Съвременни търговски формати – супермаркет
Супермаркетът е най-масовият понастоящем търговски формат за хранителни стоки, който възниква през 30-те години на ХХ век в САЩ, а две десетилетия по-късно се разпространява и в Европа. Появата на този формат е в периода на Великата депресия и в отговор на търсенето на решения за стоково предлагане на по-ниски цени.
Супермаркетите осъществяват разнообразни промоционални дейности. Производителите и вносителите разпространяват своите нови продукти предимно в супермаркетите, където клиентите имат естествената нагласа да ги откриват.
Много от съвременните иновации в търговския бизнес продължават да навлизат през търговския формат „супермаркет“.
Съвременни търговски формати – хипермаркет
Хипермаркетът е сравнително нов търговски формат, който възниква в края на 60-те години на XX век в Белгия и Франция. Наименованието му произлиза от френската дума hypermarche, а в Северна Америка този тип търговски обекти са известни с наименованието супер/мега магазини (англ. super/mega store). Този формат се отличава с големите физически характеристики на търговската сграда и се дефинира като комбинация от супермаркет и универсален магазин. Следователно концепцията на хипермаркета се изгражда на основата на традиционния супермаркет със значително разширяване на нехранителния сегмент.
Пазаруването на клиентите в хипермаркета се характеризира с по-рядка честота на посещение, но с по-голям обем на покупките и в много случаи това ангажира цялото семейство.
Съвременни търговски формати – дискаунтър
Търговският формат от типа „дискаунтър“ възниква през 30-те години на миналия век, когато вследствие на насищането на големите градски центрове на САЩ с търговски площи с ниски наеми, се ражда бизнес идеята в тях да се излагат стоки, без да се предлага продажбено обслужване, с цел да се запазят ниските цени на предлаганите продукти.
Текущата икономическа ситуация у нас, характеризираща се с високи инфлационни нива, благоприятства навлизането на дискаунтърите. Наблюдава се и тенденция за тяхното насочване към по-малките населени места. Представителите на този формат у нас са сред водещите ритейлъри на българския пазар.
Социална търговия
Социалната търговия (англ. social commerce) е форма на онлайн търговия, осъществявана чрез социалните мрежи. Социалната търговия обхваща продажбите и покупките на продукти, осъществявани директно в платформите на социалните медии. С нарастващото използване на социалните медии социална търговия става все по-популярна. По данни от проведени наблюдения, интернет потребителите на възраст от 16 до 64 г. прекарват в социалните медии повече от1/3 от общото си време в интернет. По данни на Statista глобалните продажби през 2022 г., осъществени чрез социалните медии, достигат 992 млрд. USD и се прогнозира да нарастват с двуцифрени темпове през следващите години. Лидер сред платформите за социална търговия е Facebook, следвана от Instagram, Pinterest, YouTube, Twitter и др.
Нова директива за екоетикирането в ЕС
Нова директива ще забрани екоетикетиране без солидни доказателства и ще изисква удължен срок на ползване на продуктите. Думи като „щадящ околната среда“, „естествен“, „климатично неутрален“ и други няма да могат да присъстват на етикетите или опаковките на продукти в ЕС, освен ако не са придружени с подробни доказателства. Това предвижда одобреният от Европейския парламент проектозакон за подобряване на етикетирането и за спиране на подвеждащите твърдения.
Той съдържа очаквани мерки срещу нелоялните зелени търговски практики. Законът ще ограничи и твърдения за неутралност на продукта към околната среда, ако те се базират само на схеми за компенсиране на въглеродни емисии. (т.нар. greenwashing).
Розовото масло – на крачка да стане съставка за лекарства
Страната ни е лидер в износа на розово масло, което има приложения в парфюмерията, козметиката, ароматерапията. Тези ниши обаче вече не удовлетворяват бизнеса, който все повече усеща несигурността и проблемите с веригите доставки на световните пазари.
За да се запази устойчивостта в бранша, компаниите в сектора виждат бъдеще във фармацията. Сега Европейската фармакопейна комисия (органът за взимане на решения) иска да включи розово масло в Европейската фармакопея – това е книга, която съдържа указания за идентификация на медицински съставки. Ролята на Европейската фармакопея е в това да помага в защитата на общественото здраве на Европа, като набляга на качеството на лекарствата и техните съставки.
Собствените марки засилват позицията си на европейския пазар на храни за домашни любимци
Собствените марки са придобили една трета (34%) от пазара в категорията храни за домашни любимци. Все повече потребители възприемат собствените марки за домашни любимци като иновативни и отличаващи се от останалите с включването на висококачествени хранителни съставки източник на високо съдържание на протеини, ниско съдържание на мазнини и други балансирани хранителни вещества. Линията COOP Amici Speciali е лесно разпознаваема в магазините. „Кооп-търговия и туризъм“ АД осигурява регулярни доставки до кооперативните организации стопанисващи обекти от ТВ КООП. Присъствието на продуктите от собствената марка на КООП Италия в магазините са възможност за генериране на ръст в продажбите в тази категория и допълнително конкурентно предимство с предлагането на продукти с високо качество и добра цена.
КООП Италия с нова серия продукти
КООП Италия пуска на пазара нова серия от продукти под името Spesotti, която включва над 300 продукта в 75 категории Тя предлага висококачествени стоки на конкурентни цени. След направено проучване 60% от анкетираните заявяват, че биха купували повече продукти от собствените марки на търговците заради добрата цена и високото качество.