Несъстоялата се украинска евроинтеграция
Киев пресмята загубите от илюзиите за щастие под шапката на Брюксел
Краят на годината наближава и с него завършва първият 10-годишен цикъл от трънливия път на Украйна към Европа. Вече може да се направят някои изводи.
Преди 10 години тогавашната опозиция изведе украинците на майдан с истеричните вопли, че властта се готви да им открадне “европейското бъдеще”. И това става в момент, когато ходът на историята и “невидимата ръка на пазара” предвещават на Украйна само козове – да работи за европейския потребител, който е готов да плаща за всичко с евро. Живот приказка!
Може да се каже, че именно това е била мечтата на онези, които в края на майдана дойдоха на власт в Киев. Казваха, че по пътя към нея пречат Янукович и неговите руски партньори. Създаваше се впечатлението, че ако те бъдат премахнати, Украйна отначало икономически, а след това възможно и политически, ще стане част от Евросъюза. Тези басни и до днес се разказват в Украйна, но вече ги озвучава ново поколение еврочиновници.
Наистина, през 2017 г., по време на президентството на Порошенко, огласеното през 2013 г. споразумение за асоциация тържествено бе подписано. Икономиките на ЕС и Украйна започнаха процеса на взаимно проникване. Звучаха изявления, че сега най-после Украйна ще цъфне. Всичко обаче тръгна наопаки. Безмитните квоти за най-популярните стока (мед, захар, сокове) производителите покриваха 100% още през януари. Украинските чиновници години наред се опитваха да откопчат от колегите си от ЕС поне някакво увеличение на квотите.
Пет години по-късно се оказа, че нищо така не стимулира интеграцията и взаимното проникване на икономиките, както това направи специалната военна операция (СВО) на руските въоръжени сили. Средният бизнес се прехвърли в западните региони на Украйна и дори в приграничните със съседните страни. През май 2022 г. – едва два месеца след началото на операцията, в Брюксел дадоха зелена светлина на украинския аграрен сектор. Получи се така, сякаш украинският аграрен сектор бе приет авансово, самостоятелно и досрочно в ЕС.
Схемата обаче скоро даде засечка, без да проработи и година. Още в края на 2022 г. полските политици заговориха за недоволството на фермерите в страната от дъмпинга, който правят украинските им конкуренти. В периода януари-февруари 2023 г. недоволството премина в протести, към които оперативно се присъединиха фермерите от Унгария, Румъния, България и Словакия. А политиците в тези страни съгласуваха забрана за експорта на украинска аграрна продукция, без да се стряскат много от упреците на Брюксел.
Протестите на превозвачите с тирове се развиха по същата схема. Ако на фермерите след началото на СВО дадоха безлимитен експорт, то от украинските шофьори свалиха задължението да оформят специални разрешения за пресичане границите на страните от ЕС. Всъщност това ги изравняваше с правата на колегите им от Евросъюза. Наред с това украинците получиха и допълнителна мотивация. Те получиха възможност да работят за европейските потребители и с месеци да не се връщат в Украйна. По този начин се спасяваха от тоталната мобилизация. По думите на самите украински шофьори по-рано ЕС им давал около 160-170 разрешителни годишно, докато сега броят на украинските превози най-малкото са се удвоили.
До този момент поляците блокират четири от седемте гранични пункта по автомагистралите и това продължава вече месец – от 6 ноември. Словаците предупредително затвориха един от двата гранични прехода, но обявиха, че през този месец ще започнат безсрочна блокада. Като следствие се увеличиха опашките по други гранични пунктове – с Унгария и Румъния. Според украинската страна инициатор на протеста са били полските транспортни компании, които по-рано са извършвали превозите в Русия и Беларус. В средата на ноември обаче Еврокомисията получи съвместно обръщение от шофьорите в Унгария, Литва, Полша, Словакия и Чехия с искане да не се продължава безвизовото движение на украинците – срокът му изтича през юни догодина.
По последни данни полските чиновници са се договорили с ръководителите на протеста блокадата да не засяга нови гранични пунктове и да бъде усилен контролът над украинските тирове. Ясно е обаче, че проблемът е много по-дълбок от недоволството на полските транспортни компании. Това е така, защото фермерските протести излизат на по-висок кръг на спиралата. Заради подкрепата на Украйна само словашките фермери през миналата година загубиха 110 млн. евро. Данни за тази година още няма, но действията на властите в Братислава към разширяване на ембаргото говорят сами по себе си.
Неспокойно е и в Молдова. Увеличаването на украинския експорт в Румъния удари и по молдовските селски стопани. От спада на печалбите и ръста на разходите възникват проблеми с обслужването на кредитите. Техните основни искания са същите: ембарго на украинската продукция. Българските фермери поставиха своите условия: украинският внос в страната трябва да бъде компенсиран на националните производители със съответните субсидии. Ако преди това срещу украинския аграрен експорт се бунтуваха главно съседите, то сега дори французите започнаха да разбират откъде идват бедите им и настояват да се ограничи вносът на захар от Украйна. Така еврочиновниците попаднаха между чука и наковалнята. От една страна – разгневените фермери, от друга – възможността с евтиния украински внос да приглушат инфлационните вълни. Всъщност от подобни усилия няма смисъл, след като вълната на недоволството може да помете всичко.
На този фон главният извод е: този път всичко е много по-сериозно, отколкото при всякакви други предишни фермерски протести. След успокоителните приказки на еврочиновниците настъпва суровата действителност. Колкото и да се напъва Европа, Украйна просто не е “хапка за нейната уста” и би съсипала прилежно съставения й баланс, ще наруши градения с години европейски уют. Причината е, че в Украйна има твърде много от всичко онова, от което Европа ще се задави: зърно, захар, масло… Тя вече има достатъчно проблеми с имиграцията.
Прилича на руската народна приказка за мечока, който като се опитал да влезе в хубавата дървена къщичка, тя се разпаднала. А тези, които са се настанили в нея, не могат да признаят очевидното. Отново стигаме до думите на Джон Кенеди, който след провала на американския десант в Залива на прасетата в Куба заяви: “Победата има много бащи, поражението винаги е сирак”. Затова най-близките съседи на “украинската мечка” се ограждат с нови стени. Те знаят, че Брюксел няма да ги защити – всеки е сам за себе си.
Въпросите за доставка на натовско оръжие за Украйна не се решават в Европа. В Киев разбират това прекрасно. И вместо да пресмятат печалбите от евроинтеграцията, там изчисляват огромните си загуби. Само от блокадата на полските шофьори на тирове украинският експорт се е свил с 20%, съобщи министърът на икономиката на Украйна Тарас Качка, и загубите са 1,4 млрд. долара, около един процент от БВП на страната.
Политическата интерпретацията на събитията е доста своеобразна. “Днес поради събитията в Близкия изток всички забравиха за Украйна. Мисля, че Русия точно това искаше да постигне. Със съжаление констатирам, че тя успя да постигне желания резултат”, заяви Зеленски. Той лъже едновременно в два момента. Първо, Близкият изток не е виновен за отдръпването на света от Украйна, а самата тя. Полските шофьори например започнаха своята блокада още в началото на есента, когато никой още и не подозираше за началото на нова палестинско-израелска криза. Второ, всъщност никой не е забравил за Украйна. Тя просто започна да досажда. Като много беден и не много близък роднина, който непрекъснато проси най-различна помощ.