“Галя от посолството” не им е достатъчна – ПП призна, че е наела лобистка фирма от САЩ
Хората на Петков и Василев ще похарчат 100 хиляди долара за лобиране и имидж в САЩ за 2 месеца, в по-голямата част, от които US-институциите са във ваканция
„Продължаваме промяната“ (ПП) сключи договор с една от най-авторитетните лобистки фирми в САЩ в края на миналата година, съобщиха от пресцентъра на партията.
Целта на това сътрудничество е да представи положителните страни на България пред политическия елит на САЩ, посочват от ПП.
От пресцентъра на партията посочват, че договорът е сключен прозрачно, като са спазени всички законови рамки в България и САЩ.
„Увеличаване на инвестициите в България, укрепване на добрите отношения на държавно и партийно ниво, е важна стъпка за промотиране на българските приоритети във Вашингтон“, се казва в съобщението.
Според медийни публикации от вчера, които се позовават на информация от сайта на американското Министерство на правосъдието, ПП е наела лобистка фирма в САЩ.
Вчера стана ясно, че договорът е сключен на 22 декември 2023 година. От страна на “Продължаваме промяната” е подписан от съпредседателя на партията – Асен Василев, а компанията се представлява от президента й Майк Манатос, пояснява “24 часа”.
Според договора лобистите трябва да работят за добрите отношения между България и САЩ. Някои от аспектите, които включва работата на M&M, са:
– популяризиране на редица аспекти от двустранните отношения между САЩ и България пред високопоставени US лица – политици, влиятелни при формулирането на политиката на САЩ;
– съдействие за осигуряване на срещи с високопоставени американски политици в администрацията и в Конгреса;
– анализ и насоки на политиката на САЩ по въпроси от значение за България.
Плащането е на две вноски от по 50 000 долара, като първото вече е направено още с подписването на споразумението. Второто трябва да се случи на 1 февруари. Договорът е със срок 29 февруари, но страните могат да го продължат при желание.
До момента не е известно друга политическа сила да е плащала за американски лобисти. Според ЗПП “политическите партии разходват средствата си за подготовка и участие в избори, за осигуряване работата на партийните структури, за организационни разходи по провеждане на мероприятия и за други присъщи за дейността на партията разходи”. Договорите, в т. ч. за реклама, трябва обаче да се публикуват.
Лобистката фирма М&М не е коя да е. През 2017 г. е лобирала за руската банка VTB, която в момента е в санкционния списък на САЩ и ЕС. Нейните собственици са финансирали кампанията на сенатора Боб Менендес, който беше хванат с кюлчета и обвинен в корупция.
Подобни договори са нещо обичайно в САЩ. Но срокът на договора е доста кратък – само два месеца (с възможност да бъде удължен) и обхваща период, в който администрацията е в новогодишни празници, а сесията на двете камари на Конгреса започва на 8 януари.