Китайският проект за високоскоростна жп линия в Сърбия подобрява живота на местните граждани
Построената от Китай високоскоростна железопътна линия Белград – Нови Сад значително подобрява удобството при пътуване на гражданите и чуждестранните туристи. Участъкът е само началото на цялостния проект за високоскоростен жп транспорт между Белград и Будапеща, който ще бъде с дължина 350 км. Президентът на Сърбия наскоро заяви, че до края на 2024 г. цялата линия на територията на Сърбия ще бъде пусната в експлоатация.
Дългата около 80 км железопътна отсечка Белград – Нови Сад превозва пътници със скорости до 200 км в час.
Участъкът беше пуснат в експлоатация през март 2022 г. Влакът превозва пътници от Белград, столицата на Сърбия, чак до Нови Сад, който е вторият по големина град, разположен в северната част на страната. Преди отварянето на участъка цялото пътуване отнемаше час и половина. Сега с безпроблемните услуги на новия високоскоростен влак пътуването вече отнема само половин час.
„Доста е необичайно за сърбите да се наслаждават на пътуването с влак. Аз винаги съм избягвал нашите железници, защото отнемаше много време и обстановката не беше много приятна. Сега разликата е наистина огромна. Можем да се насладим не само на тази железопътна линия, но и на много мостове по нея, построени от китайски компании. Оценяваме много всичко, което Китай прави за нашата страна“, коментира Марко Булинович, също пътник по линията.
Цената на билета в една посока е около 480 сръбски динара, което е малко над 5 щатски долара. Според официален сръбски доклад за фискална стабилност участъците, които са пуснати в експлоатация на железопътната линия Будапеща – Белград, в момента поемат три милиона пътници годишно, а след завършването на целия проект ще обслужват девет милиона пътници всяка година.
„Днес вземам този влак, за да посетя баба ми. За първи път се качвам на тази линия и съм много доволна. Преди влаковете бяха доста стари и износени. Сега всичко е много елегантно и модерно. Обслужването също е страхотно“, коментира Лара Дакич, една от пътуващите.
Сръбският президент Александър Вучич прогнозира, че след като сръбската част от железопътната линия Белград – Будапеща бъде завършена през 2024 г., времето за пътуване между сръбската столица и граничния град Суботица ще бъде съкратено до само 75 минути. До 2026 г. ще бъде завършена и унгарската част от проекта, като времето за пътуване между двете столици ще бъде намалено до по-малко от три часа от първоначалните осем.
Високоскоростната железопътна линия е водещ проект на сътрудничеството между Китай и Сърбия по инициативата „Един пояс, един път“.
Проектът е с обща дължина 341,7 километра, като 183,1 километра са в Сърбия. По време на последното си посещение в Пекин сръбският президент Александър Вучич отбеляза, че помощта и сътрудничеството на Китай са помогнали на Сърбия да поддържа стабилно икономическо развитие и са донесли огромни ползи за сръбския народ. Международното сътрудничество по инициативата „Един пояс, един път“ напълно доказва, че печелившото сътрудничество е сигурният път към успеха при стартирането на големи инициативи, които са от полза за всички.
През последните години редица други китайски железопътни проекти бяха пуснати в експлоатация в чужбина, като например жп линия Китай – Лаос и високоскоростната железопътна линия Джакарта – Бандунг. Железопътният сектор на Китай продължава да укрепва международното сътрудничество, поддържайки принципите за висок стандарт, устойчивост и полза за гражданите, работейки за успешното развитие на инициативата „Един пояс, един път“ и представяйки пред света технологичният напредък иновациите на страната в железопътния сектор.
Китай определено е световен лидер в тази технология и усилено развива своята високоскоростна железопътна мрежа и в рамките на страната.
Общата дължина на действащите високоскоростни железопътни линии в Китай достигна 45 000 км до края на 2023 г. В рамките на страната през изминалата година общо 3637 км нови жп линии са пуснати в експлоатация, включително 2776 км високоскоростни железници. През 2023 г. инвестициите в дълготрайни активи в железопътния сектор на страната възлизат на 764,5 милиарда юана (около 107 милиарда щатски долара), отбелязвайки увеличение от 7,5 процента на годишна база.