономика
    • БИЗНЕС
    • Земеделие
    • Екология
  • Свят
  • Русия
    • Политика
    • Икономика
    • Общество
  • Китай
    • Политика
    • Икономика
    • Общество
  • ОБЯВИ
  • #БСП – ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦА
  • #ДПС-Общност и Заедност
Вестник ЗЕМЯ
Вестник ЗЕМЯ
  • Новини
    • България
    • Социална политика
      • Децата на България
    • Закон и Ред
    • Скандално
    • Култура
    • Спорт
  • Общество
    • Позиция
    • Интервю
    • Мнение
    • Патриот
    • Историята е една
    • #БУЗЛУДЖА
  • ЦКС
    • НОВИНИ
    • Е-БЮЛЕТИН
    • СЪБИТИЯ
  • Икономика
    • БИЗНЕС
    • Земеделие
    • Екология
  • Свят
  • Русия
    • Политика
    • Икономика
    • Общество
  • Китай
    • Политика
    • Икономика
    • Общество
  • ОБЯВИ
  • #БСП – ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦА
  • #ДПС-Общност и Заедност
Вестник ЗЕМЯ
НОВИНИ БЪЛГАРИЯ СОЦИАЛНА ПОЛИТИКА

МОН въвежда тестове за 8. и 9. клас със задачи по PISA, промени има и при НВО в 10. клас

От ЗЕМЯ 4 декември 2023
 МОН въвежда тестове за 8. и 9. клас със задачи по PISA, промени има и при НВО в 10. клас
Снимка: МОН

Много повече практически и междупредметни задачи ще има още от тази година на изпитите за Национално външно оценяване на учениците, които завършват 10. клас. От следващата учебна година за първи път подобен формат изпит ще се проведе и за децата от 4. клас. Учениците, които в момента са в 5. клас, ще бъдат първият випуск, който ще се яви на изцяло нов формат за изпита след 7. клас през 2025/2026. Това обяви министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков на брифинг в МОН, на който бяха представени мерки за промени в училищното образование.

Екипът на МОН вече е готов с разработването на визия за Стандарт за качеството в училищното и предучилищното образование. Според стандарта качествено образование означава приобщаващо и насърчаване на възможностите за учене през целия живот за всички деца и ученици. Министър Цоков допълни, че се предвижда този стандарт да има подкрепяща роля и да насърчава образователните институции сами да правят самооценка на силните и слабите си страни и да планират мерки на тази основа. По думите му това е една от най-дълго отлаганите и нужни промени на нашата образователна система.

С помощта на експерти от МОН, учители, директори, социални партньори, бизнес и граждански организации са определени показателите за качество в 4 направления: преподаване, управление на институцията, взаимодействие с общността и резултати на учениците и училището.

„Целта ни е механизмът да започне да действа през 2025 – 2026 година за всички институции. Планираме той да се изпробва първо чрез Национална програма през 2024-2025, за да се усъвършенства, ако трябва, а ще бъде въведен през 2025/2026 учебна година“, разясни проф. Цоков.

„От следващата учебна година се предвижда въвеждане на подкрепящи мерки за учители и ученици, които да формират у тях умения за живота, които мери и международното изследване PISA, и където нашите 15-годишни младежи са с не добри резултати“, каза министър Цоков. Според него е много важно да се разработи визия за рамкови учебни програми, ориентирани към компетентности, и промяната в тях да се случи през следващите години.

„Затова и още през следващата година ще бъдат въведени национални входни нива за деветокласниците, като тестовете ще съдържат повече практически задачи за измерване на умения в предметите български език и литература, математика и по природни науки“, обясни министърът. Предвижда се и включване на български училища в програмата на ОИСР PISA for Schools, през която ще се получава много сериозна методическа подкрепа, в това число с примерни тестове и подкрепа за промяна начина на формиране на уменията.

Очаква се до дни да бъде публикувана и Наредба 16, което ще позволи стартиране на конкурсите за директори на училища и детски градини, стана ясно по време на брифинга.

В събитието участваха заместник-министрите на образованието и науката проф. Генка Петрова, Емилия Лазарова, Мариета Георгиева и Наталия Митева.

Етикети:Актуално
Предишна новина
Следваща новина

Последни публикации

  • Previous
  • Next
МНЕНИЕ

Какво всъщност означава „фейкнюз“

3 юли 2025 16:44
ЕКОЛОГИЯ

АНСА: Смъртоносната гореща вълна в Италия продължава и днес

3 юли 2025 16:22
МНЕНИЕ

Боян Дуранкев за цените и еврото: Страхът тежи повече от истината

3 юли 2025 15:03
СВЯТ

„Рискуваме фалит и брутална рецесия“: Румъния замразява заплати и пенсии, увеличава ДДС, скок на акцизите

3 юли 2025 13:57
БЪЛГАРИЯ

Марио Рангелов напуска парламентарната група на “Алианс за права и свободи”

3 юли 2025 13:51
Децата на България

Лицата на приемната грижа: Данчо и Янка от Хасково (ВИДЕО)

3 юли 2025 13:44
Image Not Found

Категории
  • НОВИНИ 13274
  • ОБЩЕСТВО 2684
  • ЦКС 194
  • ИКОНОМИКА 1343
  • СВЯТ 5102
  • РУСИЯ 2404
  • КИТАЙ 1167
още НА ФОКУС
МНЕНИЕ

Какво всъщност означава „фейкнюз“

3 юли 2025

Няколко дни след началото на втория президентски мандат на Доналд Тръмп, под благосклонния поглед на олигарсите от Силициевата долина, папа

ЕКОЛОГИЯ

АНСА: Смъртоносната гореща вълна в Италия продължава и

3 юли 2025

Силната гореща вълна, която обхвана Италия преди повече от седмица и е сочена като причина за редица смъртни случаи, продължава

МНЕНИЕ

Боян Дуранкев за цените и еврото: Страхът тежи

3 юли 2025

Не левовете са по-добрите пари, а еврото – по-лошите пари, които тласкат към инфлация, а това, че всяка фирма и

  • Архив
  • За нас
  • Автори
  • Реклама
  • Условия за ползване
  • Контакти
  • Договори за Парламентарни избори
    – 27 октомври 2024 г.
  • Архив
  • За нас
  • Автори
  • Реклама
  • Условия за ползване
  • Контакти
  • Договори за Парламентарни избори
    – 27 октомври 2024 г.
© Вестник Земя 2025. Всички права запазени.